sånn! da var retten klar. høykvalitetskjøttdeig fra brandbu, stekt i jomfuolje med hvitløk løk,karryog gulerotpinner...jeg tror ikke en dritt på at olivenolje er farlig å steke i. men jeg tror settingen for mange slike tester er kreftfremkallende...nuvel
Det er som sagt knall å ha mye skum. På pinny har jeg lagd nye hoftestøtter, og fora opp rundt setet hele veien. Jeg har også laget en kile som kan settes ned mellom de "nye" knestøttene. Det var meget tydelig med rulling på bakken, at dette gir mer TORQUE til rulling og kanting, og man sitter solid. Den kan kickes ut lett med kneet. For et par hundre lapper i skum, har jeg fått en ny pintail. Jeg har vært sløv med utforinga på denne kun et par robson hhippads som ikke gav for mye kontakt, samt at setet har manglet skumstøtta. Så nå gleder jeg meg til å prøve den i det den er skapt for, bølger , vind og surf....og rulling. jeg har vært i forhold med den hvor jeg har følt meg litt usikker, meget sterk vind feks..
det KAN skyldes manglende padding. nå det er sagt vil jeg legge til at jeg synes Pintail er en vesentlig mer krevende båt å utfordre enn nordkappen. Den er lett å padle forsåvidt, og til og med en helt fersk paddler kan snu på femøringen. Men den krever det beste av deg hvis man utfordrer den.
I dag har jeg laget til en skumMasik på kingislanderen. jeg skar spor på den ene siden av en skumplate 40ganger 50 cm eller noe deromkring, så den kan settes inpå selve rammen. Jeg er nå helt bestemt på at det også her er best å sitte langt foran. Faktisk sitter jeg nå slik at jeg får magen i cockpitkanten. Med den nye lårstøtta fant jeg også et gunstig punkt for en fotstøtte. Thygesen hadde laget et slags sete med hoftestøtter på som funker greit. Det er mulig jeg limer på et stykke så jeg får litt støtte mellom låra, og den kan nok trenge å fores ut litt ut i sidene nedover langs beina. Dett for å hindre at man foskyves for mye med kajakken på kant eller ved rulling. Mao for å "beholde tyngdepunktet sentrert"
Jeg har brukt en serratert kniv på en victorinox multiverktøy, en stanley kniv og idag brukte jeg en Vinkelsliper med variabelt turtall av typen Fein wsg1270e

denne har et turtall på 2800- 7000rpm. jeg satte på en navrondell av typen som brukes feks ned sveisefuger og brukte laveste hastighet for bedre kontroll og mindre brenning. Det funka veldigfint. Omtrent som å ha en håndholdt skumfres. Jeg passet på å ikke presse maskinen for hardt samt å la den gå litt på fullt for å unngå brenning av motoren. Dette kan opplagt brukes til å forme til seter, hofte støtter etc. Det er sikkert også brukbart å sette en tilsvarende skive på en drill med litt høyt turtall. Skummet lar seg også slipe på vanlig vis. Jeg har også med helle brukt en multimaster. ocsillerende trekantsliper.