jeg en elvepadler?

jeg en elvepadler?

Postby Sven K » 31 Jul 2013, 11:19

det er ting som tyder på at jeg blir eier av en pyhrana 230 inazone elvekajakk. jeg har fått den slengt etter meg med en åre og trekk til en nærmest symbolsk sum av en ikke uprofilert elvepadler...riktignok GODT brukt ...så for me sjå.. :shock:
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Re: jeg en elvepadler?

Postby hotshot » 31 Jul 2013, 12:25

Ja Sven, du har stilt dette spørsmålet før, og da har du det som skal til, ikke noe kan stoppe deg:

Du er i god form og argumenterer på annet sted for at man ikke skal være pysete.
Du er vant til tøffe forhold på sjøen.
Du har omfattende erfaring med diverse former for rulle, surf og andre teknikker.
Du bor rett ved siden av et vann og en elv.
Du bor også i rimelig nærhet til Randselva hvor vi hadde håpet å se deg i går kveld.
Et av Norges fineste steder å lære hele skalaen av elvepadleteknikk.
OEK padler der hver tirsdagskveld, det var snill vannstand og 18 grader i vannet.
Gjenstår å se om du blir hekta...... *hello2*
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby EnTil » 31 Jul 2013, 18:31

Lykke til, Sven!

Vær forsiktig og bruk gjerne denne tråden til å fortelle om opplevelser, mot- og medgang i elv.
EnTil

Postby hotshot » 31 Jul 2013, 22:29

Vi venter i spenning, men antar at det første skrittet er å gjøre seg fortrolig med en annerledes farkost.
Den første opplevelsen utenom å rulle regner jeg med er "å snu på en femøring" og en ny utfordring ift. kursendring med paddelåra.

Nå har vi diskutert i lange tider hvordan man får en kajakk til å svinge.
Første oppgave med en elvekajakk er å hindre den i å svinge.

Jeg tror det kan være interessant med en tråd om dette og andre grunnleggende teknikker med "selvsvingende" farkoster.
Det handler bla. om å korrigere kursendringer før de skjer......
hotshot

Postby Sven K » 01 Aug 2013, 00:39

jeg har padla pintail ganske mye den er selvsvingende, og har trent mye kanting så det skal bli gøy. finne en fin liten bølge samt trene backdekkruller på plenen..
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby Sven K » 01 Aug 2013, 00:52

jeg har vasket båten ganske grundig og satt den godt inn med armorall. mitt inntrykk er at dette smører plasten samt gir uv beskyttellse. Kortsagt tror jeg det gjør at plasten holder seg myk og fin lenger. Det er noen hakk og litt slit, men det er jo en fin anledning til å prøve ut Gflex epoxyen..Båten virker kul den. Pyhrana INA-Zone 230..
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby Sven K » 05 Aug 2013, 20:12

jeg har mekka på båten mer. nå hadde navnet"Black Rails" passet, jeg har nemlig lagt på et par kraftige lag epoxy carbon+div på de mest opphakka slitte
stedene. i morgen må jeg få den på vannet. det virker veldig lovende dette her, men time will show. det sitter som F..kanskje gode nyheter til andre plastbåt brukere? minst 100pst UV bekyttelse dette her men kanskje lurt å male hvitt hvis den skal oppbevares i sol..
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby hotshot » 05 Aug 2013, 22:14

Tydelig forskjellige miljøer:
på elva er hakk og skraper et "adelsmerke" og anses som uungåelig.
Bare vent til du kommer til Randselva med litt mer vannføring; da skal forsterkningene dine få en reality test...

Ellers har jeg kajakker som har ligget ubeskyttet utendørs siden mid 70-åra......

Like greit å starte på flattvann og bli fortrolig med styretak og sånt på "selsvingende" kajakk.
hotshot

Postby PilOgBoge » 05 Aug 2013, 22:22

Lykke til med elvepadling, Sven! Mange brauter på med nifse stunt i store båter, og skal du bli skikkelig god må du faktisk det. Men for oss gamlinger ligger det, tror jeg, mer varig glede i å kunne krysse en brei strøm på bare ett helt riktig plassert tak, i å se nye vakre steder, treffe bra folk, eller skyte fart ut fra en godt utført mini-boof.

Før hver gang i elva glemmer ihvertfall min hjerne den enorme hormongevinsten som kommer etter en spennende prestasjon, og den pittelille angsten som ligger der kan vare i stadig flere timer før hver slik tur. Jeg antar det er det som skjer med de fleste som slutter å padle elv (og det gjør jo alle en gang): Belønningen som vil komme etterpå at man har vært tøff er glemt, mens den lille idiotiske angsten kommer på nytt før hver gang man skal ut. Blir det sånn, slutter man fort. Om man ikke har ungdommens råskap da.

Derfor tror jeg på, for gamlinger over den råeste læringsbelønningshormonalderen da, å padle elv helt uten de nifse elementene. Fokuser på det du ikke gruer deg det minste til, ikke planlegg å gjøre noe nifst i det hele tatt, ikke planlegg å lage en film. Det vil gå litt fremover uansett. Mange snakker om å flytte seg ut av komfortsonen bla bla bla. Jeg har rett og slett ikke tro på det, elvene er helt flotte komfortsoner. Sats heller på å ha det moro, og plutselig vips er du i sånt perlehumør der på elva at du har lyst til å prøve littegranne mer, flytte teknikken ut i litt andre forhold helt kontrollert. Og finn padlevenner som har glede av det samme, på ditt nivå, gjerne også med god åreteknikk og balanse fra hav. Det er jo de samme teknikkene du kan allerede som er cluet på elv, lær dem bort til de få du padler med.

Jeg kjenner ikke til båten, men håper det er liten, vanskelig båt! I de store stabile båtene blir du bare automatisk dratt ut i store strie nifse elver fordi du er i stand til det om du bare har nok kodak-courage. Bruk en liten, vanskelig båt og kos deg med tekniske helt ufarlige øvelser i små strømskiller og bølger, steder du også kan trene alene eller med uerfarne venner av og til, helt uten fare. Det funker ihvertfall for meg.
Nordkapp PE, Think Uno, Zet Raptor, Wavesport Y, Necky Jive
PilOgBoge

Postby Sven K » 05 Aug 2013, 23:45

will do
ja den så omtrent slik ut denne..jeg er klar over dette med hakk etc..hvor dum tror du egentlig at jeg er?hehe..nå er den iallefall beskytta litt mer , mest som et eksperiment for å se hva epoxyen tåler. jeg vil jo lære meg krengningsmønstre, ruller kanting etc etc før jeg begir meg ut på noe spesielt...ser foreløpig på dette som et lite suplement til havpadling..
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Next

Return to Elvepadling