Valg av elveåre

Valg av elveåre

Postby tyggis » 22 May 2014, 12:41

Jeg har akkurat begynt å padle elv - jeg er 191 høy - jeg kommer til å kjøpe en river runner (Pyranha Everest el. Burn).
Hvilken lengde burde jeg velge på åra?
tyggis

Re: Valg av elveåre

Postby hotshot » 22 May 2014, 14:26

Slike spørsmål er selvsagt umulige å svare på.
Men de fleste bruker 195 +/- 5 cm i dag.

Avhenger av din styrke (treningsgrunnlag) , bladstørrelse, høyde overkropp (bena er jo nedi båten), armlengde.
Jeg selv er ganske "kompakt" og tåler ganske mye "motor" selv om jeg er bare 175 cm, fordi jeg har lang rygg, korte armer og er tungt bygget.
Likevel er jeg på vakt mot overbelastning (been there, done that), og har lært at jeg kan ha det fint med 190 cm sel om jeg pleier å bruke 198-200 cm.
Dette handler også om padlestil.

Tenk også på at det kan være snakk om nye muskler og ledd som skal trenes hvis man ikke har padlet mye før. Du har jo vært en stund i forumet, så har kanskje litt fysisk trening allerede? Tenk på at belastningene på elva er uforutsigbare og ofte litt eksplosive i forhold til vanlig foroverpadling hvor du bestemmer mer selv.

Og så var det bladvinkel: trenden er høyrevridd, 30 grader eller mindre.......

Kanskje det blir flere årer når du vet mer?
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Re: Valg av elveåre

Postby tyggis » 22 May 2014, 19:56

Takk for svar - jeg har padlet en del hav de siste to årene - jeg har prøvd en åre på 197 på grunn kurs elv og det gikk greitt. Vurderer å kjøpe en play åre på 198 og begynner kanskje der. Siden jeg er nybegynner på elv er det kanskje lurt å velge en åre som er litt lengre (> 200 cm) ?
tyggis

Return to Elvepadling