nye lårstøtter på pintail

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Re: nye lårstøtter på pintail

Postby Sven K » 27 Apr 2014, 08:07

her mille og evt andre hvis man er nyskjerrig på lårstøtter...
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby Mille » 27 Apr 2014, 12:19

Kunne tenkt meg litt bilder. Har sett video og lest gjennom tråden, men blir ikkje heilt klok på framgangsmåten.
Tahe Marin Greenland LC
Valley Nordkapp PE
Valley Avocet
Nissen grønlandsåre
Werner Shuna Bendt Shaft

http://www.lillesorte.net
Mille

Postby Sven K » 06 May 2014, 12:58

beklager sen respons.det har vært mye til og fra med tidvis problematisk dekning. enkelt sagt, satte jeg meg oppi kajakken. kappet ut to stykker hullete rustfrittstål stykker fra en gammel trommel i en industrivaskemaskin. disse kappet jeg til en passelig form. bøyde de til så de passet mine lår. festet dem på innsiden med gaffa. la på et par lag med glassfiber/epoxy. tok ut formene. fortsatte å legge på carbonduk i et par tre lag ca? glasfiber igjen til slutt. så la jeg en remse carbon på tvers som forbinder de to punktene langs bunnen. tanken er at det vil gi bittelitegrann bedre "energioverførsel" stivhet her. så diverse pussing og lakkering. denne konstruksjonen ble til langs veien kan du si, men det funker som bare det. super kontroll og grep sammtidig som det er like lett, "for MEG" å komme raskt inn og ut. noe som er viktig i surfsoner og andre steder. rullemessig er det helt knall og gir optimal kontakt/kontroll.
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby qussuk » 06 May 2014, 17:27

Planlegger en utbedring av lårstøtten på min Greenland T. Beskrivelsen hjelper litt, men jeg vil gjerne ha bilder.
Gå mot vinden. Klyv berg.
Se mot nord.
Oftere.
qussuk

Postby Sven K » 06 May 2014, 21:26

jeg har foreløpig ikke noe brukbart kamera..min tanke med videoen er at man jo kan stoppe filmen hvor som helst...skal se hva jeg kan få til etterhvert-
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby ørgen » 14 May 2014, 21:30

Qussuq: En kompis har en Greenland T. Synes ikke lårstøttene fungerer optimalt. For min del sitter de litt langt frem og er litt små. Har tenkt på om at dersom jeg skulle "moddet" dem ville jeg vurdert å brukt de eksisterende som "base" til noen justerbare. Ville kanskje støpt nye evt kjøpt noen som er utskiftbare/justerbare fra andre produsenter som fungerer godt. Det går sikkert an å slipe de eksisterende ned et stykke, kanskje forsterke dem litt, bore hull og montere justerbare lårstøtter. Eller man kan støpe på eksisterende støtter (Sorry Sven, ikke meningen å nappe tråden ;) )
don`t buy it if you can`t modify it
ørgen

Postby Sven K » 14 May 2014, 23:17

da er jo hensikten min oppnådd, ørgen, hvis det kan bidra som inspirasjon.
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby qussuk » 21 Jun 2014, 18:39

Lårstøttene på Tahe Greenland T har vært litt snaue og jeg har flere ganger hatt en følelse av å miste taket i kajakken når jeg henger opp ned.
Etter å ha blitt eier av en større mengde karbonduk og etter inspirasjon fra Sven var det på tide å forsøke.
Image
Form: svart plastbøtte.
Image
Konstruksjon. 2 lag carbonduk mellom 2 lag glassfiberduk.
De 2 emnene ble formet etter pappmal. Størst radius bakover.
Emnene ble limt på oversiden av de gamle. Begge limflater pusset med sandpapir, avfettet og deretter limt med epoxy fortykket med microcolloid.
Overflaten deretter pusset med smergel og lakket med klarlakk med UV filter.
Image
Malen viste seg å være litt stor. Emnet ble derfor beskåret med oscillerende sag. Cokpiten er nå relativt tetttsittende. Blir den for trang under praktisk bruk er det lett å justere igjen.
Mange små arbeidsoperasjoner, samlet tidsbruk neppe mer enn 2 timer
Se mot nord.
Oftere.
qussuk

Postby Sven K » 22 Jun 2014, 00:11

smart..og hyggelig lesing. takker..vil gjerne høre hvordan det oppleves. Rolling machine? *thumleft* :)
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby qussuk » 03 Jul 2014, 20:13

Lårstøttene svarer til forventningene. Slipper å tenke på å holde meg fast med knærne. Karakteristikken "rolling machine" kan kanskje passe, men da med en mer kompetent ruller ombord. *thumleft*
Se mot nord.
Oftere.
qussuk

Previous

Return to Gjør det selv