Aluminium limes til glassfiberkompositt: Tec7/Sikaflex?

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Aluminium limes til glassfiberkompositt: Tec7/Sikaflex?

Postby EnTil » 17 Jun 2013, 14:58

Aluminium limes til glassfiberkompositt: Tec7 eller en eller annen variant av Sikaflex?

Jeg skal lime en aluminiumsskinne til bunnen i en kajakk for montering av stående rorpedaler. Jeg vil heller bruke en av nevnte limtyper enn epoksy. En skinne av samme type (Lettmann) er ettermontert i bunnen av min bruktkjøpte Kirton Inuk, med en hvit gummiaktig lim. Virker å være litt mer elastisk variant av Tec7. Sitter 100% trygt. Tipper det er en av Sikaflexvariantene. Hvilken er best?

Men om skroget er stivt og uelastisk, er vel Tec7 like bra? Har hørt at knapt noe slår Tec7 for heft til metaller og konpositt, om en ikke trenger en mer føyelig fugemasse enn Tec7 tilbyr. Støttes dette utsagnet av erfaringer i vårt "samfunn"?

Har tenkt å pusse og vaske med aceton og la tørre før liming. Jobben ligger noen uker fram i tid.
EnTil

Re: Aluminium limes til glassfiberkompositt: Tec7/Sikaflex?

Postby Sven K » 17 Jun 2013, 15:46

P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby K3- » 17 Jun 2013, 18:47

Jeg har brukt både Tec7 og sikaflex til samme formål (alu-skinne til kompositt) med godt resultat.
K3-

Postby EnTil » 17 Jun 2013, 19:46

Takker, K3. Leser du VKV-tråden? Hvis ikke, ta gjerne en titt. Jeg har sporet tråden av i retning Lettmanns pedaler. Og nå sporer jeg visst av her også:

Jeg har nå prøvd Speedlineren jeg kjøpte med Power-pedaler montert, og liker padleopplevelsen veldig godt. Jeg sitter rett nok med setet omtrent helt akterut, der du hadde montert det, siden du trolig visste jeg var lang. Men jeg kan - om jeg vil - flytte pedalene framover så langt at jeg kan posisjonere setet helt fram til der jeg ser at du har hatt det. Kanskje bør jeg flytte det halvveis dit fram. Hva tror du? Kajakken føltes ok der setet står, og er nok lettest å stige ut av slik...
EnTil

Postby PilOgBoge » 17 Jun 2013, 21:29

Jeg vet ikke hvilket lim som fungerer best her. Men jeg vet at korte skruer av stål mister forspenningen, og at det skjer fortere om underlag og skruer er av forskjellig metall. Trinnløs justering er en ønskedrøm, men de svikter når du trenger dem. Min erfaring, ihvertfall.
Nordkapp PE, Think Uno, Zet Raptor, Wavesport Y, Necky Jive
PilOgBoge

Return to Gjør det selv