Lys til kajakken

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Re: Lys til kajakken

Postby Mareng » 04 Sep 2018, 07:24

Har bestilt Kayalu med øyeboltfeste.

Da får man en lanterne som er 45 cm høy og sitter bra (kan ikke løsne), samtidig som den vil gi etter om man skulle slå borti den. Den synes godt fra alle kanter uten å blende padler eller medpadler, har lang batteritid (200timer), slår seg ikke uventet av eller på, vanntett ned til 50 meters dyp (eller var det dypere), tåler «alt», og har lyspære som ikke ryker ved slag/støt.

Går på vanlige AA batterier, og det selges ekstra led-lyskilder til lykten om det skulle være nødvendig.

Har sett på mange typer, og det er ingen billigløsninger som gir like god kvalitet og sikkerhet. De fleste billige løsninger har en eller flere svakheter, dårlig feste, begrenset synlighet 360 grader, og har ofte lav IP grad som X4. Bør være minst IPX7 mener jeg, den skal tross alt tåle nedsenking om kajakken velter, og ligge nedsenket en stund om det er kameratredning som blir løsningen. Samtidig skal den ikke løsne/knekke/flyte bort mens man driver med redning og sparker borti den. Kayalu kan man faktisk krype over under cowboy-entring, og den spretter opp igjen når man er forbi den.

Det er også viktig å kjøpe noe som varer, i stedet for å kjøpe en masse tull som aldri blir helt bra.

Medpadler skal prøve sugekoppslanternen til 300kr som selges hos clas ohlson og maritime båtforretninger. Men den er lavere, har sugekoppfeste, og er en del større og tyngre.

Skal man padle alene er det spesielt fordelsaktig å ha ett feste som ikke løsner.
Padler fra Askøy :)
Mareng

Postby Kvase » 04 Sep 2018, 07:36

Fint med linker til de aktuelle produkter også som blir omtalt
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://www.kajakknett.no/ + http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

Postby hotshot » 04 Sep 2018, 08:14

Kayalu er omtalt i den andre lanterner tråden
viewtopic.php?f=4&t=233&start=50#p54177

Ser bra ut om enn litt dyrt. Jobb med å feste
Øyebolt kvalifiserer kanskje til plassering her i gjør det selv :lol:
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Mareng » 04 Sep 2018, 08:54

hotshot wrote:Kayalu er omtalt i den andre lanterner tråden
viewtopic.php?f=4&t=233&start=50#p54177

Ser bra ut om enn litt dyrt. Jobb med å feste
Øyebolt kvalifiserer kanskje til plassering her i gjør det selv :lol:

Ja, øyebolten kan man feste om man trenger det.
Mange kajakker har nok dekksliner, håndtak osv. som gjør at man kan feste den uten å bore i kajakken. På Norse freyja bruker jeg bakre håndtak. Det passer perfekt
Mareng

Postby hotshot » 06 Sep 2018, 06:37

Et lite triks.
Du kan få lommelykter som bruker "baby" celler til å flyte ved å skifte til AA batterier. Disse batteriene er like lange, men veier mye mindre, og det selges adaptere til dette. Man kan også lage dette selv av skumplast. Med LED pærer vil ikke dette gir noe problem med driftstid.

Det er alltid en fordel med dingser som flyter.
hotshot

Postby hotshot » 14 Sep 2018, 12:27

Et gammelt triks for å få lykta mer vanntett. En bit med sykkelslange over skjøten:

Resized_20180914_131311.jpg
Resized_20180914_131311.jpg (52.04 KiB) Viewed 519 times

Er ikke redd for å rulle noen ganger med denne på dekk.
hotshot

Postby hotshot » 17 Sep 2018, 07:47

Modding av lommelykter, denne tråden ligger jo i "gjør det selv" avdelingen!

Mange har vanntette lommelykter liggende fordi de er beregnet på vanlige glødepærer som "spiser" batterier.
Enkelte av disse kan lett konverteres til LED hvis man har en LED lommelykt som kan ofres.
Europris pleide å selge en veldig billig LED-lykt merket "Grundig" (ikke vanntett). Den egner seg godt som råvare (til høyre på bildet, demontert for å vise delene).

20180917_074715lommelyktmodd_resized.jpg
20180917_074715lommelyktmodd_resized.jpg (104.18 KiB) Viewed 466 times

Jeg har tatt den delen hvor LEDen sitter fra 2 slike og montert i andre lykter.
De 2 gummibelagte vanntette lyktene til venstre er:

Gul Lumilite med ukjent fortid som krevde at jeg slipte bort noe av lyspærefestet inni for å få LEDen til å passe.

