Forrige helg SKULLE jeg uti og manglet egnet hette til isvann.
Dykkerhetta ble for varm (ja det er mulig).
Skullcap som ikke dekker halsen var en uhyggelig tanke når rulletrening sto i fokus......
Hadde en "dykkerhette light" kjøpt hos XXL i fjor, men den var ganske trang (størrelse XL holder ikke for oss kjøtthuer).
Men den hadde veldig stor krage; nok til å bli råvare for evt. utvidelser.
Så da lå alt til rette for "klipp og lim".
Ikke tid til innkjøpsreiser, men jeg hadde noe Aquaseal i en gammel tørr tube.
Tuten ble boret ut og det kom faktisk lim ut etter et års tørke!
Lokalt supermarked hadde noe 3M "gel" lim som fikk en sjanse.
Begge deler fremsto som mindre egnet, men jeg fikk klippet ut et stykke av kragen og limt inn i halsen foran.
Dette utvider faktisk sgs. hele hetta

Funka for så vidt, passe varmt i dagens elvevann uten å koke hodet i luft, men en av sømmene sprakk etter hvert, merkelig nok uten at jeg fikk kuldesjokk. Dette var ikke bra nok, så da måtte det sys. Tynn neopren som det var i denne delen av hetta gir lite limoverflate.
Dette ble kanskje ikke vakkert, men det holder nok nå: trikset er å bruke "vevd" tråd, i dette tilfellet fiskesnøre.
Vanlig spunnet sytråd tvinner seg og blir veldig uhåndterbar når den trekkes gjennom neopren.
Slik ser det ut nå, limfugen er et makkverk etter flere forsøk, men det gjør jobben.

Dykke, padle og sportsfiske forretninger har neoprenlim, og jeg kjøpte en tube kontaktlim i dag så jeg har til senere.
I gamle dager lagde vi hele våtdrakten med kontaktlim: det er ikke så ille som folk tror, men alltid lurt å sy.
Trenger en salmakernål eller lignende...........