Var nå det så farlig ...

Informer om turer, samlinger, kurs og andre begivenheter her.

Var nå det så farlig ...

Postby Kinnguffix » 01 Nov 2017, 21:40

... at en svensk arrangør la ut informasjon om en tur til fjerne padlestrøk i denne tråden?

Det hadde kanskje ikke noe under "Hav-/Turpadling" å gjøre, men her under "Arrangementer og Turinvitasjoner" skulle man vel tro at det var greit? Eller er det slik at alle andre som legger ut info om arrangementer her betaler for dette?

Jeg uttaler meg kun som padler - og som padler synes jeg at all informasjon om alle relevante arrangementer i utgangspunktet er interessant. Heia, alle dere som skaper noe for andre padlere!
Last edited by Kinnguffix on 02 Nov 2017, 08:03, edited 1 time in total.
Kinnguffix

Re: Var nå det så farlig ...

Postby Kvase » 01 Nov 2017, 21:46

Ikke noe verre det en når det blir markedsført slik som padle treff arrangert av Godtur i Bergen eller viewtopic.php?f=6&t=6494
Eller bølgefestival arrangert av Eian fritid - fins flere slike her --vin vinn for alle
Helt greit spør du meg - Skal ikke være noe forskjell
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://www.kajakknett.no/ + http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

Postby Kinnguffix » 03 Nov 2017, 12:26

Heia gjelder forøvrig den / de som står bak dette forumet også, i tilfelle ikke det kom klart frem...
Kinnguffix

Postby Admin » 06 Nov 2017, 11:06

Nei det var sikkert ikke så farlig og det er ingen som betaler for noe.
Men jeg har begynt å skille litt mellom aktive medlemmer og de som bare er inne for å reklamere for egne kommersielle interesser. Det er derfor jeg har stengt forhandler forumet, ihvertfall inntil videre.

Det er med andre ord forskjell på initiativ ala Camp Rullerolf eller arrangement i regi av lokale padleklubber og padlebutikker som kun poster reklame og aldri viser seg igjen.
Admin
Site Admin

Postby veltern » 06 Nov 2017, 22:37

Kinnguffix wrote:... at en svensk arrangør la ut informasjon om en tur til fjerne padlestrøk i denne tråden?

Det hadde kanskje ikke noe under "Hav-/Turpadling" å gjøre, men her under "Arrangementer og Turinvitasjoner" skulle man vel tro at det var greit? Eller er det slik at alle andre som legger ut info om arrangementer her betaler for dette?

Jeg uttaler meg kun som padler - og som padler synes jeg at all informasjon om alle relevante arrangementer i utgangspunktet er interessant. Heia, alle dere som skaper noe for andre padlere!

Er helt komfortabel med at dette forumet "admin" senket dette utspillet fra en kommersiell aktør. Posteringen, eller "annonseringen" som det vel egentlig dreier seg om, er etter min mening utimelig, ved at man forsøker å dra økonomisk fordel av det jeg vil kalle et ideelt forum driftet av og for kajakkinteresserte.

Er det meningen at dette forumet skal være en portal for gratis kommersiell annonsering? Håper ikke det.

Informasjon (=annonsering) av kommersielle arrangementer kan sikkert alltid interessere noen, men da bør det vel helst kunngjøres gjennom en kommersiell kanal?

Skape noe for andre padlere? Sikkert mange som kan være oppfinnsomme der, hvis det er gode muligheter for inntjening....
- - - - - - - - - -
Et lite sidesprang i samme gate: For annonsering av salg av kajakker og utstyr har vi en utmerket portal gjennom Finn.no. Her kan private annonsere gratis for tiden, mens kommersielle aktører må belta en liten sum på kr. 125 for en annonse. Ingen stor sum for et større firma.
En ansatt hos en betydelig aktør innen kajakk fant ut at de ville prøve seg med en liten "spansk" en, ved å annonsere for bedriften under sektoren privat på Finn.no.
Dette er ikke helt greit, da private annonser da forsvinner bakover i sidene på finn raskere enn de ellers ville gjort. Tok meg friheten å sende en mail hvor jeg spurte hvorfor firmaet annonserte under "privat sektor":
Min melding til det aktuelle firmaet:

Vil gjerne ha svar på hvorfor firmaet "xxxxxxxxxxxxxxx" nå konsekvent annonserer under kategorien "privat"? Hva om alle firma skulle oppføre seg slik på finn.no?

