Neoprenarbeid (hette)

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Neoprenarbeid (hette)

Postby hotshot » 04 May 2013, 22:18

Har limt en del neopren opp gjennom åra.
Forrige helg SKULLE jeg uti og manglet egnet hette til isvann.
Dykkerhetta ble for varm (ja det er mulig).
Skullcap som ikke dekker halsen var en uhyggelig tanke når rulletrening sto i fokus......

Hadde en "dykkerhette light" kjøpt hos XXL i fjor, men den var ganske trang (størrelse XL holder ikke for oss kjøtthuer).
Men den hadde veldig stor krage; nok til å bli råvare for evt. utvidelser.
Så da lå alt til rette for "klipp og lim".

Ikke tid til innkjøpsreiser, men jeg hadde noe Aquaseal i en gammel tørr tube.
Tuten ble boret ut og det kom faktisk lim ut etter et års tørke!
Lokalt supermarked hadde noe 3M "gel" lim som fikk en sjanse.
Begge deler fremsto som mindre egnet, men jeg fikk klippet ut et stykke av kragen og limt inn i halsen foran.
Dette utvider faktisk sgs. hele hetta :D

Funka for så vidt, passe varmt i dagens elvevann uten å koke hodet i luft, men en av sømmene sprakk etter hvert, merkelig nok uten at jeg fikk kuldesjokk. Dette var ikke bra nok, så da måtte det sys. Tynn neopren som det var i denne delen av hetta gir lite limoverflate.

Dette ble kanskje ikke vakkert, men det holder nok nå: trikset er å bruke "vevd" tråd, i dette tilfellet fiskesnøre.
Vanlig spunnet sytråd tvinner seg og blir veldig uhåndterbar når den trekkes gjennom neopren.
Slik ser det ut nå, limfugen er et makkverk etter flere forsøk, men det gjør jobben.

Image

Dykke, padle og sportsfiske forretninger har neoprenlim, og jeg kjøpte en tube kontaktlim i dag så jeg har til senere.
I gamle dager lagde vi hele våtdrakten med kontaktlim: det er ikke så ille som folk tror, men alltid lurt å sy.
Trenger en salmakernål eller lignende...........
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Re: Neoprenarbeid (hette)

Postby hotshot » 17 May 2013, 23:14

Erfaringer og innspill til div. debatter om utstyr og bekledning:

Forrige uke fikk jeg etter venting og mas tak i en ny Balaklava modell "kjøpehette" til padling.
En NRS i tynn neopren med glatt "plastbelegg" på utsiden. Største feil : hull ved ørene.
Sist søndag syntes jeg den hjemmemodda hetta ble for varm, kokte i toppen.....
Så jeg rulla en god del med den nye hetta, og hadde hodepine da jeg dro hjem.

I dag testa jeg den om igjen, og fant kalddusjen fra ørehullene og nedover halsen uakseptabel.
Så da fikk den hjemmemodda hetta en ny sjanse; intensiv rulling gjorde at den var ganske OK.
Den var ganske tett og tykkelsen på 6-7mm med tynnere kanter passet greit.
Dykkerhetta fra Bare ble ikke vurdert.

Var innom tanken på den nyinnkjøpte kombinert med "skullcap" som jeg bruker om sommeren, men testa det ikke.
Bilde av samlingen, pluss to hjelmer:

Image

Hvorfor to hjelmer?
En til sommerbruk (med avtagbar solskygge), og en med mer plass til bruk med tykke hetter.
Begge har ansiktsbeskyttelse: jeg har levd med det i flere tiår uten problemer.
Jeg vet om flere som skulle ønske de hadde hatt det.....
hotshot

Re: Neoprenarbeid (hette)

Postby hotshot » 07 Nov 2015, 22:19

Vet ikke hvorfor bilde i forrige innlegg er borte nå, men som nevnt et annet sted nylig, begynner det å bli kaldt i vannet og hetta mi er for vid i tinningen. Før jeg dro på tur i dag, klippet jeg ut et par kiler (ca 1x3 cm), smørte på litt vanlig kontaktlim (følg bruksanvisningen, la limet tørke litt før du klemmer sammen flaten) og sydde med tynt fiskesnøre (den nye flettede typen), her er nytt bilde:

Hette1332.jpg
Hette1332.jpg (60.49 KiB) Viewed 3302 times

På dagens tur var jeg ikke så mye nedi med hue, men modden funka fint.
hotshot

Return to Gjør det selv