Konsekvenser av seteflytting

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Konsekvenser av seteflytting

Postby Morild » 08 Jul 2013, 17:29

Hepp! Hakke tid til å scanne hele forumet-ferie snart og ting må skje nuh! (Eller inn i mellom ordne i hagen, maling av kaninbur og pakkingen rettere sagt) Etter å ha fått smaken først på rulla og nå nylig på surfing, innser jeg at Romanyen må paddes litt. Jeg har fra før flyttet frem setet etpar cm og fikk med det bedre kontakt med skroget for knærne/låra, men enda kan det bli bedre tror jeg. Siden padding e noe jeg ikke tenker å måtte gjøre om så mangen ganger har jeg lyst at setet skal få den optimale plassen før jeg setter i gang. Kanhende det betyr at jeg må flytte frem setet enda et hakk. Men hva da med egenskapene til kajakken? Gidder ikke flytte setet fremover hvis det medfølger vesentlig ulemper, og gidder ikke padde om igjen heller, så jeg bør vite ett og annet om flytting av tyngdepunkt og sjøegenskapene til kajakken. Noen som føler de har noe å bidra med før jeg skrider til verket- evt. tar med meg arbeidet i ferien?????? Og for de som måtte lure på det- ettersom Romanyen er den eneste båten jeg har blir den brukt som en allroundbåt i fall dette har noe å si. Skjønner jo at farten ikke blir bedre av å flytte setet frem (dumt egentlig....), men det er jo greit om den er like lett å holde stø kurs med, oppfører seg fint i vind og strøm, er like god å rulle med og surfe med og ikke blir uhåndterlig med bølger bakfra. Egentlig har jeg ikke lyst at egenskapene skal endres altså. Kjør på!
NDK Romany classic
Tahe Marine Greenland LC Karbon
Epic Relax Tour Sign
Werner Shuna
Thygesen Grønlandsåre
http://heroykajakk.com/
Bloggen min
Morild

Re: Konsekvenser av seteflytting

Postby hotshot » 18 Jul 2013, 17:08

Beklager sen respons, men svaret er vel bruksavhengig.
Tror seteflytting har mindre betydning på hav enn på elv hvor kajakkene nå er to meter lange,
Et annet fint testmiljø er brettsurfing hvor du kan vandre hele veien.
Foroverflytting gir tendens til pearling ("dykking") og broaching (tverrvending).
Bakoverflytting gir "roreffekt" fra akterskroget, og mindre logiring i med- og tverrsjø.
Båten blir mer selvstyrende i surf.

Farten på flattvann kan godt øke ved foroverflytting ved at bakskroget ikke suger seg ned så mye.

Men et par cm seteflytting oppveies fort av ekstrem forover- bakoverlening av kroppen.
Dette er en balansegreie: elvekajakker har justerbare seter som "standard".
Du kan flytte ryggstøtta litt selv om setet står stille, men faststøpte seter er en uting.
Dette er en "cut & try" greie....
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby EnTil » 19 Jul 2013, 05:52

I NDK Explorer, som jo er en noe lenger "søster" av Romany Classic, gjør 2cm lengeforskyving av sittestilling følbar forskjell for meg på 86 kg, Hvordan? Jo, å sitte 2 cm lenger framme fører til at

1) Bra: Det blir mindre slitsomt å vende opp mot vind og bølger etter medsjøpadling inn mot en strand eller et sva (neppe et problem i Romany.) Dette var hensikten med min forskyvning av sitteposisjon framover
2) Mindre bra: Exploreren fikk lettere for å skjene ut sideveis under surf med lite eller ingen senkekjeøl i bruk. Maks senkekjøl er uønsket, fordi den bremser litt og samtidig "durer" under surf når hastigheten blir hyggelig. Jeg vet at jeg kan fore senkekjølskassa på innsiden for å redusere/fjerne duringen. har Kari-Teks kjølsystem, og mener det er et godt og solid systeem.)

