Powerhouse?
Den dukket vel opp første gang forumet her for en drøy måned siden:
viewtopic.php?f=10&t=5001&start=40#p43756 Double Diamond ble også anskaffet etter litt grubling, omtalt senere i samme tråd.
Forårsaket av diskusjon med Entil og billigsalg på restparti av dyre årer hos Aktiv Fritid.
Begrenset utvalg førte til Powerhouse i 194 cm lengde.
DD i 197 cm (normal elvepadlelengde for meg hittil).
Begge i 45 grader; dette kan som kjent fikses hvis man har samvittighet til det
Powerhouse er klassisk Werner med dihedral, passer meg ypperlig.
Det er alltid interessant når "markedet" tvinger oss til å prøve noe nytt, i dette tilfellet kortere åre enn vanlig.
Testing viser altså at det kanskje ikke er så dumt med kortere åre: var utpå en liten tur i går og fikk igjen bekreftet at dette gir veldig bra aksellerasjon. Det fører også til at store blader ikke gir noen ekstrem belastning, men likevel gir overskudd av kraft ved diverse manøvrering, støttetak og rulle. Korte årer gir også merkbart kjappere tekniske manøvre. Og det er ingen som hindrer oss i å bruke extended/glidende grep for å øke rekkevidden når det trengs: slalåmpadlere har gjort det til alle l tider, og mye GP padling i sommer har også ført til at dette kommer ganske av seg selv nå.
DD er en "finere" åre, skumfylt så bladene flyter godt, og uten dihedral.
Den gir kontant grep i vannet, glir veldig lett, men krever til gjengjeld at man selv kontrollerer vinkelen ved sveipende støttetak etc.
Morsomt å sammenligne: dihedral ofrer litt kraft mot at åra går veldig stabilt og rolig.
Men det betyr IKKE at DD wobbler, noe som er merkbart med mange flate årer.
Her har Werner gjort en god jobb.........
Men tilbake til temaet:
På bildet i forrige innlegg ser man at kanoårene har ganske stort areal; den hvite AT turåra og Thygesenåra ved siden av virker pinglete i forhold. Formålet med bildet er selvsagt å kunne meditere litt over hva som er lurt å gjøre. Både lengde og bladstørrelse kan selvsagt reduseres senere, det ter verre å gjøre den større, men jeg tror jeg skal gjøre den litt kortere enn på bildet.........
Kanskje 220? Thygesenåra er til sammenligning 215.
Noen synspunkter?
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.