Tips til kajakkbygging.

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Tips til kajakkbygging.

Postby Marius Engelsen » 10 Dec 2019, 20:42

Da har jeg bestemt meg for å bygge kajakk og hvilke kajakk det blir!

Jeg skal bygge meg en Njord, designet av Bjørn Thomasson. Bygges i strip-plank (trestrips). Båten skal kortes ned noe siden jeg bare veier 70 kilo. Det er for å få ned lastekapasiteten litt, slik at den ikke flyter for høyt i vannet ulastet. Kajakken er i utgangspunktet nesten 5,6 meter, og jeg korter ned 19,5 cm.

Senkekjøl tenker jeg å kjøpe ferdig fra kajaksport, så sparer jeg en del tid.

Skottveggen bak setet tilpasser jeg perfekt slik at det ikke er en dråpe vann igjen når man tømmer kajakken

Materiale får jeg slisset opp gratis på nærmeste byggvare. Sorterer ut fine granbord og slisser.

Blir kajakken fin, lakker jeg den. Blir den stygg, maler jeg den med PU-lakk i aktuell farge.

Jeg trenger noen tips/råd/meniger fra dere:

1: Cockpit størrelse. Jeg har egentlig bestemt meg for en liten ocean cockpit pga. fordelene (og ulempene) dette gir. Men jeg liker å padle litt fort også, blir dette til hinder for rask padling, eller går det fortsatt fint?
Jeg pleier å «koble løs» knærne, samle de i midten av cockpit, og «sykle» i vei. Regner med teknikken blir en del annerledes her, men jeg håper man får til rask padling allikevel.

Angrer jeg på valg av liten cockpit, kan jeg lage ny større cockpit senere.

2: Fotstøtte, hva er best?
- A: En langsgående sparkepinne. Tenker altså ett 5-10 cm bredt bord som står omtrent der pedalene ville stått, og går tvers over kajakken.
- B: En «plugg» mot skottveggen. Tenker å ha ca 5 cm å gå på i cockpitlengden. Da kan jeg kutte til en form av skum (styropor, en form for isopor uten kuler som ramler av), som jeg tilpasser vinkel og tykkelse på slik at jeg kan sparke i fra mot hele pluggen. Ved en evt. reentry til sjøs vil det gå raskt å pumpe ut vannet fra en sittebrønn med minimalt volum.

3: Hvilke vinkel bør man ha på fotstøtte/sparkebrettet?

4: Hvilke lukeløsning ville dere brukt? Jeg hadde tenkt å bare skjære ut luker i dekket, og feste lukene med stopper med clips på. Bruker tetningslist til vinduer. Gummiluker blir mye arbeid, og veier mange ganger mer. (Satser på under 20 kilo totalt med alt som inngår i kajakken).

5. Båndsliper, eller ocilerende pussemaskin?

6. Finnes det store siklinger å få tak i? (Sparer mye pussearbeid og støv, bruker sikling mye til grønlandsårer).

7. Noen som har bygget før? Noen tips? Hvor lang tid tok det?
Padler fra Askøy :)
Marius Engelsen

Re: Tips til kajakkbygging.

Postby veltern » 12 Dec 2019, 10:10

Marius Engelsen wrote:Da har jeg bestemt meg for å bygge kajakk...

Flere før deg har påbegynt slike prosjekter....
På finn.no dukker uferdige kajakkprosjekter opp fra tid til annen, ofte med utgangspunkt i tegninger fra Thomasson.

En sjelden gang legges ferdige, men ubrukte, prosjekter av denne typen ut for salg på finn.no: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... =161284167

Hvor lang tid det vil ta? Trolig uendelig.
Bruk heller tiden til å padle.
veltern

Postby Marius Engelsen » 12 Dec 2019, 10:54

veltern wrote:
Marius Engelsen wrote:Da har jeg bestemt meg for å bygge kajakk...

Hvor lang tid det vil ta? Trolig uendelig.
Bruk heller tiden til å padle.

Uendelig tar det ihvertfall ikke, det er fullt mulig.

I bruksanvisningen til Bjørn står det ca 100 timer første gang man bygger, om man ikke gjør seg alt for flid med smådetaljer.

Tenker jeg gjør det enkelt, bruker ferdig senkekjøl, bruker lukestropper i stedet for fancy mekanismer, lager den enkleste cockpitlanten. Det blir bra uansett om man ikke bruker pyntelister, utskjæringer og carbonfilm rundt luker og cockpitkant.

Men det hadde jo vert gøy å høre om noen på forumet har prøvd :)

Eks: http://merry-fisher595.blogspot.com/201 ... a.html?m=1

Eks på en som er litt flinkere enn gjennomsnittet: https://www.thomassondesign.com/nyheter ... sdal-norge
Marius Engelsen

Postby hotshot » 15 Dec 2019, 00:55

Marius Engelsen wrote:Da har jeg bestemt meg for å bygge kajakk og hvilke kajakk det blir!

Jeg skal bygge meg en Njord, designet av Bjørn Thomasson. Bygges i strip-plank (trestrips). Båten skal kortes ned noe siden jeg bare veier 70 kilo. Det er for å få ned lastekapasiteten litt, slik at den ikke flyter for høyt i vannet ulastet. Kajakken er i utgangspunktet nesten 5,6 meter, og jeg korter ned 19,5 cm.

Nedskalering av skrog kan være uforutsigbart. Forover/bakover balanse kan endres. Har du erfaring med originalen og hvordan den oppfører seg? Hva med bredden?
Mange kajakker komer i flere størrelser, og ikke alle størrelser har den samme "magien".

