Vannbrems

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Vannbrems

Postby JF » 30 Jul 2011, 11:31

Hei.
Er det en god idé å montere en slags innvendig "kjøl" i cockpit for stabilitet når kajakken er halvfull av vann? Jeg mener å ha sett dette et eller annet sted på nettet.
Jeg innbiller meg at selv en ganske lav konstruksjon vil ha en viss effekt, men vil helst ikke kaste bort padletid på å mekke noe som ikke fungerer i praksis.
Har noen her inne gjort dette?

mvh
JF

Re: Vannbrems

Postby PilOgBoge » 31 Jul 2011, 09:33

Jeg husker en dag langt ute i det grunne havet utenfor Frøya. Hele dagen uten spruttrekk. Så kom det mer og mer vind; når vi etterhvert skjønte at vi trengte spruttrekk valgte vi å bare padle på for å komme unna vinden. Det ble litt smånervøst, med mer og mer vann. Likevel, det er deilig å slippe spruttrekk en sjelden gang. Det er nok en analogi her med sikkerhetsbelte i bil, men man blir ikke klam av et sikkerhetsbelte.

Ideen er verdt å prøve for å bli kjent med båten, og kanskje beholder du barrieren en stund. Dersom ikke noe vann kommer over barrieren, blir effekten av vannet redusert til en fjerdepart.

På den andre side er padling som sykling. Til og med brede kajakker legger seg over på siden og velter kanskje dersom du setter deg oppi og er pinn stiv. Leie"kajakker" i syden er ikke sånn, de har liksom fire hjul. En voksen-kajakk med et barn oppi holder også balansen "selv".
Jo mer sylindrisk og jo mindre brei kajakken er i cockpit, jo mindre har vann i cockpit å si. Mange erfarne padler nokså runde båter, og oppfatter det som unødvendig å tømme kajakken fullstendig for vann etter hver velt, siden det tar mye tid.
Disse dagene med litt varme i vann
et er sikkert tiden for å finne ut av hvordan du behersker vann i din cockpit, med og uten midtskille.
Nordkapp PE, Think Uno, Zet Raptor, Wavesport Y, Necky Jive
PilOgBoge

Postby JF » 31 Jul 2011, 15:47

Hei og takk for svar.
Jeg får vel prøve det ut.
Min båt er jo temmelig flatbunnet (Tahe GT) , og det skal ikke mange dråpene innabords før det merkes. På den annen side, er den kanskje ikke tenkt som uværsbåt. (?)
Det skal jo egentlig en god del vær til før det er noe problem.
JF

Postby PilOgBoge » 31 Jul 2011, 22:49

Hei, JF, når jeg skrev kommentaren min hadde jeg av en eller annen grunn atskillig bredere båter i tankene. Jeg har aldri prøvt, sett eller studert din type, men ved første blikk på internett ser jeg en kajakk også for de aller vanskeligste bølge- og vind-forhold som kan padles. Du som har kjøpt båten, vet nok en del om det stemmer eller ikke.

Men siden du nok allerede må basere deg på "sykkelmodus" når du padler, ville jeg nok heller bruke tiden på å utvikle støttetak med åra. Å fylle båten inklusive lasterommene nesten helt opp med vann, er en kjempefin måte å øve både balanse og støttetak. En time med virkelig konsentrert teknikktrening hjelper kanskje bedre enn noe teknisk hjelpemiddel.
Nordkapp PE, Think Uno, Zet Raptor, Wavesport Y, Necky Jive
PilOgBoge

Vannbrems

Postby JF » 01 Aug 2011, 10:23

Det blir moro, takk for tipset.

(kanskje for slike situasjoner at GT' n er utstyrt med en gigantisk senkekjøl)
Mvh
JF

Postby Novgarod » 01 Aug 2011, 14:51

JF wrote:Det blir moro, takk for tipset.

