Kjøl/chine protection.

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Kjøl/chine protection.

Postby Sven K » 22 May 2013, 19:20

jeg har kjøpt en ny dose med resin og herder fra west systems. I tilleg en boks med grafitt filler. Dette brukes bla til forsterkninger på kjøler , ror. etc.
jeg har tenkt å fikse litt på kjølstripa på pintail samt å lage kant-beskyttelse på ivalu. planen er å legge på et glassfiber bånd og noen lag med epoxy/grafitt filler.
det blitr en svart glatt og hard masse. på pinny skal jeg kun fylle opp litt av slitemerkene på den innebygde diolenkjølstripa. det blir kult å få svart kjølstripe også.
her er en liten "bok" om westsystems med div prosjekter etc.
http://www.westsystem.com/ss/assets/How ... enance.pdf
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Re: Kjøl/chine protection.

Postby Sven K » 24 May 2013, 18:45

Sånn. Nå er jeg langt på vei med kjølstripene. Pintail har endelig fått svart skjølstripe som matcher den svarte stripa mellom dekk og skrog, og understreker bananformen. Jeg la maskeringstape langs den opprinnelige kjølstripa og la på epoxy/grafitt. Samme på ivalu. Først la jeg på en Markerings stripe av maskingtape. Så en på hver side av denne, og bort med den første. Så kline på med guffe, samt litt glassfiberbånd på chinene langs cockpit og litt forover. nå gjenstår kun å legge noen tynne strøk til så glassfiberen blit mettet. det gjenstår jo å se hvordan dette fungerer. Ganske lett å reparere bare man bruker hansker og maske. disse fillerne er ikke noe særlig å drive å puste inn..
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby thostr » 24 May 2013, 19:20

Pictures, please!
thostr

Postby Barskekarsten » 24 May 2013, 19:50

Husk et lag lakk med UV filter så epoxyen ikke gulner og degraderer av UV.
Barskekarsten

Postby Sven K » 24 May 2013, 20:04

thanx! det er jo epoxy med grafittpulver, men jeg har tenkt å lakke med enten epifanes tokomp eller den jeg brukte på årene i fjor..trestjerners oljebasert klarlakk. det sies at grafittfilleren har en viss uv beskyttende effekt. dette blir jo slitt. det blir som en slags glatt selvsmørende hardplast. Jeg skal lage noe bilder trostr..Det sies at den glir lettere over stein etc enn keeleasy, glassfiber, gelcoat...så får me sjå. nå er det speilblankt svart, men med evt pussing blir den matt gråsvart. ikke voldsomt pent med FG stripa, men den mettes nok med et par strøk til. så får me sjå.. :roll:
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby Sven K » 26 May 2013, 07:17

hvis du har gode tips om hvordan jeg burde gå frem mht uv beskyttelse er jeg taknemlig. *icon_salut* . På pintail er det no problem. selv om skroget har endel riper og små sår er det overfladisk. her er planen å fjerne belegget som dannes på epoxyen når den er herda, og legge på et par strøk med to komp polyurethane lakk. Denne grafitt epoxyen er jo et slitelag og det er flere lag så det som evt kommer av "UVnedbryting " vil vel begrense seg til de øvre lagene. Dette er køl svart nå så jeg har ikke spart på grafitten og en viss beskyttelse gir den. Dette er super enkelt å mikse og gjøre "brushups " med.
På ivalu er det litt annerledes. her var det også noen hairline sprekker i det tynne lakklaget som den antagelig er dekke med for å se ekstra fancy ut.
Min hadde som tidligere nevnt endel hairline cracks når jeg kjøpte den til en ok pris av havpadleren.
her har jeg slipt av dette laget under og lagt på gelcoat der et er nødvendig. Her er jeg litt usikker på hva som lønner seg. Jeg har en tokomponents PU lakk som gir bra uV beskyttelse og som skal være hard og slitesterk. hadde i utgangspunktet tenkt å legge på litt av dette som "beskyttelse"
Alternativene er å forsterke bunnen med et ekstra lag glassfiber/epoxy eller å male hele flatene under med grafitt/epoxy. men dette vil jo øke vekten endel.
På den annen side er iValu en glassfiber honeycomb/core konstruksjon, og det er ikke SÅ tykt glassfiberlag der det er brukt coreforsterkninger. Mao til litt hard bruk er det fullt mulig for en stein å trene inn til kjernematerialet og skape et mer omfattende reperasjons arbeide. I utgangspunktet veier den 18,6kilo så den tåler litt ekstra vekt. som sagt jeg er litt usikker her. De rette flatene flexer ikke på samme måte som på pintail som er rund i formene og litt konvex i baug og hekk. dessuten er skroget temmelig kraftig. den veier nok minst 25 kg nå og dekket er ganske tynt/lett i forhold til FG/diolen skroget. den flexer dessuten hvis den må. Det kosmetiske kommer i annen rekke for meg. These boots are made for walking. dert viktigste er at ivalu kan brukes litt hardt i surfsituasjoner. Den inviterer til rulling og det er mitt ønske for sesongen å ta med rullene ut i bølger og trene rullene der.da bør den tåle litt steinkontakt.
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby Jase » 26 May 2013, 09:15

