Lage Grønlandspaddel

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Re: Lage Grønlandspaddel

Postby hotshot » 06 Jan 2014, 14:42

Prosjektet er ikke glemt, selv om junior overtok de opprinnelige billige materialene til sengebånner da han fikk seg ny hybel........ ;)
Det finnes mer og bedre materialer, furu og lerk.
Spantekniven er en påminnelse om at ting skal gjøres.
Og så dukket det opp en ny ide: enkle løsninger kan lett bli litt tynne på midten, med grepsflytting ved rulle eller kort åre vil jo en hånd ca. midt på åra lett kunne skje, og da blir dette et svakt punkt. Har tenkt at 3,5 - 4 cm er et brukbart mål for å få styrke på et ovalt grep. Men hva hvis man gjør skaftet bredere på midten? Vi er jo innstilt på at man griper rundt årebladet, så hva er så ille med et fetere midtparti?
Litt skjematisk med primitivt tegneutstyr, men noe sånt kanskje:

Fatpaddle.jpg
Fatpaddle.jpg (10.76 KiB) Viewed 5207 times


Da burde man kanskje klare seg med 2,5 - 3 cm tykk planke som ikke trenger å høvles ned så veldig mye.
Og man har kanskje noe igjen for å spikke sjæl?
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
User avatar
hotshot
 
Posts: 2553
Joined: 17 Apr 2013, 13:58
Location: Akershus

Re: Lage Grønlandspaddel

Postby hotshot » 02 Feb 2014, 19:10

Ja, nå er jeg godt i gang med prosjektet å lage en "Grønlandslignende" åre ut av 2 kanoårer. Det har en egen tråd.
Det jeg vil skille ut her fra dette prosjektet, er verktøy til trearbeid med Grønlandsårer og sånt.
Det jeg har dårlig med for tiden, er egnet arbeidsplass, men jeg har mer verktøy enn strengt tatt nødvendig.
Det grunnleggende håndverktøyet som bør være tilstrekkelig:

C1SplitTools785.jpg
C1SplitTools785.jpg (50.42 KiB) Viewed 5123 times



Spantkniv har jeg skrevet om nylig: Hvorfor skaffet jeg meg ikke en slik for mange år siden? Med denne kan du gjøre det meste, fint og fort. Erstatter langt på vei en høvel, og hvis den er skarp, funker den også på tverrved. Kan også brukes som skrape/sikling (= tysk zieh-klinge).

Surform rasp: et fint supplement til høvel, særlig til utvendige runde former og tverrved. Denne har jeg vokst opp med.

Spokeshave; en spesialhøvel, visstnok opprinnelig brukt av hjulmakere til å lage tre-eiker. Med nennsom hånd erstatter denne andre høvler, men det er kjekt å supplere med en "vanlig" høvel for å lage lange plane flater.

Ikke på bildet:

Sag: Du kan klare deg uten, men en snekkersag / tømmermannsag ordner opp i alt som skal kappes på tvers. Regner med at dere etter hvert får se hvor mye enklere og tryggere det blir hvis man sager litt........ Snekkere og tømrere som ikke gidder sage for hånd, skaffer seg for eksempel en elektrisk stikksag (vippesag).

Båndsliper: Med grovt slipepapir jobber den mye fortere enn du tror! Gjør det veldig trygt og enkelt å lage runde fine former. Bruk hørselvern!

El-høvel; også nevnt av andre som "egnet julegave" til DIY folk. Denne gjør vei i vellinga og lager lange pene flater.
Har en liggende et sted (drilltilbehør, men den funker OK. Fristende å kjøpe en dedikert høvel. Uansett: pass fingertuppene :mrgreen: )

Tvinger osv. hvis du skal laminere. Og lim selvsagt. Laminering kan gjøres ved å surre sammen emner med gummitau.
Rett underlag for å holde laminerte emner rette mens limet tørker.

