Utfor

Utfor

Postby EnTil » 23 Jun 2010, 22:41

Mot slutten er snutten (EnTil er visst blitt poet), med musikken og det hele, forførerisk:

http://www.epickayaks.com/news/news/wildwater-champs--sort-spain

"29er" har jo fortalt oss at disse kajakkene er langt fra stabile, for å si det slik, og likevel brukes vingårer.

Vakker, rett og slett, er slutten av snutten. Får du ikke lyst til å begynne på igjen med dette, 29er? Ved å delta og utfordre yngre elvepadlere vil du jo bidra til at dette tar seg opp!

Men å finne egnede trenigssteder nær bosted er vel kanskje ikke så lett som du kunne ønsket...
EnTil

Re: Utfor

Postby 29er » 23 Jun 2010, 23:15

Tusen takk for denne linken, EnTil, herlig å se så flott utforpadling igjen - jeg padlet utforbanen i Sort (Pyrineene, Spania) sommeren 1980 i forbindelse med Europacup i Utfor, en fantastisk opplevelse. Det jeg husker best er varmt vær, sol, 20 grader i vannet og padling ned strykene i t-skjorte, shorts, hjelm, vest og spruttrekk - ikke noe tørrtopp og long john *thumright*

Rart at ikke dette er stort i Norge. Etter at Benjamin Hjort ga seg med utforsatsingen for noen år siden, virker det som om det er ekstremutfor med vanlige elvekajakker som har slått an i norske elvemiljøer. Vi har flere elver som egner seg veldig godt til utfor av den typen som vises på filmen; Sjoa og Trysil er bare to eksempler. Og det er slett ikke vanskelig å finne steder å trene. Det meste gjøres på flattvann, og når jeg var aktiv så trente vi mye i Larviksfjorden.

Vingårer? Selvfølgelig, her handler det bare om høyest mulig fart, akkurat som med surfski og racerkajakk ;)

Harald
29er

Postby EnTil » 24 Jun 2010, 10:34

Ja, jeg skjønner jo hensikten med å velge vingåre.

Men jeg ville bemerke at enkelte behersker kajakken med vingåre under ulike slags forhold, slik også de gode surfskipadlerne gjør. Skjønt, jeg tipper det er en del vingårer som blir ødelagt under utfortrening i elv - nærkontakt stein ...
EnTil

Postby 29er » 24 Jun 2010, 10:40

Jeg vet at du er klar over det, mente ikke å være frekk. Ville bare understreke at Utforpadling er racing på høyeste nivå :D

Harald
29er

Postby EnTil » 24 Jun 2010, 16:52

...
og såvidt jeg ser er det ikke ror på kajakkene: De manøvrerer med vingåra (?).

Fra 7:40 og ut snutten er det jo ren poesi, selvsagt forføres jeg litt av musikken, men likevel :-)

For oss som ikke padler elv: Bare drømmen om slik balanse, med vingåre i rotesjø i surfski ...
EnTil

Postby 29er » 25 Jun 2010, 14:24

En utforkajakk styres med åra og med kantesving. Kantesving i kombinasjon med strømmen i elva er det ideelle, da styretak med åra har lett for å bremse farten. Dette er ikke så vrient som det høres ut, f.eks så gir et litt bredre framdriftstak (sveipetak light) på toppen av en bølge en ganske stor retningsforandring uten å bremse farten noe særlig. Detter er det veldig morsomt å trene på i havkajakk også. På sist ukes klubbøkt med blant annet TeleTo og Suburban fikk alle beskjed om å trekke opp ror/inn senkekjøl, og så padlet vi en veldig svingete, smal elv med minimalt med styretak. Tror de fleste fikk seg en liten aha-opplevelse når de så hvor godt kajakkene svingte bare med kantesving i kombinasjon med framlengs sveipetak :D

Jeg padlet min relativt nye Q-boat, og det er jo nesten som å jukse under denne typen padling (den reagerer ekstremt bra på kantesving) *thumright*

Harald
29er

Return to Elvepadling