Har du en mulighet å legge ut bilder av dette prosjekt Sven? Jeg er veldig lyst til å skikkelig forsterke knekkspant utvendig på Gemini.
Graffiti og epoxy blanding var anbefalt på ukrivers forum med eller uten underliggende glassfiber bånd. Problem er at hvis jeg gjøre en dårlig jobb så jeg risikere utsenende.
Andre alternativ er keeleazy eller durastripe. Fordel med dette er det er lett å fjerne.
Valley Gemini SP
Åre: Lendal Nordkapp, Werner Shuna, Werner Camano, Epic Active tour.

"You're going to need a bigger boat". (Jaws 1975)
Jase

Postby Sven K » 26 May 2013, 13:18

jeg har ingen bilder av prosessen, jase. desverre. men det er egentlig ganske straight ahead. Bruk BLÅ maskeringstape. jeg gjorde en tabbe når jeg både kjøpte blå og den vanlig gulaktige. Jeg synes det blir vanskelig å gi deg noen råd her egentlig. For meg er dette et eksperiment, og jeg lærer av feil underveis. keel easy er jo lett å sette på, men det beskytter kun mot slitasje, det gir ingen styrke slik evt glassfiber-bånd/epoxy gjør.
Jeg gjorde en annen tabbe. jeg lagde disse stripen på ivalu før jeg hadde pussa skroget. halvveis i prosessen fant jeg ut at jeg legger på det jeg har av 2cm glassfiber bånd..ca 3X1,5m. dette la jeg oppi halvstørknet grafitt/epoxymasse. greit nok. et par tynne strøk til, men det stakk fortsatt ut glassfiberbiter.nå svarte. i dag skulle jeg slipe ned dette og legge på et toppstrøk. jeg gjorde slik men når jeg skulle snu litt på kajakken rant det endel vann fra cockpit som jeg i stresset hadde oversett. Dermed rant grafitt støvet utover og satte seg fast i alle riper slipemerker gelcoatflikkinger. Heldig vis fant jeg en løsning. en Festo linjærsliper med veldig bra avsug(jeg fikk den av Motek for et kastekurs for mange år siden)nå fikk jeg en demonstrasjon av hvor viktig det er med støvavsug på slipemaskiner. jeg prøvde først med en vanlig liten kantsliper/plansliper, med det resultat at karbonstøvet bare ble arbeidet inn i gelcoaten. som sagt Festomaskinen løste floka, og jeg fikk tilslutt reinslipt bunnen. nå har jeg lagt på et strøk til med epoxy grafitt hvor jeg blanda inn litt 404 filler(highdesity til innfesting av ting og tang) den er knallhard og sterk , men vanskelig å slipe. deretter avfettet jeg kjølstripa på pintail med vann og slipenylon. det dannes et voksbelegg som må vaskes av. jeg har nå påført et strøk med tokomponent polyutherane lakk. Jeg tror jeg legger noen strøk av dette på bunnen av ivalu også. et lite prøve områden viser at det sannsynligvis er dette fabrikken har gjordt utenpå gelcoaten.
jeg må si at kjølstripen på pintail ser og føles nesten identisk med stripen over forbindelsen mellom dekk og skrog. Jeg blir ikke overasket hvis de har brukt det samme hos Valley.
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby Sven K » 26 May 2013, 13:29

dette er jo en enkel jobb, men det krever nøyaktighet. bruke doseringsprøyter etc er et must. Så må jo hvert strøk av alt tørke/herde..det tar noen dager før kajakkene er brukandes. med easykeel tar det 20min og man er ferdig til dyst.
komposnentene trenger ikke bli så dyre, og keeleasy til både kjøl og chine blir fort endel kroner. En slik epoxy/fiberglass/grafitt stripe kan lett vedlikeholdes ved å påføre nye toppstrøk. hvis jeg skulle gjordt dett på nytt ville jeg lagt glassfiber først med vanlig u-mixa epoxy.slipt og så lagt på grafittmixen..
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby Kvase » 26 May 2013, 13:50

Du er en råtass på dette her også men hadde du klart å laga en enkel oppskrift som er lettfattelig som vi uten en lekmanns innsikt hadde klart å følge noe ala en kake oppskrift.
Noe slik
.
1 - start
2- ?????
3-.?????
4-??????
også videre
.
Og i en rekkefølge som du du selv hadde ville gjort den jobben med materialvalg og diverse.
Jeg for min del vet pokkeren ikke ennå hvordan jeg fikser gelcoaten selv på kajakken og ikke hva gelcoat er for slags produkt :mrgreen: grønskalle altså
Moro å lese om dine prosjekter
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://www.kajakknett.no/ + http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

Next

Return to Gjør det selv