Lakk, pensler filler og olje er et eget kapitel som vi får komme tilbake til. Mange som skriver om slikt.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
User avatar
hotshot
 
Posts: 2553
Joined: 17 Apr 2013, 13:58
Location: Akershus

Re: Lage Grønlandspaddel

Postby hotshot » 04 Mar 2015, 16:52

Egentlig hadde jeg tenkt å legge dette som en fortsettelse av betraktningene rundt Thygesen artikkelen i siste nummer av "Padling", men så at den tråden allerede på tidligere tidspunkt inneholder kommentarer om "forurensning" og da er det like greit å fortsette her.
Altså en artikkel som beskriver GP bygging etter noenlunde samme prinsipp som i "Padling" med å legge ekstra tykkelse på en planke som gir litt for tynt skaft. Mens vi venter på neste nummer:

http://www.kask.org.nz/greenland-paddles/

Her er også lenker til div. alternative oppskrifter.

Litt tidligere her i tråden finnes også lenke til en annen GP tråd og artikkel på Thygesens hjemmeside om å lage GP av et massivt trestykke av større dimensjoner (denne er vanskelig å f inne via Kajakkspesialistens Webside...). Noen døde tråder ute og går.....

Og som nevnt før i "Padling" tråden: Thygesen selger halvfabrikata for en rimelig penge hvis du vil komme lett i gang.

Mine prosjekter i 2014 kom litt skjevt i gang; litt uvøren bruk av el-høvel etc. gjør at jeg kanskje vil starte fra bånn igjen hvis jeg skal gjøre mer slikt i år. Det var lærerikt, men tror ikke jeg gidder å fortsette på de påbegynte emnene. Det ligger fortsatt en del materialer og venter i garasjen......

Et spørsmål som dukker opp, er hvor man får mest belastning på en GP:
noen ruller med glidende grep hvor "midthånden" er helt ute ved skulderen til "innabords" bladet. Da blir dette det mest belastede punktet. Andre gripe kanskje rundt "innabords" bladet pluss midt på åra: da vil midtpunktet få mest belastning. Under vanlig padling belastes midtpunktet svært lite.....
Dvs. at man kan aldri hva som belastes mest? I tillegg er det litt varierende syn på hav som er bra skaft tverrsnitt: noen syns oval er behagelig, mens andre mener tilnærmet rektangel (mer "firkantet") gir bedre kontroll med bladvinkel, og det blir sterkere. Asymmetri (egg-fasong) er også en variant.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
User avatar
hotshot
 
Posts: 2553
Joined: 17 Apr 2013, 13:58
Location: Akershus

Re: Lage Grønlandspaddel

Postby qussuk » 04 Mar 2015, 22:20

Jeg har lest dine betraktninger om å ha ulik dimensjon på skaftet for å ha nok styrke der belastningen blir størst under rulle og glidende grep.
Jeg forstår ikke hvorfor. Tåler åren bruk under varierte og krevende forhold tåler den også ruller.

Skaftet på en grønnlandsåre er sjelden mer enn 65-70 cm. Hvis du tenker vektbesparing er det marginalt å spare på å gjøre skaftet tynnere i 2 områder på hver side av midten. Hvor man griper ved rulle og styretak kan variere fra gang til gang. Bruksmessig vil det derfor være best å ha et skaft som har lik dimensjon i hele sin lengde.

Formen på tverrsnittet kan tilpasses ut fra egen preferanse. Et tverrsnitt som gir et godt grep- f.eks 3x3,5 cm gir tilstrekkelig styrke hvis det er lite kvist i materialet.

Uansett ønsker jeg deg lykke til med prosjektet.
Grønnlandsårer fra egen kjeller.
Padler stadig flere ymse farkoster.
[/color]
User avatar
qussuk
 
Posts: 247
Joined: 19 Sep 2010, 15:19
Location: Ålesund

Re: Lage Grønlandspaddel

Postby hotshot » 05 Mar 2015, 10:10

Spekulasjonen min omkring belastning og tykkelse antyder at det er vanskelig å forutsi belastningen på en åre som brukes til brottpadling og rulle med glidende grep. Hvis man ikke "knuser" åra mellom båten og bunn/fjell/andre båter, så er belastningen fra padlerens egne krefter som Qussuk sier, for liten til å brekke et 30x35 mm skaft av god kvalitet. Hvis overgangen mot bladet er tilsvarende dimensjonert, er man trygg.
Jeg har tidligere skrevet om styrketester jeg har gjort ved å stå på skaftmaterialer opplagret på to klosser, or resulatet matcher bra. Jeg syns også at 35mm er en god dimensjon å holde i.

