epoxyarbeid

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

epoxyarbeid

Postby Sven K » 22 Aug 2012, 19:00

jeg driver å sysler litt med epoxy og galssfiber for tiden. jeg pusser opp årene og det er en lærerik prosess. det er mye kult man kan lage med epoxy og glass carbon..ekstra store lårstøtter feks i carbon...men årene blir bedre nå. jeg pusser ned og fjerner dårlig tre i hakk. Lager fuger til epoxy i sprekker ect.
jeg har også lagt på fiberglass i de øverste 8-10cm..så får vi se. det er lett og reinslig å jobbe med West systems. men det tar tid pga herdetid.det har blitt endel lag med epoxy og filler, med div sliping for å prøve å forme dette...
Last edited by Sven K on 22 Aug 2012, 21:49, edited 2 times in total.
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Re: epoxyarbeid

Postby Barskekarsten » 22 Aug 2012, 19:07

Begklager men: Mange tynne lag er absolutt ikke det beste når det kommer til epoxy. Det en ønsker er kjemisk bining gjennom hele laminatet. Når du lar lag for lag herde mister du denne kjemiske bindingen og du ender opp med at lagene i laminatet vil sitte mye dårligere sammen. Det vil ha mye lettere for delaminere enn om du støpte lagene vått i vått.
Barskekarsten

Postby SamH » 22 Aug 2012, 21:38

Epoxy har en periode etter påføring, hvor lang avhenger av herder, hvor det det vil oppnåes kjemisk binding lagene imellom.
Kan du lage merker med en negl er du stort sett innenfor. Etter dette må underliggende laget prepareres for mekanisk binding.
http://www.westsystem.com/ss/epoxy-chemistry/

Det kan f.eks være nødvendig å påføre i flere omganger pga. endrede egenskaper ved varmeutvikling under herding eller påføring av lag med forskjellige egenskaper/fillere.
Sam Houlder ☻
VHF: Kayak Sam - LL 2896 - 258167620
Tracklogg: kayaksam.area51.no
SamH

Postby Sven K » 22 Aug 2012, 21:47

det har blitt endel pussing og tilpassing. derfor. jeg begynte litt skeivt. jeg har brukt mange lag og sparkla litt med filler.for å bygge opp skadede områder. Idag hat jeg lagt på vått..jeg er newbie og har kun lest i west katalogen. de nevner at det kan begynne å "koke" hvis man legger på for tykt..
ellers takk for korreksjon. jeg har begynt på åre 2. først har jeg slipt og fjerna dårlig tre , samt åpna sprekkdannelser etc. nå har jeg lagt et lag epoxy uten noe i. utapå tenkte jeg en tynn fiberglass duk, evt bruke filler 402 langs kanter og på spiss. har lagt på litt av dette ytterst på åre 1.
det spørs om ikke det blir endel pussing her og for å få forma det til..
ok. så jeg bør altså komme meg ut NÅ å legge på fiberglass duk på åre2.. men først må jeg sparkle... :roll: manana.. :?
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby Barskekarsten » 23 Aug 2012, 10:04

Jeg har ikke brukt 205 herderen til West, men jeg kan si at med 206 skal det mye til at du får varmgang i de størrelsene en oppererer med i en kajakk. Jeg har hatt fulle 2dl plastbegre stående å herde uten problemer med varmgang.

Et tips for å få duken til å ligge fint og hindre renning er først å legge på glass og epoxy og så legge en plastpose utapå. Da kan du trykke ut litt overskytende epoxy samtidig som duken ligger fint. Du ser det lett med en klar plastikkpose over. Da kan du med litt erfaring greie å legge fyllstoff i en sprekk, duk utenpå og få en fin overflate i en støp.

En ting du og kan teke på er at epoxy degraderer og gulner av UV. En enkel løsning på det er å lakke utapå det du har gjort. Velg en lakk med UV filter (fks tre stjærners gulvlakk) og du er kvitt problemet med gulning.
Last edited by Barskekarsten on 23 Aug 2012, 10:13, edited 1 time in total.
Barskekarsten

Postby Sven K » 23 Aug 2012, 10:12

takker..
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby Sven K » 24 Aug 2012, 11:22

nå ser den lange gamle åra ganske tøff ut. den minner om en NDK kajakk. først duk for strukturell styrke. så div sparkling med fortykket epoxy for å forme å bygge opp. Ytterst la jeg på et lag med chopped strands mixa med epoxy, nærmest en "kake" . dette skal nå slipes, påførest et tynt lag popxy og lakkeres. fluoriserende gul eller orange kanskje. ikke dumt å ha årer som er godt synlige hmt båttrafikk etc..veivesenet har fine farger. :P
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Return to Gjør det selv