Svart "Phoxx" som XXL dumpet rå-billig pga. glødepære. Her passet "Grundig" innmaten direkte inn når jeg bare bøyde kontaktfjæra litte grann.

Begge lyktene krevde at jeg supplerte pakningen mellom "kroppen" og "hodet" med en O-ring for å gjøre dem et par millimeter lengre som tilpasning til den nye innmaten. På "Phoxx" kunne jeg unngått dette ved å slipe bort litt av den innvendige lampeholderen. Nå slipper altså det, fordi jeg har liggende et O-ring sortiment fra Biltema.
Så nå har jeg 2 "nye" vanntette lykter, "nesten gratis". Noen svakheter med disse? Pga. litt mer løse deler i innmaten, er de litt plundrete å skifte batterier på.

Det bringer oss til et nytt systemkrav for å øke sikkerheten til sjøs: REDUNDANS!

Alle ting, jeg mener ALLE ting, kan slutte å virke, og et middel for å løse dette problemet, er å ha en backup so m kan settes inn som erstatning.
Fremfor kanskje å måtte åpne en lykt for å skifte batterier, kan man ha en lykt til som det bare er å slå på når den første svikter.
Og når de er så billige, er jo ikke det noe problem.

Den lille dingsen på toppen av bildet er en billig batteritester. De finnes i forskjellige utgaver, og er veldig kjekke å ha for å feil-søke batteridrevet utstyr, unngå å kassere batterier som er helt OK, og være sikker på at man har gode batterier når man skal ut på t ur. Sparer seg inn ganske fort.
hotshot

Postby Mareng » 17 Sep 2018, 08:20

Hvordan får du satt opp en vanlig lommelykt slik at du er godt synlig 360 grader rundt, (også i litt bølger), uten å blende deg selv og evt. medpadler, og uten å lyse opp dekk/åre?

Bør helst stå slik at dt ikke ser ut som du prøver å påkalle oppmerksomhet fra andre båter, synes jeg.

(en SOS funksjon på en av lyktene er kjekt å ha, så slipper man å være opptatt å gjøre det med hendene).
Mareng

Postby Kinnguffix » 17 Sep 2018, 11:56

Apropos lys:

Jeg har brukt et modifisert pussebrett (https://www.biltema.no/bygg/muring/mure ... 2000035688) som base for lys. Har saget av håndtaket, boret et hull i hvert hjørne og skåret 2 kanaler i skumgummien langs kortsiden. Gjennom hullene har jeg tredd dekkstrikk og festet plastkroker i endene.

Jeg har brukt Navilights lys, med standard feste for fastmontering på dekk - men slipper å lage hull i kajakken, og har et lys som jeg kan fjerne / flytte mellom kajakker. Funker som ei kule.
Kinnguffix

Postby hotshot » 18 Sep 2018, 22:07

Mareng skrev:
Hvordan får du satt opp en vanlig lommelykt slik at du er godt synlig 360 grader rundt, (også i litt bølger), uten å blende deg selv og evt. medpadler, og uten å lyse opp dekk/åre?

Jeg ser ikke hva som er galt med å lyse opp dekk og åre, det bør vel bare gjøre oss mer synlige?
Vel, man tager hva man haver. Begynte med å se gjennom juletrepynten: glitter eller blanke kuler kunne jo tenkes.....
Europris selger noe de kaller LED-sticks i leketøysavdelingen; de er aktuelle som nødblink, men ikke som lanterne. 10 kroner pr. stykk. Jeg har rasket med meg noen slike.
Så dukket det opp en gammel sykkellykt i en kommodeskuff, med en slik gjennomsiktig tupp som vi ønsker oss :-)
Gikk på kjøkkenet og lånte litt stålull for å matte ned plasten i denne kuppelen så den sprer lyset bedre.

I mellomtiden hadde jeg saget over reflektorinnmaten i Phoxx lykta for å defokusere den litt; bonus gevinst er at jeg ikke trenger O-ringen etter dette.

Deretter montasje med en bit av vår gamle venn sykkelslangen; ny bonus er at den blir enda tettere slik, og hulrommet i bulben gjør at den flyter med nesa opp. Klar for testing, den ble ikke så intens som en LED-lykt rett i fjeset, men da ville den vel bare blendet? Rett frem funker den omtrent som før, med brukbart sterkt lys når man bruker de som vanlig lommelykt: Se og bli sett! Se bilde.

Resized_20180918_223959Rundstråler.jpg
Resized_20180918_223959Rundstråler.jpg (140.4 KiB) Viewed 424 times

OK, da gjenstår selvsagt montasje på kajakken. Vi får se hva som dukker opp av gratis gjør det selv løsninger.
hotshot

PreviousNext

Return to Gjør det selv