Spørsmålet kan dukke opp ved valg av emne, for eksempel Sibirsk lerk som er "naturlig impregnert" og en fascinerende råvare:
http://www.maxbo.no/Produktkatalog/Trel ... 0/p/914799

Lar dette seg lime/laminere, eller hindrer harpiksen dette? Er 28 mm nok til at det holder?

Og ved bruk av for eksempel:
http://www.maxbo.no/Produktkatalog/Trel ... 8/p/903995

Da blir det spørsmål om hvor mye man skal legge til for å få OK skaftstyrke. I tillegg kommer spørsmålet om man skal bygge "symmetrisk" eller bare legge til på en side og lage "Aleut" fasong:
http://www.yourvismawebsite.com/anders- ... er-med-mer

Men det er selvsagt disse spørsmålene som gjør det moro å gjøre ting selv fremfor å kjøpe "hyllevare" :D

Reprise på lenken til Thygesens byggebeskrivelse av heltre åre: http://kajakkspesialisten.no/annet_lageare.php
(Den finnes også i starten av denne tråden)
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
User avatar
hotshot
 
Posts: 2553
Joined: 17 Apr 2013, 13:58
Location: Akershus

Re: Lage Grønlandspaddel

Postby hotshot » 07 Mar 2015, 22:30

Tilbake til virkeligheten, først fortiden.
Hva skjedde egentlig i fjor? Har publisert litt rundt omkring, men for å samle det:
På side 3 her i tråden presenteres ideen om å lag en "hybridåre" ved å skjøte sammen to kanoårer.
Husker ikke om det ble vist bilder av alle stadier, antagelig ligger det et sted i forumet, men innledningen med "ødelegging av råvare" finnes her: viewtopic.php?f=23&t=4993#p45526

Og på Youtube finnes jomfruturen:
https://www.youtube.com/watch?v=AXv1o3xrEe8

Åra ble grei nok, men ikke mer. Så jeg kutta den litt smalere i bladene. Det ble liksom hverken fugl eller fisk, så den ble lagt til side.
I dag tok jeg den frem, og siden den ikke har noe annet formål, fant jeg ut at den kan brukes til å teste en ide:
Mange "primitive" årer har spisse tupper, og siden et formål med smale blader er å kunne griper rundt dem på inuitt-vis, har jeg tenkt at man kan gripe rundt en smal tupp selv om resten av bladet er bredere. Har dette vært brukt?

Så da ble det slik, her vist sammen med Thygesen GP:

HybridGPåre588.jpg
HybridGPåre588.jpg (61.15 KiB) Viewed 4751 times


Man kan gripe rundt tuppen. Smal tupp = lavere svingmasse.
Hvordan det blir å padle med, får vi se. Foreløpig bare gjort i den ene enden, så kan jeg sammenligne.
Smal tupp gir mindre vripåkjenning på håndleddene, og mer gradvis isett av åras areal.

Også er slike ting en grunn til å komme seg utpå om ikke så altfor lenge.....

Sjekket forresten i garasjen: "Aleut åre prosjektet" henger under taket, det ser klumpete ut nå, men er ikke håpløst.
Føltes slik i fjor høst, men det er fortsatt liv laga, selv om det gjenstår mye spikking/høvling/sliping.
Kommer nok tilbake til dette før jeg begynner på flere årer; det ser bedre ut enn slik jeg husket det.........

Fant igjen bilde av starten på denne prosessen:
viewtopic.php?f=23&t=5450&p=46761&hilit=aleut#p46761
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
User avatar
hotshot
 
Posts: 2553
Joined: 17 Apr 2013, 13:58
Location: Akershus

Re: Lage Grønlandspaddel

Postby hotshot » 01 Jun 2015, 11:31

Tillegg til årets mai-tur 2015:

Har testet den siste kreasjonen; 2 modifiserte kanoårer med smal tupp på det ene bladet.

Det er merkbar forskjell med fullbredde tuppe og smal tupp.
Den smaletuppen er lett å gripe ved støttetak og slikt, den brede gir merkbart mer løft.
Men med forskjøvet grep er den smale tuppen tilstrekkelig til at det er greit å støtte og rulle.

