I går hadde jeg med disse tre årene på tur.
Thygesen åren er 215 lang. Den nye og større åren er ca 12-15 cm lengre, de siste 10 cm av årebladet har konstant bredde, skaftet (loomen) er ca 2 cm lengre. og tuppen er litt mindre buet. Den lange åren jeg har laget veier 100-200 gram mer enn Thygesen åren.
Den lange åren er tyngre å padle med, jeg blir mye fortere sliten, den "plopper" mer ved isett i sjøen, frekvensen går ned, armbevegelsene blir større, det går ikke fortere framover og åren har mer vindfang. Jeg synes at thygesen åren også "sitter" veldig godt i vannet, men den er "mindre, lettere og kjappere".
Jeg er veldig glad for at jeg prøvde å lage en større og kraftigere åre, for nå vet jeg at det ikke er veien å gå for meg. Og så tror jeg faktiskt at en helt rund åretupp kan være lurt, for å ha minst mulig kjangs for å lage luftbobler rundt åren. Jeg skal bruke denne lange åren jeg lagde å eksperimentere med litt forskjellige åretupper på.
Jeg nevnte at jeg høvlet litt for mye av den rett etter skaftet, og den fyller ikke hånden like bra, så grepet er jeg ikke helt fornøyd med. Flexen i åren var ikke merkbar.
Neste prosjekt blir å lage en "West Greenland paddle" etter denne oppskriften: http://www.qajaqusa.org/QK/makegreen2.pdf
Da følger jeg rett og slett målene som står i artikkelen, og lager den akkurat slik den skal være, og med rund tupp. Da blir selve åren 210 lang, og loomen blir ca 2-3 cm kortere enn på thygesen-åren.
Forskjellen fra denne typen årer til den typen som thygesen lager ser hovedsakelig ut for å være at den har litt mykere form der man holder. Litt mindre diamantform. Hvis man finner ut at man liker bedre den litt mer kantete diamantformen på thygensen er det mulig å høvle den formen fram senere på "west greenland" åren man har laget.
Mulig jeg velger å lage en litt rundere tupp på thygesen åren etterhvert, om jeg finner ut at det fungerer bedre. Selve bladarealet blir det så liten forandring på at det ikke burde ha noe å si.
Når det gjelder stormåren var den helt super. Passer fint på fordekket, og enda bedre på bakdekket. Var ingen problem å velte opp/ned for å så trekke fram stormåren fra bakdekket og rulle opp. Men skaftet (loomen) på åren burde vert kortere, så jeg skal lage en ny slik etterhvert også.
Veldig gøy å lage årer! Grønlandsåren er bare helt fantastisk når man først lærer seg å bruke den skikkelig.
Alle årene ruller bra, nå fikk jeg til butterfly-roll noen ganger også og ett par såvidt godkjente forward-sweep-roll.