NDK,kvalitet og service

NDK,kvalitet og service

Postby yr » 20 Sep 2016, 00:13

For ca. et år siden kjøpte jeg en Romany Classic i glassfiber. Etter at jeg lagret den i noen timer på tralle hadde kajakken fått de karakteristiske bulkene som ofte kan ses på plastkajakker.Etternoen få turer, oppsto det krakkeleringer i gelcoaten rundt bulkene. Jeg registerte også at bunnen i kajakken beveget seg tydelig i litt grov sjø. Dette ble selvsagt tatt opp med forhandleren som igjen ville kontakte produsenten. Svaret han fikk fra Ndk var at det ikke var grunnlag for reklamasjon, da dette var noe som kunne oppstå, spesielt på nyproduserte kajakker i farger. (??). Til opplysning var kajakken produsert 10 mnd. tidligere. Dette svaret godtok hverken jeg eller forhandleren, tror jeg. Nautopp stilte i hvertfall opp, svært servicevennlig, og sa at de tok dette på egen kappe og tilbød meg derfor to alternativer. Enten pengene tilbake eller ny kajakk, men da på eget ansvar. Jeg ønsket meg sterkt en Romany og var helt sikker på at dette måtte være et engangstilfelle.
Der tok jeg skammelig feil, skulle det vise seg.
Fort og gæli reiste jeg ned til Nautopp og hentet ut en ny Romany. Uten dessverre å sjekke kajakken grundig nok.
Ved første turen virket det som at det var noe trangere plass til venstrebeinet. Dette viste seg å være korrekt. Cockpitramma var skjevt montert. Og fotpedalene montert i litt forskjellig høyde.
Jeg kunne selvsagt ikke gå tilbake med ny klage, så jeg fikk utbedret feilen hos et lite verksted for glassfiberarbeider.
Da de fikk løsnet cockpitringen, ble det oppdaget betydelige svakheter i selve skroget. Kajakken holdt nesten på å falle sammen da cockpit ringen var fjernet. Det ble derfor lagt inn forsterkninger rundt sittebrønnen og under både for og bakdekk.
Dette er helt utrolig med tanke på at Ndk ligger helt i toppen, når det gjelder pris og påstått toppkvalitet på sine kajakker. En kvalitet jeg synes kan sammenlignes med kajakker produsert i østblokkland i 80 årene. Kvalitetskontroll og god kundebehandling må tydeligvis være fremmedord for NDK.
I ettertid er jeg blitt fortalt at flere har opplevd samme problemer i større eller mindre grad med NDK kajakkene.
Så... Hvorfor forteller jeg denne historien? Jo, for å gjøre potensielle NDK kjøpere oppmerksom på problemer de kan komme til å oppleve.
Vil jeg anbefale kajakkene? Ikke hvis man er ute etter en problemfri kvalitetskajakk. Hadde jeg selv ville kjøpt en ny kajakk fra NDK? Tvilsomt. Men vil ikke se helt bort fra det. For det skal NDK ha. kajakker med like suverene sjøegenskaper skal du lete vel og lenge etter.... Tror jeg.
yr

Re: NDK,kvalitet og service

Postby Kinnguffix » 20 Sep 2016, 10:28

Har du prøvd andre kajakker? :-)

Jeg ser ikke hvordan "problemfri kvalitetskajakk" og "suverene sjøegenskaper" skulle utelukke hverandre på noen som helst måte, og jeg tror slett ikke at NDK topper listen over sistnevnte.
Kinnguffix

Postby veltern » 20 Sep 2016, 11:12

"Etter at jeg lagret den i noen timer på tralle"...Lagring av kajakker på tralle i timevis er en arvesynd.

"Problemfri kvalitetskajakk" ... finnes det helt problemfrie kajakker?

