jeg en elvepadler?

Re: jeg en elvepadler?

Postby hotshot » 06 Aug 2013, 07:50

Inazone 230 var i sin tid en "lekebåt": idag fremstår den som riverrunner.
Dvs. en grei balanse mellom lettmanøvrert og stabil, burde ikke skremme noen.
Inazone serien er bredest bak cockpiten, så den føles trygg nå man lener seg tilbake.
Rulle bør være piece of cake: lett å lene seg bakover.

Her er båten til Sven på tur med forrige eier:

http://www.osi.uio.no/elvepadling/archi ... Helena.jpg

Og dere har helt rett: hold deg i komfort sonen, ikke la andre bestemme hva du trives med!
Mye av moroa på elv er teknisk mestring, akkurat som man har glede av å lære nye rullefinesser.
Og når man har padlet litt, flytter komfortsonen seg etterhvert.
Fordel å være "voksen", så blir man ikke så fort overmodig :D
Jeg har mye glede av å padle på steder som andre ikke syns er tøffe nok.
Da vi var på Randselva for en uke siden, lot vi alle være å padle i et "hull" som jeg stadig var oppi for 30 år siden da jeg var yngre og galere. Jeg var iltt fristet fordi det var lav vannstand, men har ikke padlet nok elv i sommer til å være i den "modusen". Andre i klubben herjer oppi det hullet selv på ganske voldsom vannstand....
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Sven K » 06 Aug 2013, 11:00

frognerbekken? *thumright*
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby hotshot » 06 Aug 2013, 12:45

Du tenker på bildet Sven?
Det er fra Urula, her er ett til av Vilhelm som valgte en linje litt lenger ut i elva.

http://www.osi.uio.no/elvepadling/archi ... ilhelm.jpg

Jeg var bak kamera, så ingen bilder.
Vi var bekymret for å havne for nær land der jeg står og tar bilder.
Jeg tro til litt ekstra og havnet enda lenger bort i bildet, midt i elva.
Det gikk greit, men viste seg å være ganske steinete.

Frognerbekken? Eller mente du Frognerparken?

http://www.aftenposten.no/oslo/Elvepadl ... 37378.html

http://friflyt.no/Padling/Parkpadling

http://friflyt.no/Padling/Kunst-og-saann
hotshot

Postby Sven K » 06 Aug 2013, 23:39

jeg kødda med deg..Elver er kult..har gått og studert noen mil langs slike elver. mitt favorittfiske var tørrflue i kjappe elver med stryk og fosser etc. tror nok jeg har tråkla hver millimeter av samtlige elver i nordmarka..og jeg har padla lit kano i elv..gleder meg til å få den på vannet. den er blitt ganske fin nå. spraya endel fluoriserende rosa oppå de grønneste stedene bla...litt foam under lårstøttene og litt på setet så passer den nok ganske perfekt tenker jeg.
barne barnet fikk STORE øyner nå han så den..Space kajakk? :twisted: han liker monstere og starwars og slik. sikkert ypperlig til barmn på stranda.han har padla ivalu litt og minste satt foran i cokpit på kingislanderen en gang..ouch..carried away... :oops:
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby hotshot » 07 Aug 2013, 07:18

Elvekajakker er kjempefin moro for hele familien, bare de får dem til å slutte å svinge *hello2*

Titta litt på kartet:
ser at det går en liten bekk nesten rett forbi huset ditt og en elv litt lenger bort; kanskje farbart i vårflommen?
Har hatt gøy med å sende ferskinger som aldri har padlet før, utfor slikt småtteri.
Tivoliopplevelse med en hånd på hver "elvebredd" mens instruktøren løper ved siden av: moro for de små!

De grønne fargesjatteringene på 230en er originalt fra fabrikk: det var populært med multicolor varianter i den perioden.
De bare blanda inn plastikkpulver med forskjellig farge i støpeformen.
Necky pleide å ha forskjellig farge i hver ende, syns sikkert på Glissen i innlegg om "dagens kajakk" nylig.

Men nå er det vel på tide med sjøsetting så du kan fortelle hvordan det er å være elvepadler ;)

Årevalg er opp til deg.....
hotshot

Postby Sven K » 07 Aug 2013, 08:55

hm..javel sier du det? er det en bekk 50m fra huset vårt? det visste jeg ikke, har bare bodd her i 20år ser de. :lol: . lenger opp er det stryk og kulper hvor man dundrer over glatte svaberg i flere hundre meter før man ender i en fin kulp ved hjelp av en naturlig vannsklie. Denne bekken heter myllselva. den går fra mylla til harestuvannet. jeg lærte meg å rulle i denne bekken med cape horn 170 blandt mygg klegg og bever. den blir sagteflytende lenger ned. Birdland som jeg kaller det. Denne kajakken er jo nærmest vektløs så det er mulig å få den med seg. Dessuten kan den taues, noe jeg dreiv endel med før.men i hakadals elva langt oppe er det masse muligheter. Det er nok en grunn til navnet STRYKen..men alt avhenger av vannstanden. nå trenger jeg litt tynne skumplater. under lårstøttene så den ikke er så glatt. det er et fint parti med rapids og kulper ca 500m nediher.
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby hotshot » 07 Aug 2013, 11:21

Hmm, kanskje bekken er større i virkeligheten enn på Internett?

