slitelag skin on frame

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

slitelag skin on frame

Postby Sven K » 28 Jul 2013, 20:40

Når jeg pussa opp kin islanderen la jeg også på den nye gaffaen under kjølen og på de områdene hvor duken ligger mot spant og som erfaringsmessig er mest utsatt for slitasje/skader. nylig var jeg en tur på innsjøen Gjerdingen..fdet var strålende som og vi padla langs land rundt hver minste krik og krok og jeg holdt øye med bunnforholdene med polariserte briller. men det er ikke altid så lett i slike vakre omgivelser. Så jeg kjørte meg skikkelig fast oppå en svær kampestein. Jeg ble sittende med hele fordelen og den satt ganske godt. det etter endel gnikking og gnukking og bytte til den solide king Islandåra så jeg fikk skøvet ordentlig i fra kom jeg løs. Gaffatapen ble helt flerra opp over et langt stykke og den var kutta opp på de forventede steder..ingen skader på underliggende lag. heldigvis har king islanderen en forsterkningskjør av hardt tre under.
jeg lurer nå på å dekke bunnen med denne tapen og male den med et tynt epoxy grafittlag..har laget prøver til ripetest og det er MYE mer motstandsdyktig med..synd Keeleasy er så dyrt. det veier også litt.Min "løsning" blir superlett.
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Re: slitelag skin on frame

Postby hotshot » 28 Jul 2013, 21:18

Sven: du begynner å erfare elvepadlernes skrekk ser jeg :mrgreen:

På mykplastkajakker er problemet som oftest at bunnen er i kontakt med setet.
Dvs. at slike kontaktpunkter utsettes for slitasje hver gang man sklir over en stein.
Til slutt blir det tynnslitt.... :?
Et forebyggende remedium er å legge biter med skumplast (liggeunderlag) på slike steder for å fordele belastningen og unngå ekstrem punktbelastning. Regner med at samme taktikk kan funke på duk-på-spant konstruksjoner også.

På mykplastbåter blir det jo litt annerledes fordi rotasjonsstøpeteknikken gjerne gjør at plasten blit tykkere på punkter der det er utvendige "knekkspant" linjer i skroget, nettopp der slitasjen ofte blir størst.

I sommer har det blitt litt flattvannsslitasje ved i landstigning på svaberg.
Det har vært lite liv i fjorden i Østfold, men av en eller annen grunn utrolig mye rur som har satt sine merker på Tsunamien.
De beste rockhopping stedene har vært som rasper og gjort at kajakken glir dårlig over undervannsskjær.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Sven K » 28 Jul 2013, 21:26

der kommer carbonepoxyen inn i bildet ser de...jeg er dessuten for gammal til å bære kajakken over svaberg og rullesteins områder. jeg trekker dem etter meg til det er mulig å buke hjula..uten last selvsagt. kanskje du kan få til en bra forsterkning med Gflex på elvfarkostene? :shock:
keel easy er vel og bra men ikke usårbart. det bidrar ikke til stivhet og er mykere enn epoxy. men det sitter bra på min Plast Z155. har det under hele kjølen og det tar av for mange støyter. Må skiften ut fra tid til annen visse steder. hvis man legger på en og en meter ellikn som jeg gjorde på Z155(rester)
er det enkelt å bytte ut kun det slitte stedet. keel easy finnes i bredere stykker en de som er tilgjenglig her på berget
har padla endel alukano i steinete elv..det suger seg fast..ordentlig kjiipt
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby ørgen » 02 Aug 2013, 08:50

Sven.
Skal du forsterke dukkajakken din under ville jeg brukt coelan plastmaling. Gaffa og epoxy hørtes veldig, vel litt impulsivt ut :-)

http://galeas.no/Galeas.html
don`t buy it if you can`t modify it
ørgen

Postby Sven K » 02 Aug 2013, 09:23

ørgen, dette er en høykvalitets gaffa. den er lett å ta av uten at det blir limrester og relativt penog sterk. et tynt lag med epoxy grafitt gjør den litt mer motstandsdyktig og er en kjapp affære å utføre.som sagt redda det duken på siste tur..dette epoxylaget blir svært tynt..nærmest usynlig.
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby ørgen » 02 Aug 2013, 15:52

Sven... ok. Men dersom du ikke har testa coelan så vil jeg nesten påstå at det blir mere slitesterkt. Thygesen brukte coelan under sin Baidarka når han padlet langs kysten. Jeg har også brukt det. Epoxy blir jo hardt. Tipper den kommer til å krakkelere temmelig raskt dersom den smøres på et teiplag som ligger utenpå en bommulsduk.. ;)
ørgen

Postby Sven K » 02 Aug 2013, 15:58

jeg bruker Gflex epoxy tilsatt carbonfiller..mykt og herlig og tesa 4651 tape..hjemmlaga keeleasy ser de..

coelan..hva for slags svineri er det? er den myk og fin?
ålkke som..loddet er kastet. og jeg har smurt guffa utover et parti foran. ingen kattastrofe om det ikke funker. da kan tapen tas av..så får vi se..
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby ørgen » 02 Aug 2013, 22:20

he he... ja, svineri kan jo være så mangt ;)
Skulle jeg brukt tape ville jeg i allefall brukt denne

http://www.magasinet.no/display.aspx?me ... rodid=1767

Har brukt den selv under tahe greenland kajakken min. Sitter som fy og er slitesterk... minimum dobbel så slitesterk som vanlig gaffa :lol:
ørgen

Postby Sven K » 02 Aug 2013, 23:02

gaffa er så mangt ,ørgen. jeg bruker denne..dyr men fantastisk.
http://www.tesatape.com/industry/produc ... _4651.html
funker til alt!
jeg har heldigvis laget kjølog chine beskyttelse av fiberglass og div fillere på ivalu... :lol:
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby Sven K » 03 Aug 2013, 21:45

nå er det herdet. dette flekser så fint som bare det..så får vi se hva den tåler av tidens tann..isåfall bare å dra av ødelagte områder. en rimelig keel easy som tar max 5 minutter å lage..
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Return to Gjør det selv