Fotbrett

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Fotbrett

Postby HHH » 26 Apr 2017, 20:36

Jeg har byttet de medfølgende pedalsystemet i riot brittany med et fotbrett. Jeg skjønte aldri hvordan det skulle festes skikkelig og roret er likevel tatt av. Synes generellt kun pedaler på skroget ikke duger for aktiv padling under dekk.
Jeg festet to planker i de skruene som allerede var i skroget. Jeg skulle målt på begge planke, for det var ikke lik avstand mellom skruehullene på hver side. Jeg freste 16mm nedsenkninger til mutterene slik at de ikke skal være i veien. Jeg skar skråstilte hakk i sideplankene der det føltes grei ut å ha føttene. Fotbrettet lagde jeg av en rest av eikeparkett. Det er høyere på midten slik at jeg kan velge om foten skal hvile oppe( mindre vinkel i knærne) eller nede (mer vinkel, mer kraft). I hver ende har jeg satt inn en strikk som kan festes i en treplugg på sideplankene . Dette hindrer at brettet hopper ut av hakkene hvis jeg tar i eller ruller rundt.
Det meste av mål ble tatt på feelingen, men etter litt finkapping og spikking ble det passe tight. Alle kanter ble høvlet og pusset runde.
I bruk er det helt perfekt, jeg kan veksle mellom samlede knær eller full kontakt med skroget.
Det neste blir å lage flere muligheter til å sette ned fotbrettet, slik at lengre og kortere personer kan låne båten. Litt usikker på hva beste løsning blir, mulig jeg må ha forskjellig fotbrett ettersom skroget smalner av ganske mye.Image

Sent from my D5803 using Tapatalk
HHH

Re: Fotbrett

Postby hotshot » 27 Apr 2017, 01:13

Søk på Fotplate og Fotstøtte i søkefeltet her på forumet så finner du noen beslektede innlegg.
Her er eksempel på montering av en tradisjonell elvekajakk type fotstøtte i en annen båt.
viewtopic.php?f=8&t=2474&p=23502&hilit=fotst%C3%B8tte#p23502

viewtopic.php?f=23&t=5214&p=43663&hilit=skumplast#p43663
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Return to Gjør det selv