Fotstøtter /ryggstøtte KING ISland?

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Fotstøtter /ryggstøtte KING ISland?

Postby Sven K » 13 Jul 2011, 09:27

Her hadde det også vært fint med litt innspill. I nuværende stund er kajakken slik jeg fikk den fra thygesen. Fotstøtta består av et trestykke som settes på tvers. Da blir man sittende ganske behagelig med bakre del av cockpit som støtte for ryggen. Dette er greit for rolig turpadling, men ikke fullt så ideelt til rulling og padling i motvind. Noe av det spesielle med king islanderen er at man kan trekke seg delvis eller helt ned i kajakken, noe som gjør den MYE lettere å rulle. Vanskeligheten er å finne en måte å montere fler fotstøtter, uten at det blir for trangt. En ryggstøtte lenger frem hadde muligens også vært en idee. Den er feks bedre i motvind når man sitter litt lenger foran, og det gjør rulling betydlig lettere. Harvey golden sitter litt foran i cockpit på sine King island videoer. Takker for innspill.. :P
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Re: Fotstøtter /ryggstøtte KING ISland?

Postby ørgen » 16 Jul 2011, 12:36

Hei igjen Sven. Ang fotpedaler i SOF er det vel best å montere de før en syr på duken. Her er imidlertid en løsning som du kanskje har sett?

http://capefalconkayak.com/footpedals.html

Ellers går det jo an å å prøve å liome og skru noen skinner fast til rælingen uten at en skrur igjennom. Faren er jo da at en sparker løs hele greia siden de ikke er festet med gjennomgående skruer. En kan du jo prøve denne løsninga:

http://www.duckworksmagazine.com/07/how ... /index.htm

Ramma er kanskje smurt inn med linolje.. da må du prøve å fjerne den så mye som mulig før du evt limer.

Med ryggstøtte veit jeg ikke. Det finnes sikkert noen som har løst problemet..
Ser jo ganske lurt ut det setet som han med fotpedalene monterte
don`t buy it if you can`t modify it
ørgen

Re: Fotstøtter /ryggstøtte KING ISland?

Postby Sven K » 18 Jul 2011, 12:27

sandsekk bak ryggen? surra fast til the stingers? Fotstøtter blir nok litt trøblete. Noe av pointet her er at jeg ønsker maksimal fleksibilitet mht sittestilling. Slik at jeg kan trekke meg delvis ned, evt ta meg en blund i fullt nedtrullet posisjon etc. Evt også sitte med ryggen mot sargen.
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Return to Gjør det selv