180/8,4 stormåre(fiberglass/furukjerne

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

180/8,4 stormåre(fiberglass/furukjerne

Postby Sven K » 09 Jun 2013, 19:46

jeg tok min ganle thygesen barneåre jeg kjøpte billig for noen år siden. Nå har jeg gjort bladene mye skarpere og tynnere, samt gjord den flate diamantformen mer markert. Høvel og slipemaskiner. Nå er en side sauset inn med epoxy og jeg tar en kjapp kaffe så den får trukket seg inn i treet.jeg har jo ikke noe vacumstøpe utstyr, men det hadde selvsagt vært supert. Denne gangen prøver jeg å legge duken på en side av gangen. ellers har det litt for å sige etc. Glassfiberduken til west systems er veldig fin.tettvevd finmasket av typen som brukes på trebåter etc. den blir gjennomsiktig og nærmest usynlig hvis den bli mettet. jeg er ikke så planmessig. Så disse årene blir til på frihånd og ideene kommer underveis. Jeg var ikke bra i ryggen i vinter og jeg er bevisst litt forsiktig med for mye og for hard padling. Ellers lever jeg jo som en munk nærmest og drar aldri til byen, går på pub,etc..så jeg er glad jeg får til å drive med disse tingene. jeg føler vel at jeg for øyeblikket får klare meg med de kajakkene jeg har. Nå som king island er totalrenovert har jeg en artig ganske rask turbåt. pintail er et livslangt studium i seg selv...Og årets store investering er gjordt. En kokastat tørrdrakt. Nå har jeg drakler for mange mange år. begyn å bygge båter, sven , sier de Qajaq usa..Vel jeg lærer iallefall litt av hvert prosjekt. Hvis man har bra komponenter og er litt nøye kan man gjøre en masse kult for en rimelig penge.
jeg brukte storm åra litt sist jeg var ute. Det var ganske interresant i en så lav kajakk som ivalu(markedets laveste kajakk?) men åra var for brei så det blir klønete med full sliding grip. nå blir den kanskje noen bedre. Det er helt klart et poeng å trene med storm åra hvis man velger den som nødløsning.
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Re: 180/8,4 stormåre(fiberglass/furukjerne

Postby Sven K » 10 Jun 2013, 09:47

da ser det ut til at jeg fikk til den klinete og vanskelige jobben med å legge duk rundt hele åra. Et tips er å legge maskeringstape på duken der den skal kuttes. bedre å klippe i og man holder fibrene på plass samt , slipper masse løse tråder som fester seg og lager trøbbel.
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby hotshot » 10 Jun 2013, 09:59

Har du prøvd deg på Vakuum-bagging?

Tror man kommer langt med støvsuger og noen søppelsekker.
Har pleid å bruke det for å komprimere dyner og puter ved pakking til ferietur.

XXL har pleid å ha lange plastpølser i pakkedisken til å pakke ski og sånt.
Har tenkt at noen meter av dette kan være nyttig til mye.
AT åra som jeg kjøpte nylig, kom i noen fine lange plastposer :P

Det kule med polyetylen er jo at det er så forbaska umulig å lime.
Det betyr jo også at man kan bruk det som dekkplast for å gni og massere ting som skal lamineres.

Fikk forresten en ide:
hvis man senker posen i vann mens innholdet limes, blir det overtrykk på utsiden......
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Sven K » 10 Jun 2013, 10:37

man bør nok bruke et lag av peelply i mellom, slik at overflødig resin blir pressa ut. ja jeg må innrømme at jeg har tenkt i de baner..det gikk greit nå altså.
Nå sausa jeg det inn med plasthansker.
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby Barskekarsten » 10 Jun 2013, 13:46

Jeg fiksa åra til en kompis for noen uker sida med å legge på litt glass på årebladet hans som hadde knekt når han berga båten til en nybegynner.
Jeg la håndlayup før peel-ply og breather før jeg bagga det hele. Det ble for tørt. Neste gang er det releasfilm og så breather for å unngå et for tørt laminat.