Det er jo derfor kategorien "privat" kan hukes av for oss brukere, for å slippe å se annonser fra kommersielle aktører
.

Svaret fra firmaets representant var:

"Hej xxxx
Tack för att du uppmärksammar detta.

Ärligt talat har jag inte reflekterat över att det finns flera kategorier på torget. Jag utgick från att våra annonser skulle postas som bedriftsannonser då dom utgår från ett bedriftskonto.

Om detta skapat problem för dig så får vi bara beklaga och se till att bättra oss i framtiden.
----
Troverdig? Føler andre enn meg at det kan ligge en liten aning av en satirisk tone i svaret fra firmaet?

-----
Når de kommersielle ikke bidrar økonomisk til driften av forumet foreslår jeg at vi andre Vippser over kr.100.- hver til drifteren av kajakkforumet vårt. Kaster ballen videre.
Godværspadler
veltern

Postby Kinnguffix » 07 Nov 2017, 00:08

veltern wrote:Er helt komfortabel med at dette forumet "admin" senket dette utspillet fra en kommersiell aktør. Posteringen, eller "annonseringen" som det vel egentlig dreier seg om, er etter min mening utimelig, ved at man forsøker å dra økonomisk fordel av det jeg vil kalle et ideelt forum driftet av og for kajakkinteresserte.
-----
Når de kommersielle ikke bidrar økonomisk til driften av forumet foreslår jeg at vi andre Vippser over kr.100.- hver til drifteren av kajakkforumet vårt. Kaster ballen videre.

Som sagt, heia til drifteren av dette forumet også. Jeg bidrar gjerne med en hundrelapp - dog ikke via Vipps, men send meg gjerne en PM med kontonummer, så setter jeg over penger sporenstraks.

Kommersielle aktører kan og bør gjerne også bidra med en slant, gjerne proporsjonalt med belastningen som annonseringen måtte medføre (med mulig rabatt for annen tilført verdi). Hvordan dette regnestykket skal se ut får andre finne ut, men mye er vel kanskje gjort med en litt ydmyk innstilling i utgangspunktet, og en henvendelse til forumdrifter på forhånd for å høre om det er greit.

Og en kommersiell aktør som snylter seg inn som privat på finn.no er bare ynkelig.

Men forutsatt at den kommersielle aktøren er noenlunde veloppdragen, kanskje yter en slant eller annen innsats til forumet og / eller miljøet, osv. - så er jeg personlig glad for å kunne finne også kommersiell informasjon her. Dette er tross alt et sted hvor man kan nå ganske så mange padlere, så hvorfor ikke her? Og hvis ikke her - hvor ellers?

Jeg ville f.eks. ikke rynket på nesen om produsenter av kajakker, årer, og annet utstyr brukte dette forumet - som på mange måter er mitt vannhull mht. padling - til å si litt om produktnyheter. Eller om Gordon Brown, Jeff Allen, Nigel Dennis, Justine Curgenven, Maligiaq Padilla, Sean Rice m.fl. skrev noe om sine aktiviteter der de holder til - om så bare at det var ledig plass på en kommersiell aktivitet. Vel er de kommersielle aktører, men min hobby / livsstil avhenger av at de holder seg i gang. Jeg ville vært interessert i hva de fleste hadde å si - padlenerd til padlenerd, og det ikke jeg bryr meg om interesserer kanskje andre. De fleste holder til i utlandet, så mange ville slite enormt med å måle seg med aktiviteten til RulleRolf & co. her på forumet. Men det hadde vært helt greit for meg!

PS: Jeg misliker også støvsugerselgere, men jeg ville ikke bli så veldig overrasket over å finne dem på et støvsugerforum. (Men de bør oppføre seg, og gjerne gi en motytelse for annonseringen - jfr. innledningen min ...)
Last edited by Kinnguffix on 07 Nov 2017, 07:45, edited 1 time in total.
Kinnguffix

Postby veltern » 07 Nov 2017, 07:44

Admin wrote:Nei det var sikkert ikke så farlig og det er ingen som betaler for noe.
Men jeg har begynt å skille litt mellom aktive medlemmer og de som bare er inne for å reklamere for egne kommersielle interesser.

Kinnguffix wrote:Det hadde kanskje ikke noe under "Hav-/Turpadling" å gjøre, men her under "Arrangementer og Turinvitasjoner" skulle man vel tro at det var greit?

