SUP kurs.......

Informer om turer, samlinger, kurs og andre begivenheter her.

SUP kurs.......

Postby hotshot » 18 Sep 2015, 22:24

SUP er et nytt tilskudd i padlefamilien:

Snakket i kveld med en dame som nettopp har gått nybegynnerkurs i SUP på Sognsvann. .
Hun er ganske hardfør, og har gått kajakk kurs tidligere, men var fortørnet over dette kurset og følte tydeligvis behov for å snakke om dette. Jeg fikk vite navnet på arrangøren http://www.4elements.no/
Her er kursdetaljene:

http://aktivitet.srfsnosk8.no/index.php?q=aktivitet/483

Bare 2 av 8 mulige påmeldte pga. dårlig vær (ekstremværet "Petra" i anmarsj!), hun og en annen dame.
Hun spurte om antrekk (fremgår av påmelding) og redningsvest fikk hun beskjed om at ikke var nødvendig for SUP.
En instruktør hadde ansvaret for det som skulle vært 8 deltakere.
Vanntemperaturen på Sognsvann ble angitt som 16 grader for et par uker siden:
http://badetemperaturer.no/42/Sognsvann
En del kaldere nå; hun antydet selv 13-14 grader. badesesongen er definitivt slutt. .

De krysset vannet og hun ramlet uti midtveis, ganske langt fra land, og ble selvsagt etter hvert ganske kald, våt og stiv.
Så padlet de tilbake over vannet i regnvær og kulde med tynne våte klær. Kort sagt, en litt tvilsom opplevelse.
Syns dette er verdt å nevne, og kanskje det bør tas opp andre steder også?
Ikke direkte ulykke, men kunne fort blitt ugreit......
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Re: SUP kurs.......

Postby hotshot » 20 Sep 2015, 22:03

Ovenstående står i kontrast til SUPerne som koste seg på tur ved Snarøya i dag; se dagens Septembertur.

viewtopic.php?f=4&t=6157#p51203
hotshot

Postby veltern » 21 Sep 2015, 10:56

Snakket i kveld med en dame som nettopp har gått nybegynnerkurs i SUP på Sognsvann. .

Hun er ganske hardfør, og har gått kajakk kurs tidligere, men var fortørnet over dette kurset og følte tydeligvis behov for å snakke om dette.

Hun spurte om antrekk (fremgår av påmelding) og redningsvest fikk hun beskjed om at ikke var nødvendig for SUP.

En del kaldere nå; hun antydet selv 13-14 grader.

De krysset vannet og hun ramlet uti midtveis, ganske langt fra land,

Ikke direkte ulykke, men kunne fort blitt ugreit......

(Understreket av meg).

Ja, jo, men Sognsvann er nå engang et lite vann, noen hundre meter på langs, men "over vannet" - en strekning på noen få reale steinkast, litt avhengig av hvor på vannet krysningen foregikk.

Dette involverte 2 voksne damer, med kajakkerfaring...ikke barn ute av stand til å vurdere selv, altså. "Redningsvest".. vel, en liten flytevest bør man alltid ha på,også ved padling i et tjern/liten innsjø som dette. Forstår at man ikke går for det overkill en redningsvest er ved slik padling. Og kledd for vanntemperaturen bør man være. Enhver voksen padler med det minste av erfaring vet det. Vil likevel være enig i at instruktøren, gitt den moderate vanntemperaturen, burde anbefalt bedre bekledning.

Hvis arrangøren ikke hadde support der ute på vannet blant deltagerne under padlingen, vil jeg si det er bekymringsfullt.
1 instruktør for 8 deltagere høres litt lite ut, men har selv vært på padlekurs med 12-13 deltagere og 2 instruktører. Litt bedre, dog ikke mye.

Firmaet, arrangøren, det siktes til gjør vel ikke dette for å drive veldedighet, antar jeg, men med et inntjeningsperspektiv. Færre instruktører gir lavere utgifter. I første omgang.

