Page 1 of 1

Rep. av Reval Mini

PostPosted: 13 Oct 2012, 10:43
by perduc
Holder på med skrogrep. av en Reval Mini som har fått en ublid behandling. Skroget er knekt, d.v.s. det er brudd gjennom skroget på fire steder, med dekket er helt og holder derfor båten i riktig fasong. Sliper ned på begge sider, dekker med tape på utsiden og legger glassfiberduk og West epoksi på innsiden. Når dette er herdet brukes samme materialer på utsiden. Senere er det bare å slipe, ev. sparkle og lakke litt.
Men gelcoaten på utsiden har jo selvfølgelig sprukket litt på kryss og tvers, og det er sprekker som ikke kan fikses uten å slipe med hele skroget. For moro skyld målte jeg tykkelsen på en bit, og den var ca. 1,5 mm tykk. Et kajakkskrog har et areal på ca. 4 kvm, og gelcoaten utgjør da et volum på ca. 4 - 4,5 liter? Med en egenvekt på over 1 kg/liter blir det noen kilo kosmetikk, uten noen styrkeeffekt overhodet. Ettertanke????

Re: Rep. av Reval Mini

PostPosted: 13 Oct 2012, 21:57
by Sven K
ja, detfinitivt. Jeg har hatt noen sprekker i gelcoaten på ivalu. Jeg brukte en fein multimaster(osccilerende verktøy) med et hardmetall blad og freste ut en slags fuge langs disse. få fylt jeg opp med gelcoat og slipte. På pintail, glassfiber diolen har jeg aldri opplevd sprekkdannelser, til tross for et par treff på skarp stein. skroget flexa voldsomt, men nesten ikke et merke. Jeg lurer av å til på å pansre kajakken med et ekstra lag fiberglass, uttapå gelcoaten, som en slags svær keelstrip. lykke til og fortell hvordan det utvikler seg.

Re: Rep. av Reval Mini

PostPosted: 16 Oct 2012, 18:19
by ørgen
Hei
Gjorde det samme med min Tahe greenland etter jeg fikk hull tvers gjennom bunnen i overgang bunn-knekkspant. Lagde forskaling av papp (dekket med sølvtape) som jeg tapet fast. Valgte å gjøre det fra utsiden. Brukte glassfiber og epoxy. Dagen etter fjernet jeg forskalingen og støpte litt på innsiden. Så var det å pusse i vei. Måtte lage meg litt sparkelmasse av epoxy og fyllstoff for å få det bra innemellom pussingen. Den lå en god stund før jeg lakka. Da rensa jeg det hele med aceton og sprayet på en alkydlakk på utsiden (svart) Lakkjobben kunne sikkert være bedre, men den sitter nå på i allefall ;) Hadde noen fine krakkeleringer utenom selve repområdet. Gelcoaten løsner ikke her, så jeg valgte bare å vokse over for å hindre noe vannintregning her. En kan sikkert pusse ned og sparkle over med gelcoat, men brydde meg ikke om det.

Re: Rep. av Reval Mini

PostPosted: 16 Oct 2012, 21:24
by EnTil
perduc wrote: For moro skyld målte jeg tykkelsen på en bit, og den var ca. 1,5 mm tykk. Et kajakkskrog har et areal på ca. 4 kvm, og gelcoaten utgjør da et volum på ca. 4 - 4,5 liter? Med en egenvekt på over 1 kg/liter blir det noen kilo kosmetikk, uten noen styrkeeffekt overhodet. Ettertanke????


Nå ble jeg faktisk tilhenger av kun lakk i stedet for gelcoat på skrog som ønskes lette. Det er jo mye vekt å spare !

Re: Rep. av Reval Mini

PostPosted: 16 Oct 2012, 22:35
by Sven K
polyester m filler thats what it is i guess? Men en viss beskyttelse av fibrene gir det jo. glassfiber ytterst karbon inni!
på tide å begynne å bygge nå, ENTIL! *read2*

Re: Rep. av Reval Mini

PostPosted: 17 Oct 2012, 05:51
by perduc
Jeg tror et lag med tynn tettvevd glassfiber som slitelag utenpå karbon, og med en god tokomponentlakk ytterst hadde fungert bedre enn gelcoat. Har brukt tokomponentlakk utenpå noen finerkajakker jeg har bygd, og den tåler mye.

Re: Rep. av Reval Mini

PostPosted: 17 Oct 2012, 13:32
by Sven K
jepp..også kunne man feks bruke westsystems carbon filler i epoxy. beregnet til reprasjoner av kjøler etc..glatt og sterkt. men endel jobb blir det..