Kvalitetskajakker er jo gjerne lette, jo lettere jo trolig mer utsatt for stropningsskader, lagringsbulker, "oildrumming". Gjelder plast og glassfiber, ifølge min erfaring.
Noen med erfaringer med karbonkajakker i forhold til "bulking"?
Godværspadler
veltern

Postby Kinnguffix » 20 Sep 2016, 13:24

Jeg skulle tro at "bulking" er et symptom på dårlig valg av herdeplast, eller dårlig metning / kontakt mellom duken og herdeplasten, mer enn en nødvendig følge av lav vekt?
Kinnguffix

Postby hotshot » 20 Sep 2016, 14:32

Litt enkel Research /søk, uten å være forutinntatt:

Yr har vært på padleforumet siden 2012 og har skrevet over 100 innlegg.
Så da er det vel grunn ti å tro at andre kajakker har vært prøvet?
En annen sak er at man vanligvis har padlet en del før man legger lista så høyt som å kjøpe en NDK?
Og da stiller man vel naturlig nok ganske høye krav til produktet.
Noen timer på tralle uten last bør vel en kajakk tåle?

På nett blir det stort sett sagt at kajakken er tung og solid.
Det gjør jo denne historien til Yr ganske interessant..............
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Kinnguffix » 20 Sep 2016, 14:53

Det var ikke et poeng å trekke Yr i noen som helst form for tvil her - men det var et poeng å stille et spørsmålstegn ved de "suverene sjøegenskapene" til NDK. I hvert fall ved om disse egenskapene er like suverene i alle båtene til NDK, når produksjonskvaliteten åpenbart er variabel.
Kinnguffix

Postby Kvase » 20 Sep 2016, 15:55

Har ikke opplevd noe av de symptomene med mine Valley kajakker ei heller Nortshore - Har ei hørt andre nevne dette med sine NDK kajakker -mm har de hatt en sesong med lav kvalitet på støpe arbeidet rart det å Husker TideRace sleit litt med kvaliteten for ca. 6-7 år siden vell- også P&H sleit lit med dårlig slutt finisen men at Glasfiber kajakk fra så solid merke blir skeiv/bulker av litt lagring rart :geek:
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://www.kajakknett.no/ + http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

Postby swell » 20 Sep 2016, 16:55

Dette høres jo helt håpløst ut. Glassfiber kajakker skal kunne vært lagret på en kajakk tralle uten at det blir bulker eller merker. Uansett om de er "rullet" eller vakuum støpt

Min erfaring er at dårlig kvalitet ikke blir bedre før de bytter fabrikk. Jeg har kjøpt flere kajakker av samme merke og alle hadde samme feil (jeg håpte også at det var et engangstilfelle og togangstilfelle) , selvom jeg vet at flere klaget til fabrikken om feilene. Jeg tror slike feil skyldes holdninger og kultur hos de som lager kajakkene - og det er ikke lett å endre.

Min anbefaling ar alltid å styre unna de merkene som er kjent for feil og dårlig oppfølgning, såfremt man da ikke synes det er greit å bruke penger på reparasjon fra dag 1.

Jeg lagrer forøvrig surfski (glassfiber og karbon) hengende i to stropper ca 1,5 meter inn fra baug og hekk. Stropper de på taket og kjører i 100+ km/t i timesvis. Aldri vært et problem med kvalitetsprodukter. HVis du ser i kajakkklubber så er de fleste lagringsplasser for havkajakker / K1/surfski gjerne noen smale lister i tre/metall som kanskje har litt teppe el. til beskyttelse.
swell

Postby yr » 20 Sep 2016, 19:20

Kinnguffix wrote:Har du prøvd andre kajakker? :-)

Jeg ser ikke hvordan "problemfri kvalitetskajakk" og "suverene sjøegenskaper" skulle utelukke hverandre på noen som helst måte, og jeg tror slett ikke at NDK topper listen over sistnevnte.

Til orientering: startet padlekarrieren for over 40 år siden. Ja.... jeg har prøvd noen kajakker opp gjennom årene ;)

Erik
yr

Postby Kinnguffix » 20 Sep 2016, 20:08

Det var som sagt allerede ikke et pek til deg, Erik, men til NDK :-)

Jeg synes feilene og kundeservicen du beskriver er i drøyeste laget, en glassfiberkajakk skal ikke "bulke" under sin egen vekt, og for meg er det flere andre kajakker som konkurrerer i toppsjiktet mht. sjøegenskaper. NDK har ingen evig og eksklusiv enerett til førsteplassen der - det har forsåvidt ingen andre produsenter heller. Hvis produsenten ikke gidder å gjøre en ordentlig jobb, så har de diskvalifisert seg selv, og hva som er bra er avhengig av mange ting - og dessuten subjektivt.

Det er nå min mening.
Kinnguffix

Next

Return to Anmeldelser