maling kevlar og glassfiber

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

maling kevlar og glassfiber

Postby grawis » 10 Jul 2012, 07:46

Bruker maling som passer for glassfiber å egne seg til kevlar, eller er det malingstyper jeg må styre unna med kevlar?
grawis

Re: maling kevlar og glassfiber

Postby ørgen » 10 Jul 2012, 13:57

Hei...
tror det kommer an på hva som er brukt i selve støpen... polyester eller epoxy. Glassfiber og kevlar er vel "bare" selve materialet. Hvilket stoff som er brukt til å binde dette sammen er en annen sak. Feks polyester trekker vann og må overmales med et gelcoat eller topcoat...noen bruker vanlig maling, men veit ikke hvor lurt det er. Epoxy bør også beskyttes pga uv nedbryting, selv om en nå får uv bestandig herder til epoxy. epoxyen trekker ikke vann. Jeg har fiksa en glassfiberkajakk støpt med polyester med glassfiber og carbonfiber og epoxy. Da overflatebehandla jeg den med en tokomponent polyurethanlakk. Har lest at det går greit med vanlig gelcoat som brukes på polyester, men en bør være nøye med å "avfette" epoxyen før en gjør det, eller vente en stund til den er ferdigherdet. Synes å huske at eoxyen avgir et slags fett/vokslag under herding som kan gi dårlig vedheft dersom en bruker vanlig toppcoat/gelcoat.

blei du noe klokere? ;)
don`t buy it if you can`t modify it
ørgen

Re: maling kevlar og glassfiber

Postby grawis » 11 Jul 2012, 11:27

Takk for innspill! Jeg falt ned på - siden dette er snakk om en kjapp reparasjon før større renovering av båten senere, at jeg skulle hive på biltemas glassfibersparkel i sprekkene i båten, pusse litt til, og så male over med énkomponent yachtmaling. I tillegg smurte jeg epoxylim inn i sprekkene jeg kunne se på innsiden av båten... Skal bort i naustet etterhvert og se om dette ble en suksess...:-)
grawis

Return to Gjør det selv