Utflukter, teknikktrening og sånt

Utflukter, teknikktrening og sånt

Postby hotshot » 14 Oct 2013, 13:46

Mine korte ekskursjoner på lokalt vann er litt i grenseland ift. å kalles turer. Og de skjer ofte på elva. Slikt kan til og med skje i basseng, og svært ofte med elvekajakk. Så derfor:

På lørdag var første padleutflukt på sikkert en måned. Høsten er her, og det gir nye ting å forholde seg til. ca 9 grader i vannet; en liten miniflom etter noe regnvær lagde en liten surfebølge som gjorde det litt moro å være utpå igjen. Fleecejakke utenpå neopren under tørrtoppen. Skullcap byttet ut med dykkerhetten som jeg modda i våres. "Vinterhjelm" i ekstra stor størrelse for å gi plass til hetta, lagd av en gammel skihjelm hvor innmaten er byttet med et lag PE-skum. Dobbel hals på jakka kombinert med hette med krage gjør det tett og behagelig i halsen. Hansker. Brukte vanlige padlesko: angret litt på at jeg ikke byttet til dykkersko som er varmere. Frøs ingen steder annet enn føttene.

Flytevesten ble litt trang med så mye klær, og den kommer i beknip mellom spruttrekket og haka. Tror jeg må lage en spesialvest for foroverlent rulle, selv om det er flere ting som butter.....

I løpet av et par timer med rull & tull var det nesten ikke vann i båten: det gamle Prijon spruttrekket gjør en utmerket jobb samtidig som det er lett å ta av og på. Delt drakt var ikke noe problem; Europrisdrakten var stort sett tørr etter endt økt. Føler ikke noe stort behov for tørrdrakt: forholdene rundt isolasjon osv. er de samme, og det er alltid mulig å ta på en tørrbukse om det skulle trenges. Når jeg ser på målskjemaer for tørrdrakt i nettbutikker, skjønner jeg hvorfor dette ikke funker for meg. På våt-drakter kan man bare kappe eller brette opp bena......

Dagens båt var den lille røde Dagger RXen som har vært avbildet før. Reprise på den tradisjonelle åretesten, Tywarp, Powerhouse, Double Diamond. Ingen nyheter der: jeg liker årer med Dihedral. En måneds padlepause er nok til at forfallet merkes i en gammel skrott, musklene er litt støle dagen derpå. Det er sikkert sunt!
Var til strekkelig mye under vann uten briller til å få "bassengsyn": ting blir uskarpt når øynene er vasket fri for tårer og annet som gir en optisk god overflate. Man ser en "regnbue aura" rundt solen og det tar en god stund på land før synet er rehabilitert. Tror det er første gang jeg har opplevd det annet enn i svømmebasseng: på tide å begynne med svømmebriler? Må ha vært mye og lenge under vann denne gangen uten å bli så mye bedre til å rulle. Yoga skal visst være tingen for å komme videre med teknikken......
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Return to Elvepadling