Tuppforsterkning carbon GP

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Re: Tuppforsterkning carbon GP

Postby Sven K » 18 May 2013, 20:56

nei det må bli litt glassfiber først og så en evt shockabsorber utenpå tror jeg.
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby hotshot » 10 Jun 2013, 21:17

Ikke carbon, bare Thygesen, men jeg forbedret tape forsterkningen.
Har lagt inn strips som armering utenpå den gamle tapen og padlet med det noen uker nå.
Step by step:

Image

Image

Image

Nå skal det litt mer til for å skade treverket..........
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Sven K » 01 Jul 2013, 21:19

i dag laget jeg en slags sjokkabsorber av Sugru på den skulderløse. lager en pølse ca en halv pakke legger på tuppen og former den så den sitter godt og blir en naturlig fortsettelse av åra/tuppen. En enkel forsikring mot slag ved uhell. Dekker med svart gaffa etterpå. det funker fint.
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby Sven K » 03 Aug 2013, 21:37

jeg har brukt denne beskyttelsen en tid nå og på min siste tur på gjerdingen er det mange grunne partier med kampesteiner rett under overflaten. jeg overså dem et par ganger og jeg smalt gearlabben rett i stein med endel kraft/fart. gaffaen og sugruen tok støyten, men det brakk et stort stykke av sugrumassen..så..idag tok jeg av dette. det var forbausende lett å fjerne.bare på pelle av med henda. Nå tenker jeg å lage noe bedre og mer permanent/motstandsdyktig. Den nye epoxyen GFlex blir jo en flexibel masse, den er spesiellt god til å lime ting som utsettes for vibrasjoner, bøying etc..
så jeg har tenk å legge på ett tynt lag ytterst på gearlabene. likke så lett å slipe som vanlig epoxy men sillicium carbide er bra på slikt(skarpe selvslipende krystaller)
først et lag og så bygge opp/slipe til fine tupper er planen ved hjelp av diverse fillere..microfiber og high density i guess.kanskje Gflex og slike microballoons er en fin miks..mikroskopiske kuler av plast7gunmmi..det jeg er mest bekymret for er at den ikke blir støtabsorberende nok..så råd og kommentarer er velkommen selvsagt.
litt sugru hadde sikker vært fint, men det er jo en siliconbasert masse, så ikke så greit å få noe til å sitte..
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Previous

Return to Gjør det selv