nye lårstøtter på pintail

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

nye lårstøtter på pintail

Postby Sven K » 02 Sep 2012, 17:51

nå er første carbonlag på..
http://www.youtube.com/watch?v=B7YftKJC9cc
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Re: nye lårstøtter på pintail

Postby Sven K » 06 Sep 2012, 12:22

dette begynner å lukte av FISK. Lårstøttene er nå mer eller mindre ferdige. først 2 lag fiberglass(FG) så to lag Carbon+ ette lag FG uttapå på toppen.
så snudde jeg kajakken oppned på to bord og brukte først en sterk filler til å glatte ut overgangene på undersiden og fylle ut alle evt hulrom.. litt copped strands som bidrar til å binde ting sammen bla. deretter glassa jeg dette fast ganske langt nedover og til sidene så det blir rock solid. jeg festa en lang FG stripe godt forbi skjøten.
hvis jeg har nok carbon igjen når åra er ferdig vil jeg legge en lang carbon stripe tvers over hele skroget for å stive av så det blir bedre energioverførsel fra lårstøttene til hele skroget. ? et finishlag oppå av carbon for å få det til å se fancy ut..
neste prosjekt er å lage masse festepunkter i skottene så laste kan festes godt til skroget. jeg er overbevist om at det vi gi kajakken bedre sjøegenskaper.
jeg misliker å rulle med ting i skroget eller å padle i choppy forhold med ting som skrangler og forskyver seg..så dette er et MUST
tenk deg en skøyte feks hvor ballasten ligger løst i bånn? west folka foreslo å glasse inn små rør biter som jeg kan ha tau eller strikk igjennom.
jeg tror dette blir knall.uannsett er det veldig fint å få litt mer erfaring..
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby Sven K » 10 Sep 2012, 23:15

getting closer..dette blir bra tror jeg en SuperPintail :twisted:
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby Sven K » 18 Sep 2012, 17:33

jeg begynner å se slutten på denne jobben.det tar tid særlig når4 det er kjølig. I dag har jeg lagt et tynt lag gulvlakk over all epoxyen og på lårstøttene for å beskytte mot uv. på tide å få inn setet og lime litt skum under støttene, så jeg kan få prøvd dette. Nå gir skreddersydd kontak med låra og griper litt rundt, men ikke mer enn at det er greit å komme kjapt inn og ut. jeg må si det åpner for uante muligheter å ha litt peiling på slikt som dette. en slik jobb hadde ikke vært noen billig affære tror jeg selv om den ikke er så stor. 8 rørbiter festa i dagluka og 6 i frontluka..so far..bred karbonstripe fra lårstøtte til lårstøtte for "optimal energioverførsel" som det sikkert hadde stått i en imaginær katalog..
men, the proof of the pudding is in the eating..
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby Morild » 21 Sep 2012, 08:17

Er d mulig å få se bilder av lårstøttene? Gjerne sett både ovenfra og innenfra.
NDK Romany classic
Tahe Marine Greenland LC Karbon
Epic Relax Tour Sign
Werner Shuna
Thygesen Grønlandsåre
http://heroykajakk.com/
Bloggen min
Morild

Postby Sven K » 21 Sep 2012, 08:40

jada. jeg må få noen til å ta bilder. prøvde i går, og det var som å få en helt ny kajakk..myebedre kontroll..
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby qussuk » 17 Nov 2012, 20:33

Jeg venter med spenning på bildene da jeg vurderer en liten modifisering på min Greenland T. Har for tiden skumplater festet med velcro, men vil ha noe mer permanent og litt mer formet enn det originale. Rulledemonstrasjonen på gresset var overbevisende i forhold til funksjonalitet.
Gå mot vinden. Klyv berg.
Se mot nord.
Oftere.
qussuk

Postby Sven K » 17 Nov 2012, 20:50

jeg får spørre en av gutan om de kan ta bilder. Hva slags cockpit har du?.nå har jeg padla zephyr mest, men det blir nok mer pinny igjen utover.
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby Sven K » 17 Nov 2012, 20:50

jeg får spørre en av gutan om de kan ta bilder. Hva slags cockpit har du?.nå har jeg padla zephyr mest, men det blir nok mer pinny igjen utover.
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby qussuk » 17 Nov 2012, 20:58

Jeg har vanlig lang cockpit, ikke ocean/grønnlands.
Gå mot vinden. Klyv berg.
Se mot nord.
Oftere.
qussuk

Next

Return to Gjør det selv