oppussing av godt brukt elvekajakk

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

oppussing av godt brukt elvekajakk

Postby Sven K » 01 Aug 2013, 23:23

da jeg nå er i besittelse av en gammel og godt brukt pyhrana inazone230 har jeg et glimrende objekt som min mekketrang kan få utløp på. jeg har vasket den grundig og imprgnert den godt med armourall..303 er kanskje bedre men det har funka fint for meg i noen åpr. mine plastkajakker er i utmerket stand..
nå har jeg renska litt opp i divere dype hakk pg riper, særlig langs chinen. mao en ypperlig ANDledning til å se op Gflex duger til slikt.
som sagt litt opprensking. jeg brukte en fein multimaster med et carbidekorn belagt sagblad til flisjobbing etc. da kan jeg lett og kontrollert lage fine små uformede "sveisefuger" hvis ønskelig. Så vaska jeg grundig med rødsprit og flamerte det med en vanlig lighter. venat litt og smurte på et lag med Gflex. ikke så tykt. dette skal være festet til neste steg. Gflex blanda med vanig epoxy og fillere...
de grønne partiene har nå blitt fluoriserende orange..
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Re: oppussing av godt brukt elvekajakk

Postby hotshot » 01 Aug 2013, 23:39

Da er det snart på tide med sjøsetting, ikke la "prosjektet" hindre deg i å oppleve elvepadlingens gleder :D

Det som kanskje gjenstår er "justering" av fotstøttene og legge til eller fjerne skumplast etc. for å få optimal fotstøtte.
Og i tillegg stappe inn noen flyteposer eller lignende i bakenden. Viktig del av sikkerhetsutstyret dette i kajakker uten vanntette skott. Jeg plukket opp noen baderinger hos Clas Ohlson i dag med tanke på hvis jeg skulle "mangle fyllstoff".
Formålsproduserte flyteposer tåler litt mer, men disse sprekker også iblant.........
Poenget er bla. å redusere vannvolumet som må tømmes eller taues ved evt. "evakuering".
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Re: oppussing av godt brukt elvekajakk

Postby Sven K » 01 Aug 2013, 23:43

i know. jeg har to spisse vantette pakkposer fulle av isoporkuler til king islanderen. litt paddling på lårstøttene og fiks opp setet. sinnsykt lett å ta backdeckrulle på gresset med denne..nesten juks.. :|
deilig med drainplug.
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Return to Gjør det selv