Mht lårstøtter og sånt i elvekajakk:
Fotstøtta er jo en klump foran i baugen og bør bygges opp med skumplast så man sammen med trykk fra ryggstøtta får "tvungen knebøy".
Det sikrer fast kontakt med lårstøtta og man sitter låst fast i båten.
I tillegg liker smale folk å ha sidepolstring i setet for å hindre "slingring" : sjelden jeg trenger mye av det....

I havkajakker føler jeg meg utrygg fordi fotpedalene er så små: hvis benet glipper av støtta, føler jeg totalt tap av kontakt mellom kropp og skrog.
Hvis du har opplevd å treffe bånn ved pearling i store surfebølger, lærer du å sette pris på en pålitelig landingsplattform.
Har hørt om folk som har sklidd frem og ikke klart å komme ut av båten :shock:

Solid plattform for føttene er aktuelt prosjekt i noen av mine "flattvannsbåter".
Nødvendig sikkerhet hvis man padler "bratt".
Litt spørsmål hvordan dette kombineres med rorpedaler......
hotshot

Postby Sven K » 07 Aug 2013, 15:11

jeg tror den blir fin jeg. ser ut til å passe meg godt. har flytta lårstøttene litt bakover og limt inn noe cellefloam under lår støtter og ytterst på setet. regner med å få testa litt i efta.
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby Sven K » 07 Aug 2013, 21:02

jepp,da var første tur med elvekajakken overstått. forfærdelig varmt nedi det finnmarkske mygghølet og lite vann.nabon målte 30 i skyggen) men jeg fikk iallefall karra meg noen 100meter nedover til rullekulpen fra i fjor. Voldsomt manuvrerbar gitt..den snur jo bokstavligtale rundt sin egen akse med minimal input begge veier..prøvde litt kanting for å se hvordan det påvirka den når jeg spant rundt i stømmen..litt lite vann til å få noen surfer. Artige greier..jeg får ta det litt gradvis. kanskje ta den med til saltstein..jeg har også sett scotter som har brukt den i kuling/storm på innsjøer med krappe brytende bølger..dette er vel nærmest en slags creekbåt..eller? prøvde et par "ruller" men litt for lite vann..
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby hotshot » 07 Aug 2013, 21:28

Håper du har det moro Sven *hello2*

Språkproblemer?
Vi nordmenn assosierer ordet "Creek" med "bekk", mens Creekboat er ganske svære båter som er bygd for å håndtere ganske strie og bratte elver med stor vannføring.
Krever litt tilvenning:
Playboat = bitte lite leketøy til tull og tøys og "rodeo" konkurranser, har utviklet seg voldsomt, i dag sjelden over 2 meter.
River Play = Mellomting Play/River Runner
River Runner = "Turbåt" med litt mer volum, men gjerne med et visst lekepotensiale for å ha moro underveis.
Noen "feite" river runnere er nesten Creekbåter; Dagger Mamba, Pyranha Burn
Creek Boat = Ekstremkajakk til bruk under tøffere forhold, vanligvis stort volum. Dagger Nomad

Inazone serien 220, 230, 240 var vel nærmest River Play i sin tid, avhengig av padlervekt og båtstørrelse.
For meg på 95 kg var den vel nesten Playboat, for lettere folk mer turbåt.
Jeg kjøpte den av en jente: for henne begynte den å bli litt stor...
Utviklingen har nok nå plassert den som en liten riverrunner for de fleste.

Mht manøvrerbarhet:
Flatbunnet elvekajakk spinner lettest uten kanting.
Kanting aktiviserer nettopp sidekantene som virker som "kjøl" og holder båten "på skjær" ved surfing og traversering.
Draw, en loddrett åre i vannet midstakips virker som senkekjøl og holder båten enda bedre på kurs for eksempel. ved traverser over strømmen. Gir svingeeffekt når den flyttes forover eller bakover.
En hel verden åpner seg av teknikker som gir tydelig respons som kan overføres til havkajakk hvor de fungerer mer "diskret".
Lett å lære kontroll i en båt som gir så klare "tilbakemeldinger" på alt man gjør.
Inazone bør være rimeilg lettrullet.......

Fordelen hvis du vil teste den i surf er at den ikke er så svær når ting går litt på tverke; bør være helt kurant å snu fra sidesurf til foroversurf på en bølge med en kontant Stern Rudder (pry) for eksempel. Og hvis den pearler (dykker), kanter man kraftig inn i svinge, da skjærer den en sving samtidig som det lave akterskipet synker og man får baugen opp av vannet. Så er det bare å komme seg over til motsatt side og svinge tilbake, trener opp reaksjonsevnen ;)

Og når du skal ut gjennom bølgene er det bare å "dykke": ta et kraftig padletak og hive seg frampå med åra på langs klar til å spidde bølgen når man kommer ut på utsiden. Masse moro.
hotshot

PreviousNext

Return to Elvepadling