Nei, den svenske kommersielle aktørens annonsering hadde ikke noe under delforumet "Hav/Turpadling" å gjøre. Delforumet "Forhandlere informerer" (=annonserer) var lukket for posteringer, men denne svenske aktøren lot seg ikke stoppe av det, - han tok en "spansk" en han også. Fordi, nettopp som "Kinnguffix" skriver:
Kinnguffix wrote:Dette er tross alt et sted hvor man kan nå ganske så mange padlere...

For meg kan kommersielle aktører "informere/annonsere" her, men da under riktig forumkategori, og ved å betale en liten slant til forumdriften for hver "informasjon/annonsering".
Godværspadler
veltern

Postby Kinnguffix » 07 Nov 2017, 08:26

veltern wrote:Nei, den svenske kommersielle aktørens annonsering hadde ikke noe under delforumet "Hav/Turpadling" å gjøre. Delforumet "Forhandlere informerer" (=annonserer) var lukket for posteringer...

Så "Forhandlere informerer" var stengt, og "Hav/Turpadling" var feil - det er vi enige om, men under "Arrangementer og Turinvitasjoner" står det (i skrivende stund) følgende instruks: "Informer om turer, samlinger, kurs og andre begivenheter her". Turer er det vel stort sett private og klubber som driver med, men ellers ser jeg ikke hva som skulle få en kommersiell aktør til å føle seg uvelkommen her.

veltern wrote:For meg kan kommersielle aktører "informere/annonsere" her, men da under riktig forumkategori, og ved å betale en liten slant til forumdriften for hver "informasjon/annonsering".

Gjerne! Evt. et fast beløp pr. år - det er kanskje enklere å håndheve? Men det får andre finne ut av.

For ordens skyld: Jeg har ingen agenda mht. denne svenske aktøren (eller noen andre, for den saks skyld), og jeg misliker også påtrengende reklame, men jeg har opplevd ting som er mer påtrengende enn dette. Han var kanskje litt "intens" - mye tekst i feil kanaler, men det går det vel an å stramme opp? Det er jo i hans egen interesse å opptre på en måte som ikke irriterer folk.

Og når det gjelder kjøreregler, bidrag til forumet, etc. så er vel det bare et praktisk spørsmål om å skrive noe ned?
Kinnguffix

Postby veltern » 07 Nov 2017, 09:32

Litt mer om kommersielle aktører og opptreden på dette forumet:
Noen få år tilbake hadde vi en forhandler, som var representant for en meget stor aktør innen kajakk, en lengre illustrert postering som viste seg å være anstrengt
positiv omtale (=reklame) for en ny kajakkmodell, lansert fra samme store aktør. Posteringen var forsøkt kamuflert som en neytral review-artikkel. Flere reagerte negativt på dette, og vi har ikke sett mer av denslags her senere, såvidt jeg kan erindre.
Godværspadler
veltern

Postby Kinnguffix » 07 Nov 2017, 10:56

veltern wrote:Litt mer om kommersielle aktører og opptreden på dette forumet:
Noen få år tilbake hadde vi en forhandler, som var representant for en meget stor aktør innen kajakk, en lengre illustrert postering som viste seg å være anstrengt
positiv omtale (=reklame) for en ny kajakkmodell, lansert fra samme store aktør. Posteringen var forsøkt kamuflert som en neytral review-artikkel. Flere reagerte negativt på dette, og vi har ikke sett mer av denslags her senere, såvidt jeg kan erindre.

Umusikalsk, uredelig og ikke spesielt smart. Ble nesten litt nysgjerrig på hvem dette kan ha vært, men samme det.

Jeg synes kanskje at regelen kunne være å legge utfyllende skriverier på egen nettside / blogg, og heller linke til denne via relevante og nøkterne / høflige / saklige foruminnlegg - i tråd med regler og etikette på de aktuelle fora.

I dag ville vel de fleste også lagt ut tilsvarende linker via ymse sosiale medier og annonsekanaler. Pluss jobbet med digital synlighet - poenget for en kommersiell aktør burde jo være å få så mange søk som mulig til å treffe sine egne sider, ikke ymse fora rundt omkring.

På egen nettside / blogg er man jo dessuten herre i eget hus, og har større takhøyde for å skryte litt. Tar man for mye i, eller sier ting som er direkte provoserende eller feil, blir man jo selvsagt like avkledd der også. Det kan jo fort spre seg i fora og på sosiale medier...
Kinnguffix

Next

Return to Arrangementer og Turinvitasjoner