Gaffa

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Gaffa

Postby Sven K » 05 Jun 2013, 20:44

:shock: "gaffa" er så mangt. fra noen rimelige varianter som er lite slitesterkt og setter igjen et helvete av limrester til dyrere lærrets tape. jeg søkte litt på nettet og fant dette firmaet. en telefon og de mente at jeg neppe finner en bedre tape en denne. Jeg trenger det nå som alternativ til "keel easy" på King island.
Den har dobbel bunn og en tynn list av eik eller ask under men jeg vil gjerne beskytte duken litt mer utsatte steder. King islanderen er en Multichine kajakk som ser Svakt konveks og avrundet ut med meget dyp V form. Allikevel vil de stedene duken hviler mot "chinene" være utsatt. Feks ved ilandstigninger og sjøsettinger. en stadig gnaging. Denne tapen skal være meget sterk, førsteklasses lim som ikke setter merker, slitesterk. den er dyr, men keel easy er mye dyrere. her er det drøyt 400kr for 50m mot 100kr metern for keel easy. jeg har tenkt å forsterke litt også langs skroget og det blir fort endel meter av slikt.
gud veit hvor mange meter maskeringstape jeg har brukt til maling og lakkering av lister og cockpit på king island. Så jeg prøver dette. det kan tenkes jeg ender opp med keel easy på og rundt trelista under. Keel easy har jeg på plastik Zephyren, hvor den har gjort en utmerket jobb. Den er litt kutta opp her og der, og det er jo det den er der for. Faktisk satte jeg denne keeleasyen på Ivalu først, men tok det av med varmepistol, røffa opp plasten litt forsiktig der den skulle sitte og lapå med varmepistol. Var litt usikker på om det ville sitte på PE kajakker, men det sitter som hakka møkk.
Jeg fikk kjørt på endel skarp stein med ivalu de siste par turene. det er så høy vannstand at topografien under vann nå er litt uvant. Carbon/epoxy stripene tåler opplagt mer enn tokomponent lakk og gelcoat selv om den også er slitesterk. Nå heller jeg litt imot å legge på en mix av epoxy/grafitt/scilicafiller på hele bunnen fram til chinene,som er hard men ganske lett å jobbe med(vanskelig å slipe)da får jeg et lag som tåler skarp stein temmelig bra og beskytter fibrene
oisann nå prata jeg meg bort. Som sagt jeg har en viss tro på at denne Tapen kan være en grei måte å beskytte skin on frame kajakker og annet..
http://www.rufo.no/products/tesa-4651-50-mm
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Re: Gaffa

Postby hotshot » 05 Jun 2013, 21:12

Jepp.
Tesa er en av de beste vev-tapene, klassikeren helt til sølvtapen kom og skapte forvirring.
Gjelder bare å finne de som selger store ruller:
Mange jernvarebutikker tar en formue for bittesmå ruller.
Det kan være greit hvis man bare skal ha litt til merking i en spesiell farge.

"Sølvtape" er sterkt og kommer i mange kvaliteter som er vanskelig å vurdere.
De fleste flasser av og etterlate bare veven og limet etter en stund......
Tesa er mer holdbart.

Tesa er litt vriene på nett, tror du har funnet noe av det bedre for leveranse.
Ellers ser jeg:

tesa AS
Karihaugveien 89
NO-1086 Oslo
Telefon: +47 22907979
Faks: +47 22300376
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Sven K » 05 Jun 2013, 21:17

veldig seriøse og behjelplige folk. Denne tapen 4651 er nok ikke vanlig i butikker. Den er nok den mest solide tapen de har til vårt formål. jeg bestillte også en tynnere gul, rød og grønn fluoriserende tape. den var ikke så dyr.44kr pr rull.. Til å klistre på årer etc for synlighet. så får vi se om det sitter.
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby hotshot » 21 Sep 2015, 09:34

Oppvarming av tape

Hvis du varmer opp underlaget, vil vev-tape sitte bedre.

Jeg skulle ut på tur med Skerrayen i går, og trengte å tape div. sprekker for å gjøre den padlebar.

Men den var fuktig og tapen ville ikke sitte.
En liten gassbrenner gjorde susen. I tillegg til lynrask opptørking av underlaget, blir tapen mer føyelig og limet hugger bedre.
På lengre utflukter bør dette være med i standard rep.-kit.

Slike gassbrennere med engangsboks fåes for en billig penge for eksempel hos Biltema.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Return to Gjør det selv