gitter til hjelm?

gitter til hjelm?

Postby Sven K » 21 Oct 2012, 21:19

en ny elvepadler er født, hehe. Men det er så grunt oppi her at jeg tror et visir elller gitter foran ansiktet er en fordel. Alle innspill motas med glede.
microsurfing... *thumright*
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Re: gitter til hjelm?

Postby AndersRS » 22 Oct 2012, 07:33

Polohjelmene har gitter, så søk etter det. De fleste elvepadlere bruker hjelm med brem for å minske faren for kjøttkakeansikt tror jeg. Jeg er veldig fornøyd med den nye Sweet Strutter hjelmen min (med brem). Har sett noen (på film) bruker helhjelm type moped, men det er vel de som dropper 50m og slikt. Det kommer nok mer erfarne innspill her etterhvert. Jeg er veldig fersk, men klødde litt i post-fingeren :)

-Anders
Valley Nordkapp std
P&H Delphin 155
Think EVO ll
Think ION
Nelo 560 (nye)
Carbonology Sport Zest SS2
Stellar S18S
Wave Sport Fuse 64
Big Dog Drop Zone
Sandefjord Kajakk
AndersRS

Postby Jonny Loop » 22 Oct 2012, 07:54

Visir eller gitter er ikke noe å foretrekke. Funker dårlig. Det beste er å ta det med ro og få trent opp balansen slik at man slepper å slepe tryne ned i steinene. Jeg padler stadig vek på grynt vann og det funker helt fint.
Strutter funker bra, men hvis du skal ha det sikkelig sikkert så får du gå for en fullface hjelm.
Jeg bruker det og det er helt greit, føler seg udødelig ;)
Jonny Loop

Postby Kvase » 22 Oct 2012, 08:10

fins hjelm alternativer for de som ikke vil legge ned så store beløp som motehjelmene Sweet prises. Vorvidt det med skjermen over øya tar en støyt vites ikke men logiken tilsiser at det skulle hjelpe både mot slag og sol utenom det så krabber prisene oppåver i forhold til at mange vil ha den type utstyr som brukes minemalt i havpadling min hjelm har vell hengt i ro siden i fjord sommer.
Men klart i Stryken må man hjelmes på hodet.Styken er navnet på et område i nærheten av trådstarter
denne ca 900 kr Protec Two-face hjelm
Image
denne har jeg selv men den med lengst skyggebrem ca 1000 kr hos yst.no syns denne har så si nesten samme egenskapene til sweet men ikke farge valgene Carbon, Red
Image
Ellers kan du vell kjøpe deg det billigste av keper hjelm for ishooki det vill gjøre samme nytte over en eksperiell periode
eller denne til ca 500kr http://nettbutikk.kajakkentusiastene.no ... -universal

Lykke til
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

Postby Barskekarsten » 22 Oct 2012, 14:13

Hvor mye beskytter egentlig en "baseball cap" hjelm som Strutter vs fullface vs. standard hjelm?

Om du er nybegynner tror jeg (som er nybegynner) at det viktigste er å få ansiktet kjapt mot framdekket og beskytte seg på den måten.
Barskekarsten

Postby Sven K » 22 Oct 2012, 17:46

stakk innom glømmi og kjøpte en ishockey hjelm. Hvit med kraftig gitter rundt. dette er ikke sjoa, det er små raske elver hvor kontakt med stein er uunngålig hvis man vil trene ruller uti der. jeg synes det virker veldig lovende. det er heller ingen umulighet å flytte gitteret over hvis man er villig til å mekke litt. så får jeg se hvordan det funker. Ja jeg er forsiktig, jeg har trasket langs elver i snart en mannsalder....
så må jeg vri hjernen litt å vurdere å få en elvekajakk...med tid og stunder. det er noen ganske spektakulære strekk like oppi her som må prøves. lange svaberg hundrevis av meter små stryk kulp svaberg etc etc..cant wait to try. Z155 fikser det meste, nå med svart kjølstripe..
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby Valder » 10 Apr 2013, 17:12

Treffer du ein stein hardt nok vil gitteret kollapse og gjore meir skade enn steinen aleine ville ha gjort.
Gitter er ubehagelig og reduserer sikt.
Ein full face hjelm (tenk MTB) gjor samme nytten, uten ulempene.

Aa trene på å rulle i ei steinete elv er pur idioti. Rulling er absolutt siste utveg, og boer alltid unngås om du kan. Trene heller på manovre som holder deg over vannflata.
Valder

Postby hotshot » 18 Apr 2013, 22:24

Har brukt gitter i alle år, i senere tid en hjemmelagd design montert på en lett fullcut hjelm fra Wildwater.
Aldri opplevd problemer med dette, og det forstyrrer ikke sikten.
Mange elver i Oslo området er grunne og steinete, i tillegg beskytter det mot trær og busker langs elvebredden samt uryddig åreføring hos ubevisste padlere. Kjenner flere eksempler på ansiktskader som kunne vært unngått. Gitter gjør det også tryggere å bruke reverse sweep rulle i elv.

Tror en årsak til negative myter om gitter/visir er at det aldri har vært tilbudt noe virkelig vellykket produkt......
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby PilOgBoge » 21 Apr 2013, 19:04

Den beste tekniske ansiktsbeskyttelsen mot stein er vel å ikke bruke brem. Den kan hekte i stein og brette hodet bakover. Det samme gjelder kanske gitter i fjeset? Hekter det seg i stein, kan man vel få litt vondt i nakken muligens?
Alle som bruker arbeidshjelm vet at man mye oftere dunker borti ting når den er på. Jeg tror at sjansen for at gitteret tar borti stein er mye større enn at fjeset gjør det.
Skal man beskytte ansiktet, er det nok åra man først og fremst bør beskytte det mot.
Jeg bruker linser, og bremmen hjelper en del mot vannsprut og linser som forskyver seg.
Nordkapp PE, Think Uno, Zet Raptor, Wavesport Y, Necky Jive
PilOgBoge

Postby hotshot » 07 Jun 2013, 11:14

Hva med denne?

http://www.youtube.com/watch?v=QURorJDF ... r_embedded

Sjekk v. 0:18 :shock:

Ikke hyggelig uten ansiktsbeskyttelse :?

Forøvrig en heftig video............
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Next

Return to Elvepadling