Ved padling er det mindre forskjell i effekten, men jeg merker at bladet med den smale tuppen går roligere i vannet.
Den brede tuppen gir mer flutter og turbulens.

Jeg har jo brent alle bruer egentlig, så det andre bladet vil også bli modifisert.
Ikke den råeste elvepadleåra akkurat, men den blir behagelig og snill å padle med.
Og en bonus for blader uten skarpe hjørner er at de er litt mindre utsatt for å sprekke når man dunker borti ting.
Fremtidige GP årer vil kanskje får avrundete tupper?
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
User avatar
hotshot
 
Posts: 2553
Joined: 17 Apr 2013, 13:58
Location: Akershus

Re: Lage Grønlandspaddel

Postby hotshot » 08 Feb 2018, 01:10

hotshot wrote:Prosjektet er ikke glemt, selv om junior overtok de opprinnelige billige materialene til sengebånner da han fikk seg ny hybel........ ;)
Det finnes mer og bedre materialer, furu og lerk.
Spantekniven er en påminnelse om at ting skal gjøres.
Og så dukket det opp en ny ide: enkle løsninger kan lett bli litt tynne på midten, med grepsflytting ved rulle eller kort åre vil jo en hånd ca. midt på åra lett kunne skje, og da blir dette et svakt punkt. Har tenkt at 3,5 - 4 cm er et brukbart mål for å få styrke på et ovalt grep. Men hva hvis man gjør skaftet bredere på midten? Vi er jo innstilt på at man griper rundt årebladet, så hva er så ille med et fetere midtparti?
Litt skjematisk med primitivt tegneutstyr, men noe sånt kanskje:

Fatpaddle.jpg
(se tegning i innlegg ovenfor )

Da burde man kanskje klare seg med 2,5 - 3 cm tykk planke som ikke trenger å høvles ned så veldig mye.
Og man har kanskje noe igjen for å spikke sjæl?


Utrolig at dette innlegget er 4 år gammelt og materialene fortsatt ligger på vent.....
Når man ser bort fra en primitiv tegning, er det noen som har flere synspunkter på denne ideen? Er det noen svakheter i tankegangen som jeg ikke har sett? Lerkeplanken ligger fortsatt i garasjen som nevnt tidligere er det ca 28 mm tykt, derfor denne rare ideen som skal gjøre åra sterkere. Alternativt: tror dere det er mulig å lime slike "fete" tresorter? Et alternativ er selvsagt gammeldags surring av en forsterkning av skaftet. Evt. kan surringen "impregneres" for eksempel med epoxy. Fikset nylig en skadet fiskestang på lignende vis; det ble helt OK. Jeg har verktøyet som trengs for at det hele skal bli en enkel jobb. Fristende å bare sette i gang.

På den annen side finnes det lett tilgjengelig og ganske billig konstruksjonsvirke i gran og furu i dimensjoner som gir en normal åre i ett stykke. Kanskje like greit å ta en tur i butikken?
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
User avatar
hotshot
 
Posts: 2553
Joined: 17 Apr 2013, 13:58
Location: Akershus

Re: Lage Grønlandspaddel

Postby hotshot » 14 Feb 2018, 01:56

Men før jeg gjør noe mer, vil jeg prøve å få ferdig "plankestabelen". Utgangspunktet finnes litt lenger opp i tråden:
viewtopic.php?f=23&t=5039&hilit=gp+%C3%A5re#p43089
Laminert og grovt tilskåret har den hengt under garasjetaket.
Strategiske måt:
Lengde ca 225 cm
Blad bredde: nesten 10 cm (98 mm?).
Skaft tykkelse: ca 40 mm, justeres ned til ca 35 mm.
Vekt ca 1,55 kg etter en del høvling.

Videre plan og vektregnskap:
Egenvekt materialer ca 0,5.
Gjøre blad noe smalere (90mm, minus (10x10x1= 100 cm^3= ca 50 gram)
Redusere lengde til 220 cm (10x10x1x0,5=ca 50 gram)
Generell reduksjon av hele åra ca 50 gram).
Dvs. at jeg kan kanskje regne med å få den ned i ca 1350 gram.