(kanskje for slike situasjoner at GT' n er utstyrt med en gigantisk senkekjøl)
Mvh

Faktisk så har størrelsen på senkekjølen vist seg svært nyttig i en del situasjoner. Jeg har opplevd vind og strømbårer hvor båten sjelden har mer en halve skroget i vann. Utenfor Mærranesset (Namsenfjorden), har jeg ved flere anledninger blitt "overrasket" av værforhold hvor full skeg har vært reddningen. Selv på riktig fine solskinnsdager har jeg opplevd at sjøen nesten har reist seg forran meg når det har snudd fra flo til fjære samtidig som solgangsbrisen har tatt seg opp. Havdønninger som kommer inn fra Folda gjennom Lokaren og møter kaldt vann fra Namsen ved fallende sjø. Under slike forhold synes jeg Tahe GT'n oppfører seg eksemplarisk, men vann i cockpiten er ikke særlig kjekkt, så jeg bruker et NRS Rawhide WW-spruttrekk for sikkerhets skyld. Det er ikke det enkleste trekket å få hverken på eller av, da det er svært stramt og gummiert både på ut og innsiden. Til gjengjeld er det potte tett og tåler mye sjø uten å implodere.
Etter at den ovale luken bak ble byttet til KS-helgummi (takk til "Kokk *thumleft* ) og endelig ble tett, vil jeg nesten våge meg på å si at kajakken er "havgående".
Life's a beach...surf's up..!

Gunnar's Grønnlandsåre
Werner Camano 215cm
Dagger The Green Boat
Tahe Marine Greenland Touring C/A
Vitale mål: høyde 180cm, bredde 93kg
Novgarod

Postby JF » 06 Aug 2011, 16:01

Joda, trening hjalp en del. Mener også at det har en merkbar effekt når jeg plasserer lensepumpa der en eventuell skvulpebryter skulle sitte.
Novgarod, fungerer nrs-trekket godt ved rulling? Mitt hiko ww-trekk glipper over magen ved bakoverlening, siden setet på gt er så langt bak. Det formsydde reed aquatherm-trekket blir på sin side litt slakkt for den lange cockpiten.

mvh
JF

Postby Kokk » 06 Aug 2011, 17:22

Har et trekk igjen i restekassa som er nesten identisk med Novagaard sitt i str M dekk M tunell. Det er det samme som Rawhide som novagaard kjøpte, bare rawhidetrekket har en ekstra slitesterk overflate, under dekk er dei idtentisk.

Men dei sitt temmelig stramt på rundt cockpiten til GT, så en bør trene godt på å få det av og på før en går rundt.
http://ystute.mystore.no/ds_product_info.php?cPath=106&products_id=98
Innehavar av Yst ute Padlesport, Ein liten entusiastisk butikk yst ute på Søre Sunnmøre www.ystute.no

Padler:Arrow Play / Zegul Velocity
Kokk

Postby Novgarod » 08 Aug 2011, 02:31

JF wrote:Joda, trening hjalp en del. Mener også at det har en merkbar effekt når jeg plasserer lensepumpa der en eventuell skvulpebryter skulle sitte.
Novgarod, fungerer nrs-trekket godt ved rulling? Mitt hiko ww-trekk glipper over magen ved bakoverlening, siden setet på gt er så langt bak. Det formsydde reed aquatherm-trekket blir på sin side litt slakkt for den lange cockpiten.

mvh

Trekket fungerer helt supert ved rulling, og glipper aldrig. Eneste utfordring er at det, som Kokk også sier, sitter svært stramt rundt cockpitsargen. Jeg lar derfor trekket stå montert på kajakken når den ikke er i bruk. De første gangene jeg skulle ha på trekket brukte jeg litt siliconspray på en klut, som jeg smurte på oversiden av sargen. Dette forde den gumierte undersiden på trekket ble hengende fast når jeg forsøkte å strekke trekket over framkanten på sargen. I ettertid har jeg funnet ut at det fungerer like fint med litt vann. Fordelen med vann er at vannet fortrenges raskt og lar gummien "klistre" seg til kanten og gi en bombesikker forsegling. Drylander -rekket som Kokk har til salgs, er sannsynligvis enklere å dra av og på, samtidig som det gir minst like bra forsegling. Overflaten er helt sikkert mer enn sterk nok til bruk på sjøen. (Rawhide trekket er jo laget for å tåle steinete elver og ekstremt hard medfart.)
Life's a beach...surf's up..!

Gunnar's Grønnlandsåre
Werner Camano 215cm
Dagger The Green Boat
Tahe Marine Greenland Touring C/A
Vitale mål: høyde 180cm, bredde 93kg
Novgarod

Return to Gjør det selv