West systems G/Flex

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

West systems G/Flex

Postby Sven K » 05 Jun 2013, 21:23

http://www.westsystem.no/no/west_system ... FRzMXD.ips
et interresant produkt.
jeg mener å ha sett en flim hvor en evlekajakk blir saget i to, limt sammen og så herja med etterpå. bla ble den kastet ned fra en bro mot asfalt.
det er også flexibelt og kan kanskje være brukbar til tuppbeskyttelse av ømfintlige årer. hvis det limer bra på PEkajakker er det jo knall. jeg tror man bør flammebehandel plasten først. kanskje vært å sjekke ut..
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Re: West systems G/Flex

Postby hotshot » 05 Jun 2013, 22:09

Sjekk det som står om flammebehandling av Polyetylen:
Den varianten har vi hørt før, jeg har aldri testet det, men vil gjerne se det før jeg tror det......
En vakker dag kommer kanskje løsningen på dette gamle problemet?
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Sven K » 20 Jul 2013, 23:31

har endelig blitt innehaver av dette limet. Prøvde idag å legge på litt på zephyr for å fylle ut riper. vaska med aceton ruffa opp med grovt silicium carbide papir og flammebehandlet med en lighter. la på et tynt lag. på sted to vasket jeg kun og flammebehandlet. Det virker lovende, så langt. Vet nok mer i morgen når det har herda bedre. Jeg har lest om at man kan legge et lag Gflex på polyethylen og bygge videre med feks glassfiber og evt vanlig epoxy eller en mix med gflex og epoxy. Uannsett hvis det sitter godt er jo dette en kurant måte å beskytte bunnen på. fylle ut hvis man får litt dype hakk etc..
det hadde nesten vært for godt til å være sant... :?
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby hotshot » 21 Jul 2013, 09:20

Sven K wrote:http://www.westsystem.no/no/west_system/west_system_epoxy/resin_og_herder/West+System+G%2FFlex.9UFRzMXD.ips
et interresant produkt.
jeg mener å ha sett en flim hvor en evlekajakk blir saget i to, limt sammen og så herja med etterpå. bla ble den kastet ned fra en bro mot asfalt.
det er også flexibelt og kan kanskje være brukbar til tuppbeskyttelse av ømfintlige årer. hvis det limer bra på PEkajakker er det jo knall. jeg tror man bør flammebehandel plasten først. kanskje vært å sjekke ut..

Skrekkhistorier er fint *hello2*
Har drømt om å lime PE i flere tiår, men sveising går fint.
Får nok snart fortsette disse mykplastmod. skriveriene mine :D
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Sven K » 21 Jul 2013, 13:02

ingen skrekkhistorie dette. Det sitter som F. mao kan man lage et slitelag også på plastbåter. Fylle ut skrape merker, sår etc etc. very nice indeed.
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby EnTil » 21 Jul 2013, 17:05

Veldig bra om dette holder! Rotoplast er ikke sterkt, får dype sår, er ikke i nærheten av Prijons blowmolded plast. Prijons holder formen bedre, også. Den er seig som bare det, flakker ikke av, brekker ikke, er samtidig hard så sårene ikke blir dype. Kajakker av det slaget kan trekkes som pulk og vare over tid.

Skulle ønske Zephyr var laget av Prijon, i Prijons unike plastkvalitet.

Men det nest beste er å kunne fylle ut sår og reparere. Hvis du har fyllt sår på Zephyren, Sven, må du fortelle jevnlig om fyllingene sitter som god gameldags amalgam i tennene, du må gi jevnlige rapporter, f. eks en gang i måneden. For om det holder i sommer og tidlighøst-temperatur, kan det jo tenkes det slipper i kulde når vinteren nærmer seg? La oss krysse fingre og håpe. For kanskje betyr "Flex" i navnet G/Flex at limet tåler litt bevegelse, er litt smidig og ikke helt stivt som glass...
EnTil

Postby Sven K » 21 Jul 2013, 17:39

nå har jo jeg hatt min tempest 170 siden 2005 ca og hatt zephyr 155 i 4, tror jeg. jeg har dratt den med meg igjennom skogen flere kilometer over stokk og stein.og brukt dem uværnet langs steinte strender etc i årevois..de er temmelig slitesterke disse wildernessbåtene. jeg kommer til å legge på litt her og bare for å se hvordan det funker. Limet er sikkert ypperlig til å lage beskyttelse på karbonårer i og med at det er fleksibelt.
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby Sven K » 28 Jul 2013, 20:32

dvs forhåpentlig har en viss støtdempende effekt. jge har nå lagt på ett 3 steder på en plastbåt, for å se hvordan det oppfører seg.
Nå har jeg lagt carbonmixa vanlig epoxy i tynt lag oppå Gflexen for å se hvordan det sitter. ett sted la jeg grafitt mixen rett på plast for å kunne sammenligne..
det sitter som F..der er det bare å konstatere..det sitter faktisk ganske bra den som ikke er flammebehandla eller har gflex under også.
fremgansk måten er å rengjøre området grundig. vask til slutt med alkohol og flammebehandle det så.
lurt med tynne lag. ikke så lett å slipe Gflexen som annen epoxy.
da har man iallefall ETT alternativ mht å beskytte/forsterke slitte områder på plastkajakker. Det blir jo også en effektiv UV beskyttelse og UV er jo hovedfienden til disse kajakkene.
prøvde å mikse Gflex med fillere i går...
la på et trestykke dumme meg.helt uråd å få løs. men en liten dam med Gflex carbon..en med Glex og high density og en uten...
som sagt umulig å få av.
jeg vet om en i statene som har planer om å forsterke plastbåten sin med plater av rustfritt stål under..Glex fester til de fleste metaller og kan også lime under vann..mao kanskje man kan lime plater av rustfritt stål direkte til plasten med dette limet? :twisted: for ikke å forglemme Titan men det blir kanskje for sprøtt i tynne plater..man kan jo lage et tynt panser av glassfiber og lime det på, hehe..snuta til Dephin :idea:
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Return to Gjør det selv