Rep. av GP åre

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Re: Rep. av GP åre

Postby hotshot » 07 Jul 2014, 09:31

Ikke stort å tilføye her, annet enn at det virker som åra de må være oljet eller noe slikt siden det løsnet av seg selv.
Epoxy er jo godt egnet til å laminere trevirke og mitt pågående åreprosjekt pluss siste GP-rep er jo limt sammen med Biltema lamineringsepoxy.

Jeg syns oljet treverk er fint, men er tilbakeholden nettopp fordi det blir en utfordring å lime. Ikke godt å si hva man skal gjøre. Klarer du å fukte overflaten med vann hvis du pusser ned treverket så det blir bart, eller preller det av? Evt. vaske ut "fet" overflate med løsningsmiddel?
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby heis » 07 Jul 2014, 10:09

Må nok til med avfetting og pussing. Åra ble smurt med tre strøk linolje før jeg kjøpte den. Hva slags epoxy anbefales? Som er mulig å få tak i "hvor-som-helst"?
Valley Aquanaut Club
Thygesen 220
Werner Shuna 220
heis

Postby Gaal » 07 Jul 2014, 10:28

Til et slikt prosjekt duger "nesten hva som helst" av epoxy. Biltema er helt kurant, bare pass på å få riktig blandingsforhold (vekt som kan nullstilles og viser 1/10dels gram er gode greier).

Spent på å høre hvordan det blir etter avfetting og pussing, om epoxyen sitter da. Har aldri prøvd noe slikt selv på trefiber som har vært oljet så det hadde vært fint om du sa noe om hvordan det gikk (og tok bilder før avfetting, før liming, og etterpå).
Gaal

Postby heis » 19 Aug 2014, 19:54

Reparasjonen holder. Får ikke til å legge ut bilde. Epoxylaget ble litt tykt, så jeg pusset det ned m sandpapir. Resultatet kan ikke akkurat kalles vakkert, men blir forhåpentligvis holdbart.
Valley Aquanaut Club
Thygesen 220
Werner Shuna 220
heis

Previous

Return to Gjør det selv