lime fester i pe båt

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

lime fester i pe båt

Postby ksakk » 12 Sep 2012, 14:04

Vurderer å lime fast noen fester i bunn av skottene til å feste ymse ting slik at de ikke skrangler rundt når båten ikke er fullastet. Det skal limes fast i en Current Designs Sirocco i PE. Tenkte å bruke D-ringer av noe slag? Noen tips til ringer/fester? Tenke i utgangspunktet å bruke en eller annen form for vinylstriper som jeg tredde d-ringene inn på og limte fast i begge ender.
Hvilket lim anbefales?
ksakk

Re: lime fester i pe båt

Postby ksakk » 12 Sep 2012, 14:40

tenkte å bruke slike fester kanskje http://www.northwater.com/html/products ... tting.html
ksakk

Postby Sven K » 13 Sep 2012, 18:05

liming av polyetylen er ikke så enkelt. såvidt jeg vet er det en stor fordel å FLAMMEbehandle området. plasten avgir gasser . Flammebahandligen oksyderer overflaten så dette problemet reduseres. west systems har en epoxy som det påstås skal være god til dette..
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby Barskekarsten » 14 Sep 2012, 09:29

Om du finner et lim som holder på PE, har du potensiale til å bli rik, VELDIG rik. Det er nemmelig ingen som per dags dato har greid å lage et lim som sitter skikkelig på PE.

Til ditt bruk vil det kansje holde en stund med sliping, flammebehandling og epoxy, men forvent at det detter av etter en stund.
Barskekarsten

Postby Sven K » 14 Sep 2012, 09:51

hehe..omtrent som å lage et batteri som kan holde på LYNenergi?
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby ksakk » 14 Sep 2012, 16:15

jeg kan ikke forstå at dette skal være så umulig og vanskelig. Hva har produsentene brukt for å lime fast skottveggene da?
ksakk

Postby Kokk » 14 Sep 2012, 17:39

Bruk dette: Novatio Silfix
Innehavar av Yst ute Padlesport, Ein liten entusiastisk butikk yst ute på Søre Sunnmøre www.ystute.no

Padler:Arrow Play / Zegul Velocity
Kokk

Postby Kokk » 14 Sep 2012, 17:46

Der er også et lim som heter "3M Scotch-Weld 90" en spray, den funker sikkert fint til dei D-ringene du linket til.
Trur blandt annet TESS fører 3M
Innehavar av Yst ute Padlesport, Ein liten entusiastisk butikk yst ute på Søre Sunnmøre www.ystute.no

Padler:Arrow Play / Zegul Velocity
Kokk

Postby Sven K » 14 Sep 2012, 18:05

jeg har nettopp festa en lekk skottvegg på zephyren..jeg brukte noesikaflexlignende greier. de står jo litt i spenn. å lime noe til skroget som blir utsatt for stadige belastninger, temperaturforksjeller etc etc er en annen sak. Hold oss underrettet. hvis det funker er ingenting bedre enn som så. jeg har nettopp glassa in fester i skottene på pintail. Jeg har også satt en svart keeleasy på zephyr i plast og det sitter fortsatt etter en mnds tid og diverse turer..og dragning over stokk og stein..
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Return to Gjør det selv