Lage Grønlandspaddel

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Re: Lage Grønlandspaddel

Postby hotshot » 20 Feb 2018, 13:50

Bilde av GP prosjektene så langt, fra toppen:

Sawyer "stor" GP. tung og kjempelett å rulle med.
Gårsdagens material-innkjøp gran 98x36mm
Pågående prosjekt laminert asymmetrisk "Aleut-åre"
Thygesen 215 cm
Kano-åre prosjekt

IMG_1983GPprosjektRed.jpg
IMG_1983GPprosjektRed.jpg (106.41 KiB) Viewed 2139 times

Endene på Thygesen åra:
Forsøk på forsterkning med hhv. Plastidip og Biltema transparent gummimaling på sprayboks.
Tror begge varianter vil få hard medfart utfra hvordan de føles uten å ha vært testet.

Kano-åre prosjektet: ideen her er at det skal være mulig å gripe rundt blad-tuppene ved forskjøvet grep.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby hotshot » 01 Mar 2018, 23:31

Prosjektene går forover i rykk og napp.

Har grovhugget heltre-emnet, DVs tilnærmet omrisset/profilen, men uten å gjøre den tynnere. Foreløpig har jeg beholdt skaftet ca 4 cm bredt. Har tenkt å beholde denne bredden på midten for å gjøre den sterkere (ref. "fatpaddle" i et tidligere innlegg). Har rundet av litt på midten, og 36 x 40 mm er greit nok å holde selv om jeg vil fgretrekke et litt ovalt skaft på ca 36x30 i grepsområdet. Målene som oppgis av trematerial leverandør, bør man sjekke. Mitt emne måler ca 36x96. Dvs. litt mindre enn på papiret, og jeg kommer ikke til å fjerne noe særlig tykkelse i skaftet og også beholde bredden av bladet, i alle fall foreløpig. Uansett, så resulterte denne første bearbeidingen i nesten 1 kg lavere vekt. Nå veier den drøyt 3,5 kg. Regner med at det forsvinner noe tilsvarende når jeg gjør bladene tynnere. Verdt å notere er at valget av trestykke har gått ganske bra mht. kvist. Det blir noen her og der, men de ser ut til å være greit plassert. så jeg tror ikke de vil svekke åra noe særlig.
hotshot

Postby hotshot » 07 Mar 2018, 23:56

Et lite vekt-"budsjett" og skisse for "standard" grønlandspaddel.
Beskrivelsen påbegynt tidligere; samler info ajour pr i dag her, se skisse.
Begynte med å sage/skjære ut konturen av åra i 36x98 gran hel-tre emnet. Vekten gikk ned fra ca 4,5 til ca 3,8 kg.
Så tok jeg ned tykkelsen på en side av et åreblad. Brukte el-høvel og vanlig høvel. Gjorde dette "digital" foreløpig, ingen skråflater.
Har fjernet 2 "stepp" i det skraverte området. Vekten sank til ca 3,3 kg; DVs reduksjon = ca 0,5 kg. Når dette er gjort på 4 flater, blir det ca 2 kg.
Da har vi 4,5 - 0,7 - (4 x 0,5) = ca 1,8 kg. Det gjenstår skråflater på bladene og generelt detaljarbeid, utjevning av "stepp", runde kanter på skaft osv. osv.
Målsetning = ca 0,8 kg videre reduksjon.for å komme under 1 kg sluttvekt

GPskisseX1.JPG
GPskisseX1.JPG (71.29 KiB) Viewed 2043 times

Emnet har en videre "propell"-vridning som må vurderes i videre arbeid: det kan spikkes bort eller vris, evt. brukes slik det er?
Fasongen er ganske lik den halvferdige laminerte åra. Begge disse blir et ganske fleksibelt utgangspunkt for å tilpasse ganske normale GPer.
hotshot