I mitt tilfelle ble løsningen å sette meg 2 cm lenger bak igjen, Exploreren surfer best da. Samtidig festet jeg en åreposeflottør av type skumblokk helt bak på akterskipet, som en liten mesan. Dermed fikset jeg tidligere trøbbel med å vende Exploreren opp i vind. "Mesanen" fører ikke til at Exploreren blir merkbart weathercockende uten senkekjøl, men jeg veier jo 86 kg, trykker den litt ned.

Hadde jeg vært deg, ville jeg padlet Rmanyen uten sete en stund, bare lagt sitteunderlag eller en thermarestpute i bunnen, Så ville jeg eksperimentert med tykkelsen på ruggstøtten, gjerne med store forskyvninger, for å bli kjent med effekten jeg skal lete etter ved senere finjustering, Jeg har lært en del om Exploreren ved å holde på slik, Jeg tok ut setet for flere år sidene for å eksperimentere og for å kunne sitte lavere i ruskevær. Planen var å sette inn skumsete, men jeg har i praksis sittet på sitteunderlag, eller rett på kajakkbunnen etter setefjerningen, bortsett fra når jeg vil høyere opp, uten ubehag. Jeg bruker vanligvis en neoprenbukse med fasong sykkelbukse utenpå tørrdrakten. Den gir demping og kuldeisolasjon godt nok, samtidig sparer den tørrdrakta når jeg setter meg på stein o.l. Anbefales hvis du padler uten sete en stund.

Siste: Nå ser det ut til at Exploreren pensjoneres fra turer der det er vanskelig å vende den opp i vind. De dagene blir det trolig nyanskaffede Zephyr 155 i plast. Den likner mer på Romany enn på Explorer mht manøvrerbarhet. Jeg nevner den pga paddingen i cockpit: Z155 har en KJEMPESTOR sittebrønn, jeg kan med mine 193 cm sette meg med rumpa først og likevel trekke inn bena med GOD margin. Likevel sitter jeg som støpt. Hemmeligheten? Paddingen, de glimrende lårstøttene som følger med båten. Du får ta en titt på min, så kan du kanskje få ideer til å få god skrogkontakt uten å flytte setet til uønskede posisjoner.
EnTil

Postby Morild » 19 Jul 2013, 20:39

Takker for svar til begge to. Har nok ikke tålmodighet til å forske på seteplasseringen slik som du EnTil, dessuten vil jeg i en Romany med bare sitteunderlag ramle ut ved velt og jeg vil også sitte for lavt i cockpit. Har padlet med setet litt lengre frem siste 3 mnd (får bedre kontakt med knærne) og det er også lettere å lene seg bakover ved rulling. Gutta i GodTur ville anbefale å ha setet lengst mulig bak for at baugen ikke skulle dykke i motsjø og gjøre manøvreringen lettere (var innom forleden dag). Men summa summarum tenker jeg at setet får bli der det er i dag- har ikke opplevd noen ulempe med det, men tenker jeg lar være å flytte det ytterligere på bakgrunn av tilbakemeldingene. Har nå kjøpt inn hoftepadding som jeg skal få på plass før ferien er omme (håper jeg), og med noe for knærne også tenker jeg det blir bra. Får vel lage en rapport på både arbeid og effekten av det når den tid kommer.
NDK Romany classic
Epic Relax Tour Sign
Werner Shuna
Thygesen Grønlandsåre
Bloggen min
Morild

Postby hotshot » 19 Jul 2013, 21:01

Hvis du padler tur, har lastfordelingen mye av samme virkning:
baktung kajakk gir mer "ror-flate" i akterenden og mindre tendens til å svinge opp mot vinden, og mindre tendens til å "dykke". Å sitte langt bak mot cockpitkarmen gir selvsagt layback begrensninger ved rulle.

