Materialstyrke og skrog-konstruksjon.

Materialstyrke og skrog-konstruksjon.

Postby hotshot » 08 Oct 2013, 11:50

Dette gjelder alle slags båter, men elvekajakker får vel mest juling.
Kan jo ikke ta hensyn til at de som ikke leser elvepadleavdelingen burde vite om slikt.
Dette ble langt; får håpe det blir en intro til noe mer fargerikt.... *laughing4.*

Første gang jeg så en kajakk knekke på midten, var det en glassfiber KW7 under surfing mot sandstrand. Så vidt jeg vet, skyldtes det bare vanntrykket. Tror ikke engang at kajakken var vannfylt: han som surfet, fortalte at han bare syntes han satt merkelig dypt i vannet før han oppdaget at bakenden manglet! Den gangen var båtene 4 meter lange, og området rundt sittebrønnen lå lavt og var et svakt punkt.

Da man gikk over til å lage skrog av mykplast, ble det ikke bedre. Allerede mange av glassfiberkajakkene hadde loddrette skumplastvegger foran og bak for å gi oppdrift og avstivning, men lav bakkant på sittebrønnskarmen for å gjøre det greiere å rulle, bidro til å svekke skrogene. Uknuselig plast bidro til å gjøre padlerne dristigere og istedenfor at båtene brakk, klappet nå skrogene sammen og man risikerte å bli låst fast i kinkige situasjoner. "Pinning" og "broaching" ble kjente begreper. Ved å gjøre setet stivt kunne man styrke konstruksjonen og delvis forebygge slikt. Jeg har selv opplevd dette da jeg skiftet ut glassfibersetet i min Klepper K2 og kajakken ble klemt flat mot en stein i Sjoa med meg oppi. Jeg unnslapp med nød og neppe....
Etterhvert ble elvekajakkene kortere, og plasten ble stivere. Med planende rodeobåter gikk man over til et tverrsnitt med flat bunn og rette loddrette sidevegger som også ga økt stivhet i forhold til det ovale tverrsnittet som var vanlig før . Dette har bidratt til økt sikkerhet. Skadene på moderne elvekajakker er vanligvis smadrete ender eller sprekker forbundet med slitasje under setet.

I mellomtiden har man begynt med surfing og rockhopping/brottpadling med tur/havkajakker.
Gamle favorittøvelser som feks. "endo" hvor hele kajakken står loddrett før den evt. treffer bunnen, kommer igjen til heder og verdighet. I lekebåter under 2 meter er ikke sånt så moro som det var før: nå kreves det full 360 grader rotasjon mens man flyr, og vi old-timere føler oss litt avlegs...
Noen prøver seg også på elva med havkajakk, og det har oppstått nye "crossover" modeller som er lengre enn vanlige elvekajakker.
Betyr det at vi kommer til å se historien gjenta seg?

Til tøff bruk kan det igjen være lurt å tenke på setet som en viktig del av skrogstrukturen også på "flattvannskajakker". Selve sittebrønnskarmen kan også være en nyttig avstivning, mens lav bakkant som forenkler rulla, er en "trusel". Vanntette skott kan også bidra til avstivning, selv om de er lagd av mykt skum på de fleste polyetylenkajakker. Enkelte produsenter har lagt inn avstivningsrør i bånn av båtene sine; dette kan også forebygge "oilcanning". Selv la jeg en gang inn et stykke av en langrenns-ski pluss litt skumplast i bunnen av en gammel elvekajakk for å holde bunnen flat foran setet.
På egne tur-farkoster (Wilderness og Venture) har jeg tidligere nevnt testing av skroget ved å stå i sittebrønnen med endene stablet opp på vedkubber. Uggent, men kajakkene besto testen, og hvis man ikke tør å gjøre dette, bør man kanskje vurdere visse restriksjoner mht. hvor og når man padler?

Det er ikke så skummelt som det høres: med bunnen noen få centimeter over bakken vil man merke evt. svikt før man påfører en mykplastbåt særlig skade.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Re: Materialstyrke og skrog-konstruksjon.

Postby hotshot » 25 Nov 2013, 13:33

Lurte litt på om denne burde være i Grønlands avdelingen: men liker å holde trådene samlet.
Vet ikke om dere har gjemt den unna i en avkrok tidligere, men "ikke gjør dette hjemme" er alltid gøy:

Lenge siden vi så slikt på elva, men hvor sterkt er egentlig SOF (skin on frame)? Testen er litt amerikansk, du nærmest føler at fyren på bildet holder igjen hammeren. Men likevel tåler denne kajakken mye juling, antagelig pga. sterk duk. Og som det nevnes: denne byggemetoden gir veldig lav vekt:

http://www.kayakcrazy.com/p/forum/forum_viewtopic.php?7874
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Return to Elvepadling