Postby hotshot » 28 May 2018, 13:32

Laminert "Aleut" prosjekt er nærmest ferdig.
Prøvepadlet ifbm. sesongstart i helgen, og deretter høvlet og pusset så den ikke ser for ille ut. Endelig (?) vekt ligger på ca 1200 gram. Tverrsnittet har et innhakk pga. de sammenlimte delene, så dette blir aldri en ren pyntegjenstand. Fasongen er vel nærmest en Aleut / Grønland hybrid:

IMG_2081GPllimside.jpg
IMG_2081GPllimside.jpg (78.52 KiB) Viewed 1598 times

flatsiden er penere:

IMG_2082GPflatside.jpg
IMG_2082GPflatside.jpg (81.66 KiB) Viewed 1598 times

Ett åreblad:

IMG_2083GPblad.jpg
IMG_2083GPblad.jpg (106.59 KiB) Viewed 1598 times

Strategiske mål jfr. bilder:
Opprinnelig jevnbred ytre del av blad ca 95mm. Ytterste ca 20 cm skrådd ned til bredde i tuppen ca 80 mm for å gi bedre grep.
Samme ide som "Kanoåre" prosjektet, men mer diskret.
Bredeste punkt "krympet" til drøyt 90mm i forbindelse med pussing.
Indre del av bladet skrådd inn til skulder bredde ca 60mm.
Total lengde ca 225 cm ( blad fra tupp til skulder 2x82 cm, skaft skulder - skulder 60 cm).
Bladene har "heng" ift. skaftet, og i tillegg dihedral profil for å gå ekstra støtt i vannet og bli "selvscullende".
Det ene bladet har en bøy som virker motsatt av dette: kan med fordel dampes, og legges med belastning under lagring for å bøyes.
Vekt er for øyeblikket 1200 gram.

Venter med å gjøre noe mer med denne,, tas i bruk som den er, pusses evt- ned hvis fibrene sveller/reiser seg ved bruk.

Hel-ved åra blir neste; den er jo godt i gang og får omtrent samme fasong, den blir kanskje penere.
hotshot

Postby hotshot » 01 Jun 2018, 17:38

Åra ble med ut på tur i dag, og resten av jobben er kosmetisk.
Interessant er Aleut-egenskapene:
Brukt med heng og dihedral er åra svært stabil og lett å sveipe med.

Snudd den andre veien blir den litt mer ustø, men ikke problematisk å bruke. Men jeg kjenner tydelig at den gjør mer mostand og"sitter" fastere ii vannet, og har mer "bett". Får vente til en passende anledning og se om det gir mer hastighet. Denne veien vil bladtverrsnittet også få profil som en flyvinge ved en eventuell sveiping. Dvs. mer effektivt,, kan antagelig sammenlignes med Vingåre. Har en mistanke om at et slikt tverrsnitt kan gi vingårene uventet hard konkurranse, i tillegg til at det kan fungere på to forskjellige måter. .

PS: Noe småjusteringer og puss etter dagens utflukt. Åra veier nå 1150 gram og det gjenstår fortsatt litt pussing..... DS:
hotshot

Postby hotshot » 16 Jul 2018, 22:54

Neste påbegynte åre i garasjen er i ett stykke tre og dette har vridd seg under lagring og fått "skrue"- fasong. Det veier ca 3,5 kilo og er vridd feil vei for en høyrepadler. Bladene har fortsatt full tykkelse; det er "bare" å fjerne treverk på en måte som retter opp feilen.. Dvs. at fremfor å følge hele historien, fjernet jeg material med el-høvel., rasp, høvel og kniv. Man ender etter hvert med å jobbe på frihånd og den svarte streken på bildet er årebladets opprinnelige senterlinje!

IMG_2238GPfsiv.JPG
IMG_2238GPfsiv.JPG (68.54 KiB) Viewed 1315 times

Jeg har fått rettet opp "skruen" og fått en åre med ganske brukbar finish og fasong. Kan godt teste den slik den er. Men i løpet av dagen er vekten bare redusert fra 3,5 til 2 kg.
Bladene er for kraftige og loomen for tykk, vekten skal halveres så det gjenstår litt arbeid før dette er en brukbar åre -

En annen sak er at denne billige planken inneholder en del kvist, så jeg skal prøve å ta hensyn til dette "på øyemål" under resten av utskjæringen for å unngå at åra.svekkes Det betyr at den kan bli litt krokete og tykkelsen kan bli litt ujevn. .
hotshot

Postby hotshot » 01 Oct 2018, 12:22

Den laminerte "Aleut" hybriden betrakter jeg nå som ferdig, veier 1100 gram og har fått 2 strøk Owatrol.