lite1.jpg
lite1.jpg (83.98 KiB) Viewed 2745 times

lite2.jpg
lite2.jpg (79.17 KiB) Viewed 2745 times
Barskekarsten

Postby Sven K » 10 Jun 2013, 19:35

interresante bilder barskekarsten. hva slags pumpe bruker du?. Nå er iallefall bladene ganske bra. loomen og skuldrene fullfører jeg til slutt og planen er å legge kantbånd av FG. Duken ligger fint og er ganske mettet av epoxy nå. Vekten ikke så gal heller. jeg liker normalt ikke for lette ting. Selvsagt har jeg forlengst sluppet opp for engangshansker, så mors kjøkkenhansker gjør nytten. Jeg kjøpte engangshansker 100stk hos BILEXSTRA. de var meget bra. Mye billigere og bedre enn Jordan. minst dobbelt så solide. Jeg lager nok en form for tupp på denne, siden den bla brukes til ilandstigninger og motsatt, staking etc, når jeg bruker gearlaben.
kanskje på tide å prøve en form for euroblad med trekjerne,og litt laminering?
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby hotshot » 10 Jun 2013, 20:28

Re Euroblad og laminering:
min Vagabond med trekjerne er et nydelig eksempel på dette.
Nesten usynlig glassfibervev og laminert trekjerne, bilder under åretesting.... .
Svingmassen er forbausende lav og åra har en artig profil:
Begge sider har en "rygg" omtrent som Power face på et glassfiberblad med dihedral.
Tenk det Thygesen flatklemt Diamond med litt konkave flater.
Men det er selvsagt EP dimensjoner.
Bladet går fint i vannet og åra er god å padle med.
Eneste feilen med sånne smykker er at man ikke har hjerte til å bruke dem når det blir røfft og steinete.
Har begynnende dårlig samvittighet for det lille den har gjennomgått allerede.

Har hatt en tanke lenge:
Laminert tre i skaftet må være fint utgangspunkt for custom bentshaft design :P
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Sven K » 10 Jun 2013, 20:48

min surfrock-åre 220/11cm har trekjerne. den er dekket av carbonfiber og kanter av glassfiber og epoxy blandet med bla chopped strands og high density filler. den kan man nærmest knuse stein med. den veier litt men det liker jeg.1400gr+.
dårlig film av åra. de røde feltene bortsett fra kilen i midten er forsterket.
http://www.youtube.com/watch?v=4b0voEGc-D8
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby Barskekarsten » 10 Jun 2013, 23:45

Aner ikke hva vakumpumpa heter. Det er noe store industrielle greier kjøpt inn for vakuminfusjon.
Barskekarsten

Postby Sven K » 18 Jun 2013, 07:59

nå er stormåra "ferdig". som sagt nedslipt gammel thygesen åre inni. Ett lag glassfiber yttenpå. Glassfiberbånd surret rundt den korte loomen og litt opp på skuldrene. Glassfiberbånd langs kanter og en miks av epoxy 404 highdensity filler og mikrofiber på tuppene og ca 15cm nedover hver side av bladet.
åra er dekket av flere strøk epoxy med noe 404filler(hvit) i for å gi et svakt hvitaktig touch og mer motstandskraft mot slag/sår. trestjerners oljebasert gulvlakk utenpå. Planen er å lakkeere tupper etc i noe sterkt synlig. Den er ingen skjønnhet slik den er nå, men antagelig temmelig sterk. Når jeg bruker gearlab årene vil strom åra bli brukt til utsettinger /ilandstigninger etc..jeg har også brukt storm åra i elv. den er ikke veldig lett. ca 840gr nå, men jeg liker at det er litt masse i bevegelse.
Jeg bruker konsekvent 3M 7000 helmaske med gass og partikkelfilter og har et stort forbruk av engangshansker. Jeg føler ikke noe ubehag i etterkant nå, slik man kan oppleve med slik jobbing uten gassfilter. Jeg har lagt 2komponentlakken på hylla intil videre. trestjerners er lett å jobbe med og ditto til små flikking. Disse slite/uv beskyttende lagene krever vedlikehold åkke som.
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Return to Gjør det selv