Visir på hjelm.

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Visir på hjelm.

Postby Sven K » 07 Jun 2013, 22:08

etter å ha slått hodet i steinnoen ganger uten beskyttelse skjer det noe med en. Og mange steder er det skummelt å rulle. man blir forsiktig og holder igjen. I fjor høst etter en super økt i et stryk i hakadal, anskaffet jeg en ishockey hjelm. den er for stor og klumpete. I dag flyttet jeg visiret over på min gamle erverdige Grateful Heads hjelm. det var piece of cake. Litt improvisering og det ser ut til å fungere fint. ah dette blir kult. nå kan gjedda bare stå der å se stygt på meg. den får ikke bitt av meg nesa. :evil:
jeg husker med skrekk og gru Hutchinsons historier om forfærdlige rulleullykker. tenner i bøtter og spann slått ut. knekte kjevebeun etc etc i bok "eskimo rolling" som jeg hadde for noen år siden.
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Re: Visir på hjelm.

Postby hotshot » 07 Jun 2013, 23:32

Ja, bare la dem mobbe.
Jeg har f.t. to hjemler med beskyttelse.
Vinterhjelmen er en ombygd slalåmhjelm hvor innmaten er byttet ut med polyetylenskum (soveposeunderlag).
Ideen med den er at jeg får plass til en dykkerhette inni for padling på kalde dager.
Denne har en enkel flat aluminiumsbøyle dekket av en plastslange med ståltrådstøtte foran nesa og opp til panna.

Sommerhjelmen, en WildWater Competition, har et mer innviklet ståltrådgitter.
Lagd av rustfri tråd av typen som holder skjermene på gamle sykler.
Ypperlig stålkvalitet som krevde kraftig verktøy å tilpasse :D

Husker ikke om jeg har lagt ut bildet før.
Sommerhjelmen har solskjerm med borrelåsfeste.
Begge to har holdt i mange år nå.

Image
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Sven K » 12 Jun 2013, 20:16

Da fikk jeg testa den erværdige "grateful Heads" hjelmen som jeg har satt ishockey gitter på. det var utrolig deilig. den "faste rulleplassen" er fin, men man driver fort inn i områder med mye svær og tildels skarp stein. Slik er det overalt der egentlig. utpå vannet kan man drive inn i garn...no good.også gjedda da.. :shock: jeg merka med en gang at jeg utfordret litt mer og det blir lettere å prøve å integrere rullene i padlinga. Pussig nok slo Kai sin litt skadede hånd i en stein i dag , mens jeg slo albuen borti en..bra trening. i "suppa" på strender kan det være både stein og grunnt. backdeckrulla kan utføres på meget grunt vann og man kan se ganske godt rundt seg fra denne posisjonen.men idag var det grumsete med ca 0 sikt. Det er nok lurt med albuebeskyttere også(takk for tips Pil&B.
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby hotshot » 12 Jun 2013, 21:49

På elva kan man slå og skade alle mulige kroppsdeler.
Mange "gode minner" om slikt.
Husker Dagali for mange år siden: jeg skled opp ned med kroppen oppstrøms og kakjakken på tvers nedover en bratt og grunn "sklie". Var glad jeg hadde hansker som beskyttet fingertuppene som klorte nedover berget.
Hvordan ruller du i en sånn situasjon? Det endte med at høyre albue traff en stein.
Slaget var så hardt at det vred kajakken rundt med baugen nedstrøms og muliggjorde en blanding a bottom brace og reverse sweep. 5mm langermet neoprene under padlejakka hjalp jo litt, men albuen var ganske mør en stund etter dette.
Noen av de verste råtassene i klubben skaffet seg albuebeskyttere for veldig lenge siden......

Var greit med visir også når bunnen føk forbi rett foran nesetippen......
hotshot

Postby Sven K » 12 Jun 2013, 23:10

slik ble dette seende ut. heavy saker.
http://www.youtube.com/watch?v=gs748oDvE3o
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby yr » 13 Jun 2013, 09:26

Ja, Kalmar. Det er viktig å beskytte seg mot gjedda ;)
yr

Postby hotshot » 13 Jun 2013, 11:13

Gjedda vart nok skræmt.......
Hockey visir er ganske tett og det blir en del jern; flere i klubben som har testet det.
Hadde som før nevnt en hockeyhjelm som ble annektert av en padlevenn.
Min selvbygde variant glemmer jeg faktisk når jeg har den på meg.
Får prøve å ta flere bilder en dag.

For noen år siden snorklet jeg forresten i Grinidammen (innenfor mitt rulletreningsrevir) og traff en stor gjedde face to face.
Dykkermasker forstørrer, men den var på flere kilo, en minikrokodille.
Fisk er forbausende lite redde når man treffer dem slik under vann.
hotshot

Postby Sven K » 13 Jun 2013, 11:32

Gjedda kan stå tett på å stirre deg rett inn i øya. Det ble tatt en på 16 i fjor der hvor jeg pleier å gjemme kajakken, grøss..en på 12 og mange på 8-10kg.Nå er det vel snart ikke mer sik eller småabbor igjen, så de spiser opp hverandre. :o forhåpentlig har noen ørreter stukket opp i elvene og jeg håper de får være i fred der. ja visir var virkelig deilig.
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Return to Gjør det selv