I går høvlet jeg ned "heltre" åra betraktelig: den veier nå 1500 gram og er til dels en studie i hvordan man omgås kvist i et emne av billig forskalingsmateriale. Formen og størrelsen minner nå ganske mye om "Aleuten", men den er mer symmetrisk. Vanskelig å se hvordan jeg skal få den så mye lettere når man skal ta hensyn til material-"egenskapene". Finpuss vil ta noe, men hvis den blir for tung, kan det vel bli aktuelt å gjøre den kortere og/eller smalere. Kanskje snart på tide med et nytt "familie-bilde" av produksjonen?
hotshot

Postby Mareng » 04 Oct 2018, 10:41

Du er flink du :)

Aleut åren, har du prøvd den? Er den med den flate siden vendt bakover man får mest kraft i takene? Må man ha vinkel på årebladet under padling slik man må med GP?

Hvis du hadde latt forskalingsbordet ligge innendørs i stuevarme noen uker, ville det vridd seg "ferdig" da?
Padler fra Askøy :)
Mareng

Postby hotshot » 04 Oct 2018, 12:01

Ikke noe flinkere enn overraskende mange andre som lager sine egne GPer her på forumet.
Mine er penere på bilder enn i virkeligheten.

Hat testet "aleuten" så vidt på et noe tidligere stadium. Jeg ser på det med å bruke flatsiden som powerface som en kuriositet. Det gir kanskje litt mer "bett", men blir mer ustabilt. Tror jeg da like gjerne kunne bruke en vanlig GP: "helved" åra er for så vidt et svar på dette. Den er nesten en normal GP med litt smale tupper, høy vekt og røff finish pga. all kvisten.

Aleuten med "ryggraden" som powerface er mer stabil enn en vanlig GP, det tilsvarer jo "dihedral" på for eksempel Werner årer. I tillegg kommer "heng" på bladene som gir ytterligere stabilisering. Så denne kan man egentlig padle som en Euroåre uten å tenke på det. Man trenger det ikke, men man kan jo også bruke GP teknikk hvis man vil. Og det kan man forsåvidt også godt gjøre med mange Euroårer, særlig turårer med smale nøytrale blader.

Jeg tror den markerte ryggen på "ekte" Aleut årer vil gi turbulens når man sveiper, slik at denne kanskje egner seg best til vanlig "Euroteknikk". Men jeg har jo aldri prøvd en vaske-ekte Aleut-åre, så dette blir litt spekulasjon.

Hvordan trematerialer vrir seg avhenger av hvordan de er skåret ift. årringene. Det er skrevet en god del om dette rundt omkring. Du kan også se på tuppen av åren på bildet ovenfor at årringene på heltre åren er ganske symmetriske, så den vil nok ikke vri seg noe særlig mer
viewtopic.php?f=23&t=5039&start=40#p54058

Lagring/tørking er en god ide, men vekslende fuktighet vil alltid være et problem. Jeg har lagt inn bittelitt høyrevri på "Aleut" prosjektet, så går det riktig vei for meg.

Neste prosjekt blir kanskje Sibirsk Lerk: jeg har et bord liggende. Innbiller meg at mye av det som drev over polhavet og i land på Grønland lan ha vært dette treslaget. Det har "naturlig impregnering" og er antagelig ugreit å lime, så dette bør nok være heltre..
hotshot

Postby hotshot » 30 Nov 2018, 00:39

Flisespikkeri har en hyggelig tilleggsgevinst:

Jeg har samlet spon fra de to siste prosjektene i en stor plastsekk. Det blir fint til opptenning for den som fyrer med ved nå som kulda kommer snikende.
hotshot

Previous

Return to Gjør det selv