slitelag Pintail

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Re: slitelag Pintail

Postby perduc » 22 Jul 2013, 22:15

207 har "ultraviolet inhibitor" som vel går ut på at den ikke blir påvirket av sollys slik som epoksi vanligvis blir. Anbefales å ha lakk utenpå som beskyttelse.
perduc

Postby Sven K » 23 Jul 2013, 22:36

det står at den har noe, men man bør i tillegg bruke en lakk med UV filter. Den er sikkert mer sakte tørkende og tyntflytende. Funker greit med standard til det jeg gjør nå. Fikk tak i en liten rulle, til bunnstoff o.l. den var ypperlig til å få denne guffa jevnt utover. jeg flytta linjene litt på det svarte bunn skiktet, så det følger springet i kajakken mer. I morgen litt lett sliping og så lakk. Nå får det holde for denne gang. Jeg lærer hele tiden noe nytt, så det er kult å drive med disse greiene. Så vil jo tiden vise om dette fungerer i praksis: pinny og jeg skal en lengre tur til nevlunghavn i løpet av høsten, så da får belegget sikkert kjørt seg i steinene på Nevlungstranda/saltstein.
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby Sven K » 27 Jul 2013, 17:31

da må jeg si meg ferdig med dette prosjektet. Den veier nå 27 kg..ca 26 før. det ser bra ut, og denne gangen brukte jeg førsteklasses maskeringstape på avslutningen,så det har blitt ett jevnt fint skille mellom svart og hvitt. dette følger springet i båten. Så får jeg se hvordan dette funker i praksis om et par uker. da skal jeg til nevlunghavn en tid.
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby RulleRolf » 27 Jul 2013, 19:19

Bilder mann, bilder :D
Point 65 Freya Expedtition Prolite, Point 65 Whisky, Zegul HV 520, Elvekajakk, Think Legend Elite.
De gamle bukkene har de stiveste horna.
http://rullerolf.blogspot.com/
RulleRolf

Postby Sven K » 27 Jul 2013, 19:37

d.ække mye å se. den er svart under og litt opp på sidene, der den er mest utsatt. Litt småruglete overflate har jeg bevisst laget. jeg brukte en rulle på slutten og jeg droppa å slipe de to siste lagene. to lag klar gulvlakk til slutt. jeg vil se hvordan den ruglete overflaten påvirker glid etc..hvis det ikke funker er det piece of cake å glattslipe det/evt polere hvis det skulle være ønskelig. Jeg har også lyst til å få tak io noe SHARKskin skibsmaling for å se om det har noe merkbar effekt på vannfriksjon.
jeg var opptatt av disse tingene mht til kasting med lange liner. Luftmfriksjon blir betydlig når man har 25 meter line uttafor stangtuppen. jeg fant noen engelske liner(rimelige)som var litt ruglete og de gikk kjappere i lufta enn en glattere mer forseggjort og populær line. golf ballær etc..
ruglene lager turbulens i det nærmeste luft/vannlaget (bounderylayer)og friksjonen blir mindre. thats the idea..

skal lage noen bilder..kanskje en ripetest?
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby Sven K » 14 Aug 2013, 22:17

nå har jeg fått brukt den litt under de forholdene dette var tiltenkt. Det virker veldig lovende så langt. merker blir det jo når man trekker den over stein etc og her nede er det jo ikke til å unngå at det blir litt steinkontakt, av og til i ganske god fart også. Dette er ikke noe vanskeligere å vedlikeholde enn gelcoat og gir et ekstra defensive layer. den flexer fortsatt fint hvis det må til. Gelcoat er jo også et kosmetisk og beskyttende lag, men man skal være klar over at det ikke er verdensbeste fuktsperre-ganske tøfft også med svart bunn hvitt skrog og gule dekk. det understreker springet og linjene.
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Previous

Return to Gjør det selv