Senkekjøl på rorkajakk - for bedre surf ?

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Senkekjøl på rorkajakk - for bedre surf ?

Postby EnTil » 09 Aug 2013, 19:08

Det var kanskje PilOgBoge som nevnte det: Muligheten for å montere en senkekjøl nokså langt framme på en rask rorkajakk, som hjelp til å kunne surfe på skrå i forhold til bølgeretning. Eller husker jeg feil?

Senkekjøl pleier jo å være for å begrense hekkens avdrift i sidevind. Men seilbåter har kjøl til hjelp ved kryssing, farta blir størst ved vind som *ikke* kommer rett bakfra.

Tilsvarende gir selvsagt surf i kajakk størst fart på skrått relativt bølgeretning, men det er ikke lett å holde slik retning, i alle fall ikke i en lang kajakk med hekkmontert ror.

Så hva med å montere senkekjøl lenger framme enn vanlig?

En veldig fin pakke for ettermontering finnes et stykke nede på siden jeg lenker til her (mye annet fint også på siden):

http://onnopaddles.com/components061513.html

En eller annen gang, om noen år, får jeg kanskje lyst til å mopntere slik senkekjøl på en eller annen lang kajakk.

Senkekjølen kan kanskje også nyttes som oppgradering fra en kjøl som føles for liten og pinglete på en rorløs kajakk...
EnTil

Re: Senkekjøl på rorkajakk - for bedre surf ?

Postby hotshot » 09 Aug 2013, 20:54

Du har selvsagt rett, samtidig som dette kan ha mange sider.

Surfebrett og surfekajakker har "thruster fins" for å "holde skjæret".
I tillegg har de skarpe "railer" (tilsvarende det en havpadler vil kalle knekkspant).
Corran Addison var vel den som får æren for å overføre slike elementer til elvekajakker.
De fleste noenlunde moderne elvekajakker har noe av dette.

Litt om surfekajakker nedenfor hvor du også finner en del om surfeteknikk med kajakk. Dette kan delvis overføres til havkajakk, men som Corran selv sa i et diskusjonsforum jeg leste nylig: "du kan fange en bølge med en havkajakk og ri den inn til stranda og eventuelt sidesurfe, men det er ikke ordentlig surfing". Det hender vi ser noen videoer med havkajakker som klarer å skjære litt på skrå, men det er begrenset, og bruk av ror eller skeg gjør det bare verre. En thruster fin ( eller helst flere, surfebrett bør ha minimum to) bør sitte så langt frem at den ikke tvinger deg på kuras rett ned bølgen. Et ror eller finne som sitter helt bak, har også lett for å havne i lufta og miste taket i vannet når du surfer.

http://www.surfkayakskills.com/fins.php

Finner har problemer når du skal surfe baklengs og det er en av grunnene til at de ikke har blitt så populære på elvekajakker.
En annen grunn som også gjelder havkajakker er at vi stadig kommer borti stein: tenk rockhopping :shock:

Alternativet er det vi har snakket om for ikke så lenge siden: Stern Rudder; med "brekkjern" Pry padletaket bruker du åra som ror. Det funker fint og elvepadlere gjør det hele tiden: etter hvert blir dette fullstendig instinktivt. Du kan selv velge hvor langt bak du plasserer åra når du bruker den som ror.

Noen som skal selge en skikkelig solid åre med store blader bladvinkel null grader, lengde ca 205 - 210?
Jeg mener SOLID, men ikke altfor tung..
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Return to Gjør det selv