Det fine med mykplast er at skroget kan "bygges om"; se både mine tidligere havkajakk tilpasninger og disse dagers "skrekkhistorier" om radikale ombygginger ;)

Bak huset og i skogen bak hytta finnes fysisk dokumentert hva somo har vært gjort galt de sist e40-50 åra med kajakker.
Inuittene var egentlig ganske flinke, men gjenopplivingen av dette kommer lovlig sent.
Det er tragisk hvor mange forseggjorte farkoster som har vært bygd med dårlig design, selv om det jeg ser på nett ikke sier at Romany er det verste som finnes.
hotshot

Postby Eld » 19 Jul 2013, 21:44

Som du veit har eg valleysete i min Romany. Det føre ded seg at eg sit nokre cm. lenger fram enn orginal samt at eg kjem litt høgare. Kan ikkje samanligne med orginalsete sidan eg aldri har hatt det sjølv å har padla det litt for lite. Men eg kan sei at eg aldri har hatt problem med egenskapane til min båt. eg synast at den oppfører seg eksemplarisk å eg har ingen problem med å temje den i alle forhald eg vågar meg ut i. Så ifrå min ståstad vil eg våge å sei kjøp valleysete å la det stå til!
Liten mann, stor bølge...

Valley Anas Acuta
Skim Dex
NDK Romany
Thygesen grønlandsåre, Thygesen stormåre, Nissen grønlandsåre, Werner shuna, werner little dipper
Ca. 175cm/70kg
http://www.padle.wordpress.com
Eld

Postby EnTil » 20 Jul 2013, 07:08

At jeg sitter greit i bunnen av kajakker har nok sammenheng med at jeg er 193 cm høy. Jeg får hodet over badekarskanten uansett, og balansemessig får jeg også tyngdepunktet mitt rikelig høyt nok i bølger - uansett.

Så jeg forstår at spesielt padlere med kort overkropp trenger god setehøyde. Til gjengjeld tåler de det mht balanse, og får en mer effektiv sittestilling for framoverpadling. Mindre trøttende for ryggen også, for folk med "normalt korte hamstrings".
EnTil

Postby Morild » 20 Jul 2013, 14:03

Romanyen er designet for mindre padlere, men nødvendigvis ikke for hverken lette eller små damer, uten at jeg havner i den kategorien. Jeg tenker det kan være stor forskjell på å designe en kajakk for mindre personer når man er 185/90 selv, enn å være en småvokst kajakkdesigner selv. Vil jeg tro, men det får bli en annen diskusjon. Til min bruk og med mine fysiske mål og forutsetninger er Romanyen så langt det beste valget, men damerumpe til tross- den er for rom rundt hoftene. Dessuten trenger jeg nok litt tightere fit etter 3 barn med ditto påkjenning av kjernemuskulaturen- jeg må rett og slett gjøre ting teknisk bedre enn de fleste fordi jeg ikke får særlig hjelp av kjernemuskulaturen. Jeg kan jo sjølsagt investere i personlig trener for å bedre på situasjonen (og det skal myyyyyye til), men foreløpig velger jeg å bruke pengene på kajakk ;)

Får teste litt med padding før jeg evt bruker to tusen spenn på et valleysete. Og så satser jeg på at kjernemuskulaturen kommer seg sakte, men sikkert nå når jeg har fått smaken på bølgeleik :)
NDK Romany classic
Epic Relax Tour Sign
Werner Shuna
Thygesen Grønlandsåre
Bloggen min
Morild

Postby Sven K » 20 Jul 2013, 14:10

kjøp deg en gymball til et par hundrelapper. bruk den feks til å sitte på. Stå og løft det ene benet litt ut til siden(strukket) hold noen sekunder ..gjenta på andre siden..det skal du kjenne i nedre ryggmuskler. trenger ikke gå over bekke etter HVAnn, ser de.. 8-)
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby hotshot » 20 Jul 2013, 21:32

Improvisert padding gjøres stadig vekk blant elvepadlere:
En primitiv smørje av oppklipt liggeunderlag (polyetylenskum) og sølvtape.
Dette må testes og justeres uansett.
Evt. rumpepadding av setet er også en mulighet for å få mer makt over kajakken, men kan skape bekymring hos de som føler seg ustøe.......

Seteposisjon er ikke hogd i stein, det hører med å trimme dette.
hotshot

Next

Return to Gjør det selv