Senkejøl Romany - kriiiise

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Re: Senkejøl Romany - kriiiise

Postby Morild » 14 Jul 2012, 22:59

Nå håper jeg for guds skyld (om han nå er innblandet..) at noen der ute kan hjelpe! Har gjort et tappert forsøk på oppretting/snuing av wire, og her er kortversjonen av innsatsen:

Image
Klar for kveldens innsats

Image
Synderen

Image
Løsner på skruen her og drar ut wiren (NB!Unbraco for den som ikke visste det...)

Image
......og etter vel en times innsats ser wiren slik ut!

:bootyshake: :bootyshake: :bootyshake:

Innser at jeg må på butikken og kjøpe ny wire, men hva skal jeg gjøre for å unngå flisete tupper og ødelagte fingrer (oppflisa wire er skarpe saker....) på den nye?? Hovedproblem er jo at inngang/utgang ikke har større diameter enn wiren, og åssen i fakerten klarer en å treffe et hull med en slik presisjon at wiren ikke fliser seg når det ikke er klaring? Røret som hendelen utgjør burde i det minste ha bittelittegranne større diameter enn wiren. Og om mulig er de to høla wiren skal gjennom i skegen enda knappere...........Og hva i h.... gjør man med saken om wiren blir ødelagt på tur og man tilfeldigvis skulle ha en eksta med seg. Lett å fikse sa du? Nope *protest*

Ferien er nettop begynt, det er gode værmeldinger til uka, og jeg vil nødig legge ut på en tredagerstur uten skeg. HJÆÆÆLP! Brennkvikt, takk.
NDK Romany classic
Tahe Marine Greenland LC Karbon
Epic Relax Tour Sign
Werner Shuna
Thygesen Grønlandsåre
http://heroykajakk.com/
Bloggen min
Morild

Postby Morild » 14 Jul 2012, 23:43

......jeg kan jo for eksempel lese hele linken som Kvase la ut..... :oops: , men siden min hendel ikke er av plast, men består av et stålrør, så kan jeg ikke helt se hvordan jeg skal kunne forborre et større hull. Og man begynner vel å tre wiren inn fra hendelen når den skal på plass igjen? (Prøvde andre veien, atså fra skeg sida, men fikk ikke skyvekreft den vegen...)
NDK Romany classic
Epic Relax Tour Sign
Werner Shuna
Thygesen Grønlandsåre
Bloggen min
Morild

Postby Kvase » 15 Jul 2012, 01:39

Jeg tredde min wire inn fra hendelen men trakk hendelen/stålrøre litt tilbake slik at hullet wiren skulle gå i gjikk fritt uten stålrør- tredde wiren helt ned og ut ved skeget -tredde så wiren inn i stålrore i hendelen og deretter festa jeg wiren i skeget dytta skeget helt opp før jeg skrudde fast hendelen igjen i frenre posisjon.
knotete skrevet midt på natta
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://www.kajakknett.no/ + http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

Postby thostr » 15 Jul 2012, 07:58

jeg brukte aldri skeg på min rockpool, og har ikke skeg på min Ndk Explorer - all good. det jeg prøver å si er at du kanskje kan ta turen uten senkekjøl. tunge ting lastes i dagluken eller bak.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2
thostr

Postby oling » 15 Jul 2012, 09:34

Jeg har ikke senkekjøl på mine kajakker, men jeg kjenner til problemet med oppflisede vaiere fra andre områder, eks. girvaier på sykkel. Jeg tvinner endene på vaierene slik at de er helt rette. Hvis kuttet ikke er helt perfekt klipper jeg på nytt. Deretter bruker jeg lim på endene slik at de ikke skal dele seg. Når limet har tørket har jeg pusset endene med fint sandpapir og satt de inn med voks. Å gni vaieren med ett te-lys eller glider til ski fungerer godt. I stedet for lim har jeg også brukt tinn, men da må man bruke flussmiddel (tror det er det det heter) før man varmer opp slik at tinnet trekker inn i vaieren.
Last edited by oling on 15 Jul 2012, 10:02, edited 1 time in total.
oling

Postby Morild » 15 Jul 2012, 09:41

Heh, ja kanskje d thostr, men kjenner at jeg ikke ser het lyst på et slikt prosjekt, men må man så må man. Heller det enn ikkeno tur. Testa ut uten senkejøl til Flåvær fyr forleden dag med LeneG og Kokk bl.a, i litt sidevind og bølger og det var slitsomme saker. Målet må jo selvsagt være å komme dithen at man kan kruse avgårde uten skeg, men en ting om gangen. Nå har jeg fokus på fremriftstak (begynner å hjelpe!!) og da har hjernen nok å jobbe med som det er ;)

Kvase: hemdelen/stålrøret er så langt og går et stykke ned i plastslangen, så jeg tror ikke det spiller noen rolle om jeg skyver den hit eller dit. Prøvde å gå inn fra cockpit ved å sgru av slangen på innsida, men wiren stubbet i mot røret også fra den siden. Har fundert i hele natt (og nesten ikke sovet), og kommet frem til at problemet er å få trædd wiren inn i hendelenenten fra ene eller andre siden. Skeget fikses med å borre større hull, men har ingen god ide på hva jeg gjør med hendelen................

