Lys til kajakken

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Re: Lys til kajakken

Postby hotshot » 12 Nov 2018, 13:31

2 ting siden sist:

1) Jeg var innom Clas Ohlson, og i kassa ga de et tilbud ved kjøp av 2 pakker med batterier: lommelykt på kjøpet!
Jeg likte lommelykten, så jeg sa ja. Den bruker 4 stk AAA batterier, og inneholder en liten elektronisk krets som dropper spenningen til vanlig lysdiodenivå. Det betyr at den antageligvis vil fortsette å lyse til batteriene er helt flate. Lysdioden er ganske kraftig og har en varm fargetone som samarbeider bedre med øyet enn de vanlige blå-hvite LEDene. Lykten er av plast og neppe helt vanntett, men dette bør ikke være så vanskelig å fikse. Clas oppgir batteritid til 10 timer. Det bør holde til hverdagsbruk for padleturer hvor man kommer litt sent hjem. Får ta en test og la den lyse over natten.......

Ting nr. 2) Jeg prøvde en vanlig hvit pilleboks som "filter", og den viste seg å gi et bedre rundstrålende lys enn gjennomsiktige flasker etc. Jeg hadde trodd den skulle dempe lystet altfor mye, men det gikk helt fint, se bildet. Dette er en improvisert prototype, men det mangler ikke mye mekk før dette er fullt brukbart.

IMG_2337Hvittlys.JPG
IMG_2337Hvittlys.JPG (163.5 KiB) Viewed 436 times
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Previous

Return to Gjør det selv