Fresestål til woodstrip kano

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Fresestål til woodstrip kano

Postby Barskekarsten » 28 Oct 2011, 11:18

Jeg er på jakt etter fresestål til å frese listene til en woodstrip kano. Jeg har funnet div på e-bay, men de sender ikke til Norge eller har 1/2" skaft. Lee Walley tools har, men det blir ganske dyrt pga at det må sendes i mange pakker for å slippe moms. Jeg lurte derfor på om noen her inne har fresestål som jeg kan leie eller låne?

Etter å ha prøvd meg litt på C1: http://cboats.net/cforum/viewtopic.php? ... fe&start=0 har jeg konkludert med at jeg trenger noe mellom Ally og Jefe'n og har besluttet å bygge i stedet for å imorortere kano fra USA.
Barskekarsten

Re: Fresestål til woodstrip kano

Postby perduc » 28 Oct 2011, 14:21

Det er egentlig ikke nødvendig å frese listene for å få et godt resultat. Listene er så smale at de godt kan være firkantet. Selv i skarpe kurver blir glippen veldig liten. Det har heller ikke noe å si for styrken. Kan være greit om du skal bygge et "møbel", men styrken tas vare på av glassfiber eller karbon innvendig og utvendig. Ev. glipper fylles med epoxi og fyllstoff.
perduc

Postby SamH » 28 Oct 2011, 15:01

Sam Houlder ☻Fripadler
Romany, Arrow Empower, Nelo SeaVanquish+Viper51
GP/Euro/Wing
SamH

Postby Barskekarsten » 28 Oct 2011, 16:06

http://www.leevalley.com/US/wood/page.a ... 46174&ap=1

Gustavsen er utkonkurert av Lee Walley tools allerede. Det blir ca 260kr per fresestål om jeg skal ha de før jul(ikke billigste shipping). Jeg synes bare det er dumt å kjøpe et fresestål jeg skal bruke en dag og så kan det ta lang tid før jeg trenger det igjen. Et fresestål holder sikkert til maaaange kanoer og da er det billigere og mer miljøvennelig å spleise eller at en kjøper og så leie ut.
Barskekarsten

Postby Barskekarsten » 01 Nov 2011, 19:25

Fant et sted med billigere fresestål: MLCS woodworking hadde et sett med begge fresestålene til 29,95USD, men frakta kom på 32USD. Under tollgrensa fortsatt så jeg tenker det lander på ca 350kr Da er det ca 1/3 av å kjøpe i Norge. Om noen vil leie de når jeg er ferdig er det bare å si ifra. Tipper det bli i februar en gang.
Barskekarsten

Return to Gjør det selv