Arrangøren samarbeider med utstyrsleverandøren "SrfSnoSk8" (hip-hop-språk for "surf-snow-skate"...) i Vika, et firma med satsning mot flere typer aktivitet uten motorkraft. Har aldri hørt om dem, men det kan skyldes at jeg hører dårlig.
Ifølge påmeldingsskjmaet kostet kurset kr. 600,-.
I annonsen for kurset står i første linje at det er et introkurs: "med maks 8 deltagere pr. instruktør". Hvis alle hadde møtt opp ville det likevel vært innenfor de av arrangøren oppgittte rammer. Så kan vi jo tillate oss å ha meninger om 8 er for mange deltagere pr. instruktør.

Vil ikke påstå at det er "cowboy"-tilstander, slik som til eksempel i begynnelsen av "varmepumpe-for-eneboliger"-perioden, noen år tilbake.
Men der det er inntjening å øyne vil det nok dukke opp kursarrangører og instruktører i litt varierende kategorier. SUP-kurs er vel et relativt nytt marked, og lovpålagte reguleringer for slik kursvirksomhet finnes kanskje i for liten grad?
Godværspadler
veltern

Postby hotshot » 21 Sep 2015, 13:24

Skylder vel å detaljere litt, utfra annenhåndsinfo i en kort samtale.

Den andre, ukjente deltakeren kjenner jeg ikke bakgrunnen til.
Padlekurs betyr nok for henne nybegynnerkurs, uten padleerfaring etter dette.
Hun må nok sees som nybegynner.

Når du har vært i vannet, i regnvær, er "tights" som er hennes beskrivelse av antrekk, lite verdt.
De hadde ingen form for flytevest eller lignende, eneste sikkerhetsutstyr som hun nevnte var leash (fotstropp).
Hun var tydeligvis kald, sliten og litt satt ut utfra hvordan hun beskrev opplevelsen.
Hardfør? Hun har drevet litt med isbading, men syntes likevel dette ble kaldt; tidsaspektet og vindavkjøling skal nok ikke undervurderes.
Enig i at Sognsvann ikke er en veldig lang strekning, men det er tydeligvis nok for en klissvåt nybegynner......
Googlemaps forteller meg at det blir ca 2x320 meter meter tur/retur tvers over.

SurfSnoSkate er en typisk "Board" butikk, og min egen erfaring som deltaker og tilskuer inne brettsurfing er at det ungdommelige bølgesurfemiljøet har vært barbeint uten hjelm og flytevest "alltid". Allerede da jeg begynte som surfer/padler i UK i 60 åra, undret jeg meg over hvorfor vi tok på oss hjelm og vest når vi flyttet oss fra brett til kajakk. Ser ut som denne tradisjonen lever videre, eneste fremskritt er at vi den gangen ikke hadde begynt med leash og bombarderte hverandre med flyvende brett i høye bølger. Har følt meg litt teit på Jærstrendene når jeg har brukt sko/hjelm/vest i "voksen" alder, men jeg er så gammel nå at jeg ikke lar meg affisere av hva som er på moten.

Som jeg så på sjøen i går, ville våtdrakt og flytevest gjort dette til en helt annerledes opplevelse.
Jeg vet fra kontakt med rafting firmaer og elvepadleklubber at tilgang på assorterte våtdrakter ti utleie/utlån er en logistikk og økonomi utfordring....

Ellers var hennes inntrykk at frafallet av 6 av 8 deltakere skyldtes værforholdene.

Det er vel stort sett det jeg vet.
hotshot

Postby veltern » 21 Sep 2015, 13:44

Hardfør? Hun har drevet litt med isbading, men syntes likevel dette ble kaldt; tidsaspektet og vindavkjøling skal nok ikke undervurderes.

En instruktør burde under slike forhold som under kurset krevd bedre bekledning.
Enig i at Sognsvann ikke er en veldig lang strekning, men det er tydeligvis nok for en klissvåt nybegynner......
Googlemaps forteller meg at det blir ca 2x320 meter meter tur/retur tvers over.

Det vil si at lengste avstand fra land ikke overstiger ca 160 m. 160 m kan sikkert føles langt nok, hvis det er kaldt i vannet, og man i tillegg er sliten og kald før det ufrivillige "badet".
(Kastet nok i mine yngre dager opp mot 100 m med en litt flat stein av passende størrelse.)
Godværspadler
veltern

Return to Arrangementer og Turinvitasjoner