Lys til kajakken

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Re: Lys til kajakken

Postby hotshot » 18 Sep 2018, 22:21

Et tilleggsprosjekt er å lese seg opp faglig på batterityper, LED-elektronikk, lysstyrke og batterilevetid.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Mareng » 18 Sep 2018, 22:34

hotshot wrote:Mareng skrev:
Jeg ser ikke hva som er galt med å lyse opp dekk og åre, det bør vel bare gjøre oss mer synlige?

Lyser du opp fordekket på båten blender det deg. Lyser du opp årebladenes bakside blender det deg. (Kan kanskje være noe bedre med sort åre, men det blir uansett refleksjoner fra en våt åre).
Når jeg sier blender, mener jeg at det forstyrrer nattesynet. Min erfaring fra mye småbåtkjøring i mørket er at det er forskjell på ett mørklagt fordekk og ett svakt belyst fordekk. Jeg får se utover sesongen, om det oppleves likt i en kajakk ;)

Det har jo gått deler med fra minst 3 forskjellige lykter nå, sykkelslange og diverse som ikke alle har liggende, så "gratis" blir vel litt hardt å ta i? ;) Må du til med ny sykkellykt, siden du har herpet den gamle nå ? :lol:

Ett feste for å få den lykten hevet litt høyere fra bakdekket er nok en smal sak å få til tenker jeg. Du har vel noe på lur i en skuffe der også tenker jeg ;)
Padler fra Askøy :)
Mareng

Postby hotshot » 19 Sep 2018, 23:20

hotshot wrote:Et tilleggsprosjekt er å lese seg opp faglig på batterityper, LED-elektronikk, lysstyrke og batterilevetid.

Fant denne oversikten over "alle batterier" som bør gi godt utgangspunkt for å vurdere kapasiteten til aktuelle lykter og lanterner. Vi ser for eksempel at C "baby" batterier har ca 3 ganger kapasiteten til AA "penlight" batterier som igjen stort sett har mer enn dobbelt så høy kapasitet som AAA.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_battery_sizes
hotshot

Postby hotshot » 21 Sep 2018, 10:15

Har grublet litt over dette med lysstyrke osv. og gjort en liten test.
Jeg la fra meg den "rundstrålende prototypen" i grøftekanten og tok et bilde med mobilen på ca 30 meters avstand.
Den lille lyse prikken i bildet var ikke lett å se. Lærdommen er at en liten lyskilde må være svært kraftig for å kunne sees under vanskelige forhold og på stor avstand.
Lyset fra et vindu på et hus som kom med på samme bilde var selvsagt lett å se i forhold til lykten, selv om det var mindre intenst.

Så et konsentrert lys kan være fint for å belyse ting og se, men man ser lettere en stor lysende flate enn en liten lyskilde. Forbehold om at det kan hjelpe med reflekser fra vannflaten og belysning av padler, kajakk og åre.

Da er det tid for noen forsøk.
Jeg sprayet bunnen av en smoothie-flaske med sølvfarget lakk for å lage en reflektor, pusset overflaten matt med stålull og monterte en lommelykt i flaskehalsen.
Beklager et elendig bilde som mobiltelefonen krympet brutalt, men man ser at jeg har fått "fylt" nesten hele flasken med lys.

thumbnail_Resized_20180921_010501.jpg
thumbnail_Resized_20180921_010501.jpg (16.07 KiB) Viewed 237 times

Ser ut som et interessant utgangspunkt for å lage en effektiv og billig løsning. I mellomtiden funderer jeg på dette med lanternemast som ikke er farlig å ha på bakdekket. Tror det nærmer seg en litt uventet løsning.
hotshot

Postby veltern » 21 Sep 2018, 11:28

Bruker hodelykt. Da kan jeg snu hodet og lyse litt direkte av og til mot motorbåter jeg hører kan komme nær, slik at jeg har tro på at de har sett meg. Og flytevest med refleks.
veltern

Postby hotshot » 29 Sep 2018, 15:17

Illustrasjon av konsept slik det ser ut i mitt hode for øyeblikket. Montert på bakdekket til Valley Aquanaut Club:

IMG_2282lanterneFSIV.JPG
IMG_2282lanterneFSIV.JPG (162.42 KiB) Viewed 193 times

En stump med hageslange; snor kan med fordel erstattes av strikk, lykt festet med de sedvanlige bitene med sykkelslange.
Slangen kan stives av ved å tre inn en lednings-stubb eller ståltråd.

Kriterier:
lett å lage av tilgjengelig billig råvare,
robust / reparerbart i "felt",
elastisk oppheng som kan legges ned ved behov (rulle, ,redning mv.)
hotshot

Postby hotshot » 29 Sep 2018, 15:44

Småtriksing med lysdioder.
LED trenger knapt nok reflektor; hver enkelt lysdiode sender ut en konsentert lysstråle rett forover fra et punkt midt i dioden. I tillegg ser man et lite punkt lengre bak i dioden som lyser til siden. Hvis man pusser side-flatene matte og sliper frronten flat og matt, vil dioden spre lyset jevnere. Gjøres med fordel i tillegg til å pusse lykteglasset matt. for å få jevnt lys fra alle flater.
hotshot

Postby hotshot » 04 Oct 2018, 12:31

Lysdioder og effekt, noen enkle regneøvelser:

Litt søk i nettsiden til Kjell.com gir noen antydninger til dimensjonering av LED
Grovt regnet ser det ut til at man kan regne med 100 lumen pr. watt for "nakne" lysdioder som "råvare".
Se på 1 watt kraftdiode:
https://www.kjell.com/no/produkter/elek ... -1w-p90593

Sjekk av en 220volt LED pære i heimen: : 5,5 watt = 470 lumen = ca 85 lumen / watt, dvs. omtrent det samme

Mer vanlige dioder funker best ved 20-30 mA. Med drivspenning på drøyt 3 volt blir det ca 100 milliwatt eller 10 lumen.
Lykter med mer lys vil trenge flere slike dioder og/eller nyere mer avanserte typer.

Batterilevetid er også et direkte resultat.
2stk. AA batterier i serie bør gi ca 2000mAH / 20mA = 100 timer drift for ovenstående.

Da har vi det som skal til for å dimensjonere ting *hello2*

Kjell selger pakker med billige lysdioder, fristende å leke med:
https://www.kjell.com/no/produkter/elek ... vit-p90735
hotshot

Postby TurboJens » 05 Oct 2018, 18:18

TurboJens

Postby hotshot » 05 Oct 2018, 22:38

Joda, de lysdiodene passer bra med formlene, men 10 watt krever sitt.
Databladet sier 10 volt x 1 ampere. Det gir en driftstid tilsvarende ca 20 minutter med 1 stk AA batteri. Her er det slett ingen gratislunsj! 20 slike dioder gir forbruk tilsvarende 1 stk. AA batteri i minuttet Vi må nok ha en større strømforsyning om bord, som i en "ordentlig" båt.

Disse diodene krever kjøling, mulig det går å lage noe fiffig med vannkjøling!

Og husk også at vi ikke skal blende kompisene eller ødelegge eget mørkesyn.

Men for noen tiere kan man få en håndfull med små morsomme LED-pærer som kan brukes til eksperimenter.
hotshot

Previous

Return to Gjør det selv