Senkekjøl tenker jeg å kjøpe ferdig fra kajaksport, så sparer jeg en del tid.
Skottveggen bak setet tilpasser jeg perfekt slik at det ikke er en dråpe vann igjen når man tømmer kajakken
Materiale får jeg slisset opp gratis på nærmeste byggvare. Sorterer ut fine granbord og slisser.
Blir kajakken fin, lakker jeg den. Blir den stygg, maler jeg den med PU-lakk i aktuell farge.

Jeg trenger noen tips/råd/meniger fra dere:

1: Cockpit størrelse. Jeg har egentlig bestemt meg for en liten ocean cockpit pga. fordelene (og ulempene) dette gir. Men jeg liker å padle litt fort også, blir dette til hinder for rask padling, eller går det fortsatt fint? Jeg pleier å «koble løs» knærne, samle de i midten av cockpit, og «sykle» i vei. Regner med teknikken blir en del annerledes her, men jeg håper man får til rask padling allikevel.
Angrer jeg på valg av liten cockpit, kan jeg lage ny større cockpit senere.

Trodde vi hadde funnet ut at "keyhole" cockpit er løsningen? Med moderne spruttrekk og lårstøtter gir det fritt valg av padlestil. Eneste som ikke går er å rulle med samlete knær slik man kan i tradisjonell grønlandskajakk . Videoer av rodeopadling på elv viser at man IKKE faller ut av båten med stor cockpit (unnskyld, sittebrønn,,,,). Men gjør den lang nok til å kunne løfte knærne mens du sitter.
Husk at knærne kan belaste sittebrønnsarg/skrog hardt ved rulle etc,

2: Fotstøtte, hva er best?
- A: En langsgående sparkepinne. Tenker altså ett 5-10 cm bredt bord som står omtrent der pedalene ville stått, og går tvers over kajakken.
- B: En «plugg» mot skottveggen. Tenker å ha ca 5 cm å gå på i cockpitlengden. Da kan jeg kutte til en form av skum (styropor, en form for isopor uten kuler som ramler av), som jeg tilpasser vinkel og tykkelse på slik at jeg kan sparke i fra mot hele pluggen. Ved en evt. reentry til sjøs vil det gå raskt å pumpe ut vannet fra en sittebrønn med minimalt volum.

Fritt valg, men pluggen kan være fin å jobbe med som prototyp; spikke, tape osv. til man har funnet sin personlige form.
Stor sittebrønn gjøre det mye lettere å jobbe med slikt! tilpasningsarbeid

3: Hvilke vinkel bør man ha på fotstøtte/sparkebrettet?

Fotstøtte bør være litt skrå så man får litt "strekk" i anklene. Hvis man har knærne ut til siden (under dekk) bør flatene også skrås sidelengs slik at fotsålene er innover mot midtlinjen.

4: Hvilke lukeløsning ville dere brukt? Jeg hadde tenkt å bare skjære ut luker i dekket, og feste lukene med stopper med clips på. Bruker tetningslist til vinduer. Gummiluker blir mye arbeid, og veier mange ganger mer. (Satser på under 20 kilo totalt med alt som inngår i kajakken).

Både stropper og strikk? Sikkerhet kombinert med press mot pakningen....

Begge deler. Båndsliper er veldig effektivt, oscillerende maskin gir pen finish

6. Finnes det store siklinger å få tak i? (Sparer mye pussearbeid og støv, bruker sikling mye til grønlandsårer).

Spantekniv kan gjøre mye av samme nytten.

Det har stått mye om kajakk og kano selvbygg i amerikanske "Wooden Boat" opp gjennom tidene.
Tror jeg kan ha noen gamle nr. med slikt liggende.
Mener det har vært noen artikler i norske "Padling". Du kan sikkert finne de som sto bak artiklene.
Mulig jeg har dette liggende et sted også, eller kontakt bladet.
Tipper Anders Thygesen kan bidra?
West System har sikkert nyttig info om epoxy/glassfiber, brukes til slike arbeider i USA, pioner på området.
Jeg bygde en selvdesignet kano av isopor/glassfibervev/epoxy ca 1975/76.
Det finnes/fantes flere amerikanske og engelske produsenter av halvfabrikata, byggesett og tegninger.
Mener å huske at noe av dette har vært importert hit.
Jeg har tro på at noen av dem har lagd gode konstruksjoner.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby qussuk » 22 Dec 2019, 07:51

Anbefales ikke på utsiden av skroget eller dekket. Stor fare for at du fjerner for me eller får dype spor som er vanskelig å utbedre.
Anbefaler deg å bruke «handemakt»,slik som han anbefaler. Da har du kontroll og får javne fine linjer.
Gå mot vinden. Klyv berg.
Se mot nord.
Oftere.
qussuk

Postby Marius Engelsen » 22 Dec 2019, 08:59

Takk for tips :)

Tenker jeg velger utgaven med ocean cockpit, og med hel flatt dekk bak cockpit.
Meningen med helt flatt dekk bak cockpit er å ha en bedre flate å legge grønlandsåren på, når man trenger støtte for inn/ut-stigning av liten cockpit.

Når det gjelder pussing, så lager jeg meg ett slikt pussebrett som han anbefaler, og ser an hvor lang tid det tar. Jeg finner noe å sikle med først, det reduserer tiden grovpusssingen tar ekstremt mye :)
Marius Engelsen

Postby hotshot » 28 Dec 2019, 08:45

Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Return to Gjør det selv