Ryggstøtte

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Ryggstøtte

Postby hotshot » 03 May 2013, 21:19

Ikke nødvendig å være nevenyttig for å fikse dette :lol:

Etter frustrasjon med høy cockpitkant som hindret layback rulle på Easky 13 sist helg har jeg planer om gjentagelse, denne gangen med Tsunami 145. Denne har også "recreational" ryggstøtte type "lenestol" som kanskje er et av de viktigste handicapene ift. "ekte" havkakjakker. Så da legger jeg ryggstøtta ut av veien helt tilbake mot cockpitkanten og setter inn en ryggstropp fra en annen båt.
Alr er svart inni der, men tror det går an å se hva jeg har gjort; bare benyttet meg av hull og fester som fantes fra før :D

Image

Ideen burde være åpenbar, eneste ulempe jeg kan tenke meg er at man sitter litt lenger foran i båten.
Det kan tenkes å forandre balansen i skroget; det vil vise seg ved test som er planlagt å bli på søndag.
Agenda for øvrig blir testing av div. årer.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Re: Ryggstøtte

Postby hotshot » 04 May 2013, 16:43

Ja, så ble det litt behov for å være nevenyttig likevel:

Prøvesitting viste som ofte før at hullet i spruttrekket var for langt bak.
Dette er en pest og en plage, og skaper masse problemer.
Vi får ta en runde om dette et annet sted en annen gang :x

Og hva gjør man da?
Flytter kroppen bakover, men det viste seg å bare bli bra hvis man flyttet setet.
Etter litt fundering ble dette besluttet.
Siden "stolryggen" da kom i konflikt med bakkant av cockpiten, måtte denne ut.
Så da skrudde jeg løs setet og fjernet den patenterte amerikanske "phase 3" ryggstøa samt en del unødvendig innmat.

For så vidt OK at setet kan løsnes; Easky og en del andre båter har sete som er støpt i ett med skroget.
Dette er ikke bra, for det begrenser ganske mye.

Dermed endte jeg med en "vanlig" ryggstropp slik jeg er vant til fra elva. Bilde og litt detaljer kommer.
hotshot

Re: Ryggstøtte

Postby hotshot » 04 May 2013, 21:18

Slik ser det ut nå:

Image

Har laget et par slisser til stropper fra ryggbåndet i karmen bak på cockpiten.
Du borer to endehull og skjære med kniv i mellom: da sprekker det ikke.

Setet ble flyttet "en skrueavstand" bakover, borret nye huller: det gamle forreste festehullet er dekket med sølvtape.
Ryggstroppen er justert så man sitter litt lenger fram i setet enn opprinnelig.
Langt nok frem til å muliggjøre brukbar layback samtidig som spruttrekket passer greit:
Egentlig er dette et kompromiss mellom pose og sekk: får ikke 100% uten å finne et spruttrekk med bedre tilpasset åpning.
Tror ikke jeg får kjøpt det i norske butikker, og et trekk i hel neopren ville funke bedre?
Noen vil helt sikkert svare at jeg trenger en Tuiliq ;)

Og ja: jeg flyttet knestøttene litt bakover også.........
hotshot

Return to Gjør det selv