Teknikk-lesestoff

Re: Teknikk-lesestoff

Postby Seasurfer » 07 Jul 2015, 01:18

Dette med "nei til lave støttetak" er skrevet av en glitrende dyktig elvepadler. Her bør man dog gjøre seg en tjeneste ved å lese hele artikkelen. Dette handler om ELV og intet annet. Å transformere dette postulatet over til tur -og havpadling blir selvfølgelig feil. Her brukes lave støttetak til helt andre ting enn få seg ut av en bakevje. -De fleste forstår selvsagt dette. Likevel ville jeg bare komme med en snill advarsel, slik at vi ikke tar forhastede konklusjoner.
Seasurfer

Re: Teknikk-lesestoff

Postby hotshot » 07 Jul 2015, 12:21

Seasurfer: ang. første artikkel i tråden.

Jeg er til dels enig med både deg og Mariann Sæther, husker jeg leste artikkelen med begeistring da den kom i papirutgaven av Padling.
Mye fordi Mariann markedsfører ting som jeg har slåss for i alle år.

Det er litt forskjell på "sannheten" på sjø og elv, men ikke så mye som mange vil ha det til.
For det første: bakdekkrulle har lenge vært "forbudt" på elva av redsel for grunne steinete stryk.
Med rodeo-padlingen fikk den nytt liv som rask effektiv osv. og nå har allel elvepadlerne lært den.
Både forlengs og baklengs......

Grønlandstradisjonen har drevet med dette alltid, så på sjøen er ikke dette noe problem.

Lavt støttetak?
Jeg har opplevde gamle flattvannspadlere som er så innkjørt på lavt støttetak at det var umulig å lære dem å rulle.
For den vanlige Grønlandske bakdekkrulla og dyp sculling (oppdriftstak?!?) er basert på høyt støttetak med albuen ned og åra øverst.
Har du grodd fast med det ene, så blir det andre "unaturlig".
Jeg er vokst opp med høyt støttetak, og det gjør at jeg er dårlig og utrygg på lavt støttetak, særlig på høyre side.
Det betyr ikke at jeg ikke kan det, men jeg skal ikke velte så veldig langt ned før det føles utrygt.
Med høyt støttetak kan jeg velte helt ned og sculle opp igjen fullstendig avslappet.

Men på elva og under surfing er lavt støttetak nyttig mens du er i balanse.
Og det må jeg trene mer på for å bli en mer "komplett padler".

Alle teknikker har sitt anvendelsesområde, både på elv og hav.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Previous

Return to Elvepadling