Målsetning å få den ferdig til sesongstart.

Sjekket litt byggevarer: ca 40x100mm konstruksjonsvirke i gran: koster ca 20 NOK/meter.
Det blir nok neste løsning; materiale til en åre vi loste rundt 50-60 Spenn.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
User avatar
hotshot
 
Posts: 2553
Joined: 17 Apr 2013, 13:58
Location: Akershus

Re: Lage Grønlandspaddel

Postby hotshot » 19 Feb 2018, 22:53

Flere ting skjer, med prosjekter som har ligget brakk temmelig lenge.

Har gått løs på den Aleutinspirerte "plankestabelen" med høvel og redusert lengden fra 227 til 225 cm. Foreløpig betyr det at den begynner å ligne mer på en åre, og vekten har gått ned fra nærmere 1600 gram til under 1400. Nå er det såpass at det begynner å bli fristende å prøve-padle for å få et inntrykk av hva mer som bør gjøres. Regner med at vekten vil gå ned ytterligere et par hundre gram ved endelig finish; avrunding av kanter osv. og kanskje mer lengdereduksjon, og muligens litt smalere blad. For tiden er den 10 cm lenger og 1 cm bredere enn Thygesen åra mi, og med jevn bredde på den ytterste halvmeteren av bladene mens Thygesen åra smalner av hele veien. Begge har markerte skuldre, og jeg liker det. Da har man en veldig tydelig greps-referanse uten å trenge å se på åra. Uansett, så blir det en åre med merkbart større lengde og bredde. Venter med finpuss, oljing etc. til detaljene er avklart.

Lerketre planken får vente inntil videre.

I mellomtiden ble det en tur til byggevarebutikken ved stranda i Bestumkilen hvor jeg kunne konstatere at vannet var isfritt. Hmm, det betyr at det er mulig å padle i indre Oslofjord! Må begynne å forberede meg mentalt: det er strengt att ikke nødvendig å vente lenger med å komme seg utpå for å teste litt. Forbehold om at det er isfritt langs land i aktuelle kajakkhavner. Rar følelse når man vurderer måking av taket og kajakkene ligger nedsnødd: hvilken skal jeg grave frem? Ellers så er det vel best å finne frem skikkelig med varmt padletøy hvis dette skal realiseres. Luksusproblemet fra i fjor trenger seg på: hvilke båter skal jeg kvitte meg med? Dette får bli en tråd med oppsummering i etterkant av det gamle prosjektet med å finne den perfekte kajakk. Nå er det for mange.........

Så var det materialene: passende dimensjon er 98x36 som koster under 20 kroner pr. meter i gran. Har sett at Thygesen bruker gran, og det er nok sterkere og spenstigere enn furu, selv om det siste er "finere". Jeg ble stående og lete ganske lenge etter passende lengder uten plagsom kvist. Fant til slutt en avkappet bit på ca 230 og en lang en som bør være nok til 2 årer med god margin. Bra med litt ekstra lengde så man kan "justere bort" dårlige områder. Uansett, så har jeg nå 3 gode emner til under 200 kroner. Prisen er i hvert fall ikke noe hinder, og jeg har råd til å prøve & feile litt, og evt. droppe emner hvor jeg finner uventede feil når jeg sager dem ut. Har montert en vedovn i stua i vinter, så da vet man hva som skjer med avskjær og evt. kass. Og det blir fint å ha mer flis og spon til opptenning........

En annen sak; jeg veide det 230 cm lange emnet: det veier ca 4,5 kilo! Ganske mye vil gå bort umiddelbart ved første "innhogg" i bredden ved skaftet, og i tykkelsen av bladene. Før tenkte jeg på dette som sløsing av materialer ift. å lime sammen flere tynne biter, men den lave prisen er en trøst. Tipper det ville bli en god del dyrere å kjøpe flere tynne planker. Og jeg har bra tilgang på verktøy og maskiner, så jobben skremmer ikke lenger.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
User avatar
hotshot
 
Posts: 2553
Joined: 17 Apr 2013, 13:58
Location: Akershus

PreviousNext

Return to Gjør det selv

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests