Westsystems og Tahe Reval Midi

Westsystems og Tahe Reval Midi

Postby subsoil » 07 Sep 2018, 07:43

Heisann, min første post her inne, som fersk padler.
Tenkte jeg skulle dra en kort oppsummering av mitt første kajakk kjøp, og hvilke utfordringer jeg har møtt på som nybegynner.

Etter å ha tatt våttkort og meldt meg inn i en klubb, bestemte jeg meg for å kjøpe egen kajakk. Jeg ble anbefalt Tahe Reval Midi av en bekjent. Prisen lå på 5990 både hos Westsystem, og tilsvarende hos Kajakk og Fritid. Westsystem er nærmest for min del, så jeg dro dit.

Jeg endte opp med en Tahe Reval Midi som planlagt, samt ganske mye utstyr og klær.
Det skulle vise seg at kajakken som skulle være lagret ute i en garasje ikke var på lager allikevel. Denne sto på fjernlager og kunne ikke hentes før om to dager (jeg var der en lørdag). Jeg ble tilbudt å kjøpe en utstillingsmodell full av riper, eller vente i to dager. Det fristet lite med en sliten utstillingsmodell og bestemte meg for å vente.
Jeg måtte derfor ta en ny tur to dager senere for å plukke opp min nye kajakk, som jeg egentlig hadde sett frem til å bruke helgen jeg kjøpte den.

Da jeg kom hjem og kikket på kajakken i sola la jeg merke til en ujevnhet i skroget. Det så ut for meg som at støpeformen rett og slett ikke var helt fylt ut av plasten. Ved nærmere inspeksjon var det også et ganske markant hakk et annet sted også, som dekket et område på omlag 30 cm. Jeg tør ikke si om dette hakket skyldtes feil lagring, eller en støpefeil. Uansett så kontaktet jeg butikken og avtalte å bytte kajakken.
Jeg kjørte da en tredje gang til Westsystem for å få meg en kajakk som var i orden.
I det jeg laster ny kajakk på bilen så legger jeg merke til at denne også har en ujevnhet i skroget. Ikke på samme sted som sist, men nok til at det var ganske tydelig. Jeg ble da avspist med en forklaring om at støpeformen i seg selv hadde en feil. Dette er selvsagt bare tull da en produsent forhåpentligvis ikke tillater seg å presse ut drøssevis av kajakker med støpefeil på selve støpeformen. Da jeg spurte om det var lett å montere roret ble jeg fortalt at jeg sikkert klarte dette selv. I det jeg skal dra møter jeg en annen dame utenfor butikken som har et annet problem med samme kajakk som jeg har kjøpt. Her er det en del som mangler i roret som hun har kommet inn for å få reparert. Hun forteller også om ujevnheter i overflaten på skroget...

Jeg endte opp med å heve kjøpet og dro til Kajakk og Fritid.

Vel fremme på Kajakk og Fritid inspiserer jeg det som forhåpentligvis er en feilfri kajakk av samme type. Skroget er som det skal være, ingen ujevnheter eller skraper. Så legger jeg merke til at det er endel andre klistremerker på båten, samt at hele tauverket er trukket opp på en vesentlig bedre måte. Jeg får forståelsen av at dette er årets modell, og at den kajakken jeg tidligere kjøpte på WS var av en eldre type. Butikken var behjelpelige med å montere roret og vise meg hvordan dette var satt sammen.
Min nye kajakk er nå i hus, og den ser veldig bra ut synes jeg.

Oppsummert - jeg ble møtt med god service og oppfølging første dag på WS. Selgeren jeg hadde kontakt med først virket å ha fått feil info om at kajakken var på lager. Han handlet nok i god tro når han regnet med at jeg kunne ta med kajakken første dag jeg var i butikken.
Selve internkontrollen av varene de selger er imidlertid ikke tilfredsstillende. Det er tydelig at de ikke går over kajakkene skikkelig og undersøker om det er avvik i forhold til forventet produksjonskvalitet.
Selv om jeg har kjøpt en rimelig kajakk på salg så er dette min første kajakk som jeg håper vil gi meg mye glede. Det er frustrerende som nybegynner å ikke kunne stole på at en butikk selger varer som er i god forfatning. Avvik i støp, hakk og skraper i skroget er ganske enkelt å se. Dette bør ikke selges som rabatterte standardvarer, men evt selges med opplysning om at dette er B-varer eller skadet vare med feil.

I dag blir det første tur med kajakken fra Kajakk og Fritid, jeg satser på at det blir en god opplevelse.
subsoil

Re: Westsystems og Tahe Reval Midi

Postby hotshot » 07 Sep 2018, 23:26

Velkommen og gratulerer med kajakken, på tross av en omstendelig anskaffelse.
Har en slik selv, riktig nok uten ror og kjøpt brukt for ikke så veldig mye mindre enn du ga for din.

Kajakken er grei å padle og stø nok til at du bør bli fortrolig med den ganske fort. Jeg har skrevet en god del om den på forumet, blå om modning av en del detaljer som jeg ikke var så fornøyd med.

Ser frem til testrapport og om det er gjort forbedringer på nyere utgaver
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby hotshot » 09 Sep 2018, 07:08

Du har kanskje sett at kritikk av bransjen, og særlig forhandlere i Oslo, er et "populært" tema. Se feks her:
viewtopic.php?f=15&t=4975&hilit=Neste+uke

Tømme løfter og salg av overliggende båter og tidligere års modeller er ganske vanlig. Da jeg kjøpte WS Zephyr, kunne jeg "velge"mellom 2 forskjellige tidligere årsmodeller uten å få noe info om dette. Årets modell fantes ikke. Derfor tilbud? Best å sjekke litt på produsententenes web sider.
Ellers har jeg inntrykk av at det kan være en fordel å gå til forhandlere som satser på få merker fremfor å fylle butikken med partivarer som de ikke kommer til gi support på.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby subsoil » 10 Sep 2018, 11:43

Har fått noen turer på den nå, så langt kun positive erfaringer. Har ikke brukt roret ennå, kun senkekjøl.

Oppgjøret fra WS på hevet kjøp har jeg imidlertid ikke mottatt. Har sendt en purring på dette til dem i dag.
subsoil

Postby veltern » 11 Sep 2018, 12:38

subsoil wrote: Jeg får forståelsen av at dette er årets modell, og at den kajakken jeg tidligere kjøpte på WS var av en eldre type.

Ikke uvanlig at eldre modeller selges uten at det opplyses at det er kommet en nyere modell. Et eksempel her:
https://www.milslukern.no/product.html/vajda-civet-cat
En Vajda 50 Wild Fire treningskajakk, og det er en eldre modell. Den nye modellen av Wild Fire 50 er faktisk 54,5 cm bred, og har også noen andre, mindre, endringer:
https://www.vajdagroup.com/gen_page.php ... tem_id=110
veltern

Return to Anmeldelser