Så innlegget ditt nettop Oling - var inne på tanken i går kveld med å lime med epoxy, og deretter pusse. Kanskje jeg skal prøve det, siden det er søndag og butikken er stengt likevel. Men litt større utfordring med 3 mm wire vil jeg tro. Neste steg er lodding. Jadda......
NDK Romany classic
Epic Relax Tour Sign
Werner Shuna
Thygesen Grønlandsåre
Bloggen min
Morild

Postby perduc » 15 Jul 2012, 14:38

Går ofte greit å tre wire ved å klippe helt rett, og så vri forsiktig mens du trer. Kan jo gå litt ned på dimensjon, fra 3mm til 2,5. Ev. 2mm. Er vel ikke den største belastningen? Rustfri wire er jo også ganske myk.
perduc

Postby oan » 15 Jul 2012, 16:07

Mål opp og merk av lengden på wiren. Med en gassflamme varmer du avslutningspunktet på wiren til den gløder. Så holder du med 2 flat-tenger på hver side av det glødende punktet på wiren mens du vrir rundt, samme vei som tvinningen. Da vil wiren snurpe sammen og knekke, og du får en perfekt avslutning uten løse kordeller.
Think Nitro, Epic V7 og Swordfish surfski
oan

Postby Morild » 15 Jul 2012, 18:58

oan wrote:Mål opp og merk av lengden på wiren. Med en gassflamme varmer du avslutningspunktet på wiren til den gløder. Så holder du med 2 flat-tenger på hver side av det glødende punktet på wiren mens du vrir rundt, samme vei som tvinningen. Da vil wiren snurpe sammen og knekke, og du får en perfekt avslutning uten løse kordeller.

Skal øve meg på denne med den gamle wiren. Dagens løsning var å sende gubben ned på "buda" (butikk altså) for å kjøpe ny wire - hurra for Brustadbu!!, og her på landet har de det meste i en og samme butikk. Med streng beskjed om at endene måtte tapes og behandles forsiktig kom gemalen hjem med ny wire med perfekte ender. Ikke like smidig wire og med litt grovere tråder, men i det minste rett dimmensjon.

Image
Ny wire ttil venstre. Litt grovere tråder, men jeg satser på at det går bra.

Da gikk det hele lekende lett! Konklusjonen etter en dags arbeid og fortvilelse - om endene ikke er helt samlet -> don´t bother, går ikke like vel. Da får man følge Ronny fra GodTur tur sitt råd om å lodde. Litt plunder var det nå likevel. Å få hullet i plastknotten til å stemme overens med hullet i stålstanga var ikke like lett. Stanga hadde det med å vri seg når jeg skulle plassere den i rett posisjon og det er jaggu ikke lett å få fingrene ned i sporet for å holde den fast - her måtte det tang til. Etter bildene på Ronny sin blogg å dømme kan det se ut til at patenten til Valley er lettere ute i felten.

Image
Litt plundrete å få hullet i plastknotten til å korrespondere med hullet i stålstanga, samtidig som den er i rett posisjon når skegen er helt inne. Men det gikk!

Når det kommer til stykke er jeg i det minste glad for at behovet for ny wire ikke var akutt - jeg var ikke på tur langt unna folkeskikken. Dessuten var det godt å lære seg å fikse på tørt land med tilgang til padleforumet og gode hjelpere her inne. Takker og bukker *hello2* *hello2* *hello2* .

Nå er kanskje ikke Romanyen det opplagte følge på langtur, men hvis så skulle skje skal jeg i hvertfall ha ferdig tilpasset wire med PENE ender samt en umbraconøkkel med rett dimensjon med meg i verktøykassa *thumright*. Blandt annet.

PS! Mye bilder av dill og dall synes du? Tester bare ut mitt nye vanntette kamera, og noe må jeg jo teste på ........ :mrgreen:
NDK Romany classic
Epic Relax Tour Sign
Werner Shuna
Thygesen Grønlandsåre
Bloggen min
Morild

Postby Richard » 16 Jul 2012, 16:16

Fint at det endte bra! Jeg bruker aldri senkekjølen på Romany og veldig lite på Exploreren. Hvis jeg kjøper en ny Romany vil jeg ha den uten senkekjøl. Med den ekstra plassen kunne jeg bruke den på langtur og selge Exploreren ;)

Noe pussig om hendelen på wiren, umbrakoskruene på mine to NDKene har ulike dimensjoner og ikke kan brukes om hverandre! :?
Richard

PreviousNext

Return to Gjør det selv