Skjøte åre

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Skjøte åre

Postby hotshot » 05 Jun 2013, 16:50

Under åretesting (annet utstyr) har jeg nettopp fortalt at jeg kappet Kober Vagabond for å skjøte den med ny vinkel.
Fant en bit med rundstokk i furu som var litt for tykk, satte den i dreiebenken og reduserte diametern.
Først med stål, så med en grov fil og til sist med sandpapir til ca 27,5 mm.
Sjekket underveis med skyvelære og på slutten tok jeg den ut og testet i åreskaftet.
Det ble nesten presspasning hele veien, slik ser det ut:

Image

Ørlite tykkere på midten for å gi fast pasning.
Da er det bare å plugge sammen i riktig vinkel og tape godt over skjøten.
Ikke noe limsøl foreløpig.
Er ikke sikker på om dette blir "final cut" mht. lengde heller.
Tape forsegler skjøten så det holder seg tørt inni ;)
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Re: Skjøte åre

Postby Sven K » 05 Jun 2013, 18:59

det blir spennende å se om det holder.
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby hotshot » 21 Jun 2013, 08:49

Mange som fikser årer på nett, her er en beskrivelse:

http://www.unsponsored.co.uk/press/?p=7408

og en til:

http://www.akff.net/forum/viewtopic.php?f=12&t=55749

Flere hvis du Googler.
hotshot

Postby hotshot » 21 Jun 2013, 09:03

En til, inkluderer en ide jeg har testet før:
Hvis du vil bruke et rør som innvendig skjøt og ikke har passe størrelse, kan man lage en splitt.
Et splittet rør blir svakere, men hvisd et limes godt fast inni åreskaftet, gjenvinnes mye av styrken:

http://www.seabreeze.com.au/news/stand% ... 67707.aspx
hotshot

Postby hotshot » 07 Oct 2013, 22:19

Var innom Biltema forrige dagen, og plukket likegodt med meg en sete-pinne til sykkel.
Har brukt en slik til å skjøte padleåre før: de finnes i et par forskjellige tykkelser, jeg valgte 27,2mm.
Innvendig diameter på årer er ofte ca 28mm, så da er det plass til litt tape og/eller lim.

Øverst på setepinnen sitter en klemme til å feste sykkelseter, så jeg sagde av en bit og fikk et skjøtestykke på litt over 20 cm.
Veggtykkelsen er ca 2,5mm så dette er en ganske "bomb proof" sak som kan brukes til å skjøte årer som skal tåle juling.
Mange av de andre skjøteløsningene er OK til pen padling, men til elv/rockhopping og evt. extended grip kan det bli spinkelt.
Skjøt kan brukes til å endre lengde og/eller bladvinkel.

Ingen klar plan om hvilken åre som blir det neste "offeret"; rørbiten veier litt over 100 gram.......
hotshot

Postby hotshot » 27 Oct 2013, 17:29

Lite padleting i det siste; dagen har gått til å mekke bil, i går var det hageavfall.

Men gjorde en liten test mens jeg rota i garasjen:
Har liggende et 28 mm kosteskaft i god kvalitet (rettvokst furu, tror det var fra et firma i Solør) kjøpt med konkret baktanke :twisted:
Dette er "tilfeldigvis" ganske nær innerdiameteren på mange padleårer og bør være nok til temmelig mange prosjekter.

Så da la jeg det på to tykke planker med et spenn på drøyt 50 centimeter og stilte meg oppå (et ben balanseøvelse).
Det holdt helt fint mine 95 kilo pluss regntøy uten å bøye seg stort. Økte ikke spennet: jeg skal ikke skade dette trestykket, bare teste. Da vet jeg at det skal ganske mye "dramatikk" til før dette svikter: 28mm kosteskaft oppleves som mye mer solid enn "vanlig" 25mm.

Kjekt å vite, billig og lett tilgjengelig *hello2*
hotshot

Postby hotshot » 30 May 2014, 21:49

Denne åra fulgte med en brukt kajakk nylig:

Galasport, venstrevridd 90 grader, 224cm lang, vekt ca 1050 gram, delbar med knappemekanisme.
Ikke verdens beste åre, men helt grei. Østblokklandene er ganske flinke med kompositt og åreproduksjon.
Ikke noe å gruble over, denne skal kortes ned og vris, så strengt handler dette om skjøting med de delene som allerede finnes.
Satte baufilen i den rett ved knappehullet: 224 minus 5 blir 219 cm, satser på det foreløpig: jeg har jo en god åre på 215cm fra før.
Her ses kuttet med alle deler intakt:

GalasportCutA941.jpg
GalasportCutA941.jpg (38.5 KiB) Viewed 3562 times

Her er delene "i løs vekt":

GalasportPieces942.jpg
GalasportPieces942.jpg (64.25 KiB) Viewed 3562 times

Jeg kunne laget et nytt "knappehull" for å gjøre åra delbar i ønsket lengde og vinkel.
Men den originale skjøten er ikke vanntett. Produsenten har "fikset" det ved å stappe skumplast i skaft røret. For så vidt greit: den flyter, men saltvann inni åra er ikke så hyggelig selv om den tåler det. Dessuten er det mulig jeg vil ønske å gjøre endringen i fremtiden. Så jeg valgte å ofre delbarheten og bar tape sammen halvdelene i en vinkel tilnærmet = null grader ( bare noen få grader høyrevridd for ikke å havne på "feil side").
To smale striper "sølvtape": først en som bare går rundt skjøten og så en i spiral utenpå. Dette gir god tykkelse, mange lag tape over skjøten syns som en klump inni spiraltapen. Fritt valg hvis jeg vil endre det siden:

GalasportTaped943.jpg
GalasportTaped943.jpg (31.03 KiB) Viewed 3562 times

En feil: venstre skaftdel er svakt oval, kan tenkes at jeg legger en klump på høyre side for å gi en styreindeks. Det enkleste er litt skumplast surret inn i tape; vi får se. Men tenker jeg tester litt først. Har forresten en gammel padlekompis som padler venstrevridd og kan tenkes å være glad for å låne denne hvis han kommer innom en gang.....
hotshot

Postby hotshot » 29 Jun 2014, 17:58

Roter rundt i ørska og venter på å bli fullt restituert: ikke veldig syk, bare slapp og svimete :?

Derfor litt ymse innfall:
Ny kosteskaft test. 28mm skaftet jeg har liggende tålte i dag 95 kg + klær over et 60 cm spenn.
80 cm gikk også bra; ved 100 cm begynte det å bøye seg så mye at jeg ble bekymret, men det knakk ikke :shock:

Jeg tror det betyr at midtskjøt med et godt stykke av dette materialet tåler det meste du kommer til å oppleve under padling.
Vi ser bort fra "bombing" mellom stein og vannfylt kajakk i foss/brott og slikt: det kverker det meste........

Da har jeg "gratis" skjøtestykke materiale til årer av standard tykkelse *hello2*
hotshot

Return to Gjør det selv