Reparere søm på kajakk

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Reparere søm på kajakk

Postby davelarue » 20 Jul 2013, 13:09

Hei,
Har en struer glassfiber kajakk hvor sømmen (den svarte stripen) mellom toppen og 'resten' har gått opp et sted.
Noen som vet hvordan man reparerer dette? Er den svarte stripen en slags glassfiber sparkel? Vil gjerne gjøre dette selv.

Takk for tips!
davelarue

Re: Reparere søm på kajakk

Postby perduc » 20 Jul 2013, 14:41

Dete har jeg gjort mange ganger. Struer, og flere andre produsenter, hadde en periode der de trodde at de kunne legge en tynn polyesterblanding utenpå, uten innvendig forsterkning,og få det til å holde. Etter noen år, med bevegelse i dekk og skrog knekker skjøten.
Jeg legger først gaffatape utenpå for å holde skjøten sammen, vanligvis holder båten fasongen greit. Legger båten på siden slik at jeg får epoksiblandingen til å renne ned riktig. Du kan legge glassfiberstrips på innsiden, og helle epoksi over, og dra ut med en list el.l. Det er vanskelig å komme til inn i endene, men det er ofte knekt nær åpningen. Jeg har begynt å sløyfe glassfiberstripsen innvendig. Blander isteden epoksi med fyllstoff til en miks som såvidt renner. Fyller dette i et pappkrus jeg fester på en lang list. Da er det greit å stikke denne inn og helle miksen langs skjøten. Kan deretter bruke en annen list til å fordele det utover. La det herde før du snur båten og gjentar på andre siden.
Utvendig sliper jeg bort den svarte "lista", og legger to lag med glassfiberstrips og epoksi. Deretter litt finsliping og ev. svart lakk før å får samme utseende som før. Tar ca. tre dager med herding og div. Bruke ofte en vifteovn inni båten hvis det er kaldt.
Er enklere å gjøre enn å forklare og blir så "skuddsikkert" som det skulle vært fra fabrikken. Lykke til.
perduc

Return to Gjør det selv